Αυτές οι 3 ερωτήσεις ίσως σε βοηθήσουν να ελέγξεις τη βιωσιμότητα της επιχειρηματικής σου ιδέας

Το να ξεκινήσεις μια πετυχημένη επιχείρηση είναι δύσκολο, αλλά ας μην υποθέσουμε εκ προοιμίου ότι το να δημιουργήσεις τη δική σου επιχείρηση εμπεριέχει μεγαλύτερο ρίσκο από το να κάνεις άλλα πράγματα, που η λαϊκή κουλτούρα θεωρεί ώς “αποδεκτά”. Ποτέ δεν θα είσαι ικανός να αποφύγεις εντελώς το ρίσκο είτε στην προσωπική είτε στην επαγγελματική ζωή σου, αλλά μπορείς να κάνεις διάφορα για να το μετριάσεις, έχοντας ένα “στέρεο” και στιβαρό σχέδιο, ένα business plan εν ολίγοις.

Θέλεις να είσαι όσο πιο σίγουρος γίνεται ότι η επιχείρησή σου θα πετύχει, πριν ξεκινήσεις να τη δημιουργείς. Με άλλα λόγια χρειάζεσαι ενδείξεις ότι το εγχείρημά σου είναι μάλλον προστατευμένο από την προοπτική της εκ προοιμίου αποτυχίας. Υπάρχουν όμως διαδικασίες που βοηθούν σε μια πρώτη επιβεβαίωση ότι η ιδέα σου δεν είναι καταδικασμένη να αποτύχει. Για τον Daniel Dipiazza, ιδρυτή του “Rich20Something” η βασική τέτοια διαδικασία έχει όνομα και λέγεται “Three Question Validation”.

Στην ουσία σε καλεί να απαντήσεις σε τρεις ερωτήσεις, υποστηρίζοντας ότι οι απαντήσεις σου σε αυτές μπορούν να δείξουν κατά πόσο η ιδέα σου είναι βιώσιμη και πιθανό να πετύχει. Κατά τον Dipiazza, αν μπορείς να απαντήσεις “ναι” και στις τρεις αυτές ερωτήσεις, τότε η ιδέα σου έχει αρκετές πιθανότητες να τα πάει πολύ καλά. Αν δεν μπορείς να απαντήσεις “ναι” και στις τρεις, τότε πιάσε ξανά “μολύβι” και “χαρτί” γιατί χρειάζονται διορθώσεις στο σχέδιό σου.

Ερώτηση πρώτη: Υπάρχει ανταγωνισμός στον χώρο μου;
Σε αντίθεση με ό,τι γενικώς πιστεύεται, ότι δηλαδή είναι κακό να έχεις ανταγωνισμό στον χώρο σου, αυτό δεν ισχύει. Χρειάζεσαι τον ανταγωνισμό. Αν καταφέρεις να βρεις μια αγορά όπου ο ανταγωνισμός είναι μηδενικός, δύο πράγματα μπορεί να συμβαίνουν:είτε είσαι ο πρώτος που έχει βρεθεί εκεί (και άρα ουδείς έχει δοκιμάσει πριν από εσένα, με ό,τ αυτό σημαίνει σε όρους ρίσκου για εσένα) είτε δεν γνωρίζεις ότι άλλοι άνθρωποι βρίσκονταν εκεί που είσαι πριν από εσένα και απέτυχαν. Το να είσαι ο πρώτος δεν είναι βέβαια τρομερό, αλλά κινείσαι…χωρίς χάρτη.

Ερώτηση δεύτερη: Βγάζουν λεφτά οι ανταγωνιστές μου;
Δεν θέλει πολύ μυαλό για να καταλήξει κάποιος στη σκοπιμότητα αυτής της ερώτησης, αλλά σίγουρα είναι πολύ βασική: έχει πελάτες ο ανταγωνισμός; Βγαίνουν από αυτούς τους πελάτες τα χρήματα που θα ήθελες να βγάζεις από την επιχείρησή σου; Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να δεις πώς τα πηγαίνει ο ανταγωνισμός. Τα testimonials και οι ιστορίες επιτυχίας των πελατών τους ή ο αριθμός των επιχειρήσεων στο χαρτοφυλάκιό τους. Αν βρίσκονται στη γειτονιά σου, γίνε τολμηρός και μίλησέ τους κατ΄ιδίαν. Ρώτα για τιμές και καταναλωτικές εμπειρίες και συμπεριφορές. Μην ξεχαστείς όμως και τους αποκαλύψεις για ποιον λόγο κάνεις όλες αυτές τις ερωτήσεις.

Ερώτηση τρίτη: Μπορώ να κάνω το προϊόν ή την υπηρεσία μου διαφορετικά ή καλύτερα;
Αυτή η ερώτηση “δένει” όλες τις άλλες. Βρήκες τον ανταγωνισμό. Φαίνεται ότι τα πηγαίνει καλά. Και τώρα; Τι; Είναι η ώρα να γίνεις ορατός ξεχωρίζοντας μεταξύ όλων των άλλων. Για να πείσεις κάποιον να αγοράσει το δικό σου προϊόν ή υπηρεσία αντί για εκείνο του ανταγωνιστή σου, πρέπει να του αποδείξεις ότι κάνεις τα πάντα διαφορετικά ή και καλύτερα. Αν μπορέσεις να δείξεις γιατί είσαι μοναδικός, τότε θα προσελκύσεις ακριβώς εκείνους τους πελάτες, που είναι ιδανικοί για την επιχείρησή σου, που θα αγοράσουν από εσένα ξανά και ξανά και θα κάνουν διαρκώς θετικές αναφορές για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σου σε φίλους και γνωστούς τους. Δεν είναι βέβαια πολύ απλό να ξεχωρίσεις. Συνήθως χρειάζεται να πληροίς πέντε προϋποθέσεις: καλύτερη/χαμηλότερη τιμή, άνεση, καλύτερη ποιότητα/αισθητική, μεγαλύτερη ποικιλία, καλύτερες υπηρεσίες εξυπηρέτησης του πελάτη ή καλύτερη εγγύηση.

Διαβάστε το πρωτότυπο άρθρο ΕΔΩ (αγγλική γλώσσα)

Comments are closed