Η φτώχεια επιδεινώνει τις επιδόσεις των μαθητών στα μαθηματικά με ευθύνη των σχολείων

socioeconomicΔιαφορετικές επιδόσεις στα μαθηματικά φαίνεται ότι έχουν οι μαθητές που προέρχονται από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, σε σχέση με εκείνους οι οποίοι δεν αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και η ευθύνη γι’ αυτό το φαινόμενο αποδίδεται εν μέρει και στα σχολεία και τον τρόπο διδασκαλίας.
Αυτό προκύπτει από έρευνα με τίτλο “The Role of Schooling in Perpetuating Educational Inequality”, που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες στο Educational Researcher. Η έρευνα βασίστηκε σε στοιχεία που είχαν συλλεχθεί στο πλαίσιο του προγράμματος PISA 2012 του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Η έρευνα είχε τότε συγκεντρώσει στοιχεία από 300.000 μαθητές στα κράτη-μέλη του ΟΟΣΑ, ηλικίας 15,3 -16,2 ετών.
Δεδομένου ότι τα μαθηματικά αποτελούν τη βάση για όλες τις θετικές επιστήμες, συμπεριλαμβανομένης και της μηχανικής, γίνεται σαφές ότι χωρίς επαρκή πρόσβαση στα “σωστά” μαθηματικά, οι φτωχότεροι μαθητές ανά την υφήλιο πρέπει να ξεχάσουν το όνειρό τους για μια καριέρα μηχανικού σε οποιαδήποτε ειδικότητα…
Σύμφωνα με την έρευνα, τα σχολεία δίνουν στους μαθητές άνιση πρόσβαση σε αυστηρά μαθηματικό περιεχόμενο, αναλόγως με την οικονομική επιφάνεια των γονέων τους. Ως αποτέλεσμα, οι επιδόσεις στα μαθηματικά είναι ώς επί το πλείστον διαφορετικές μεταξύ μαθητών των δύο ομάδων.

Σε καλή θέση η Ελλάδα
Εντυπωσιακό είναι ότι το πρόβλημα αυτό εμφανίζεται πολύ πιο έντονο σε προηγμένες χώρες όπως η Ολλανδία, η Κορέα, η Αυστραλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο, η Γερμανία, η Ιαπωνία, η Ισπανία, η Νέα Ζηλανδία, ο Καναδάς και οι ΗΠΑ. Στην Ελλάδα αντίθετα, το φαινόμενο είναι τόσο ήπιο, που κατατάσσεται στις τρεις τελευταίες χώρες από άποψη ανισοτήτων στις επιδόσεις μεταξύ των φτωχών και πλούσιων μαθητών, μαζί με την Ισλανδία και τη Σουηδία (σημ. συντάκτη blog TEE/TKM: στο παραπάνω γράφημα φαίνεται σε τι ποσοστό έχει επηρεάσει η άνιση πρόσβαση σε ζωτικό μαθηματικό περιεχόμενο τη δημιουργία κοινωνικού και οικονομικού χάσματος τις επιδόσεις των μαθητών).
Σύμφωνα με το γράφημα, σε χώρες όπως η Ολλανδία, η Κορέα και η Αυστραλία, πάνω από το 50% του χάσματος αυτού οφείλεται σε άνιση πρόσβαση σε ζωτικό μαθηματικό περιεχόμενο.
“Τα ευρήματα της έρευνάς μας επιβεβαιώνουν αποτελέσματα προηγούμενων μελετών, αποδεικνύοντας ότι οι μαθητές με άφθονα οικονομικά μέσα έχουν διαρκή πρόσβαση σε μεγαλύτερες ευκαιρίες να μάθουν πιο ‘ζωτικά’ μαθηματικά. Οι δε μαθητές που ‘εκτίθενται’ σε υψηλότερου επιπέδου μαθηματικά έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες να τα εφαρμόσουν στις πραγματικές συνθήκες της ζωής ενός ενήλικα, είτε αυτό αφορά το να υπολογίσουν εκπτώσεις ή και επιτόκια είτε να υπολογίσουν στα γρήγορα το εμβαδόν ενός δωματίου” δήλωσε ο William H. Schmidt, καθηγητής στατιστικής στο Michigan State University.

Δείτε τη σχετική ανακοίνωση του ΟΟΣΑ ΕΔΩ (αγγλική γλώσσα)

Δείτε τα αποτελέσματα της PISA 2012 EΔΩ

Δείτε το abstract της μελέτης δωρεάν ΕΔΩ  ή κατεβάστε την πλήρη μελέτη (με συνδρομή) ΕΔΩ

Comments are closed