Πώς η τεχνολογία θα …ξυπνήσει τις πόλεις από τον εφιάλτη της στάθμευσης

Πηγή εικόνας: pexels.com

Οι νέες τεχνολογίες, από τις ΑΠΕ μικρής κλίμακας και τις κάθετες φάρμες μέχρι τα έξυπνα δίκτυα ηλεκτρισμού και τους ψηφιακά διασυνδεμένους αισθητήρες, υπόσχονται μερικές συναρπαστικές αλλαγές στις πόλεις του 21ου αιώνα. Πολύ λιγότερο συναρπαστικές, αλλά σίγουρα πολύ σημαντικές, είναι οι αλλαγές που θα φέρουν επανάσταση στον εφιάλτη της στάθμευσης στις πόλεις, γράφει στο blog της Wall Street Journal ο Jason Bοrdoff, πρώην σύμβουλος του Προέδρου Ομπάμα σε θέματα ενέργειας και ιδρυτικός διευθυντής (founding director) στο Κέντρο Παγκόσμιας Πολιτικής Ενέργειας του Πανεπιστημίου Κολούμπια.

Το πάρκινγκ αλλάζει δραματικά τα αστικά τοπία -προς το χειρότερο. Μεγάλες περιοχές στα κέντρα των πόλεων έχουν παραδοθεί στην άσφαλτο, διασπώντας τη συνέχεια πεζοδρόμων και ωραίων γειτονιών με εστιατόρια, καταστήματα και γραφεία και κάνοντας την πόλη πολύ λιγότερο λειτουργική για πεζούς και ποδηλάτες. Το μέσο αυτοκίνητο βρίσκεται στους δρόμους μόνο στο 5% του 24ωρου και καταλαμβάνει πολύτιμο χώρο όταν δεν χρησιμοποιείται. Είτε πρόκειται για εμπορικά κέντρα είτε για χώρους γραφείων, ο χώρος που διατίθεται για πάρκινγκ είναι συχνά ισοδύναμος με το εμβαδόν των ίδιων των κτηρίων.

Έρευνα του University of California-Berkeley (2011) αποκάλυψε ότι μόνο στις ΗΠΑ υπάρχουν …2 δισεκατομμύρια χώροι στάθμευσης. Μόνο οι δημόσιοι χώροι στάθμευσης κάτω από την 60ή λεωφόρο στη Νέα Υόρκη καταλαμβάνουν χώρο ίσο με το μισό Central Park. Η ιδιοκτησία αυτοκινήτων στην Κίνα αυξάνεται τόσο ραγδαία, που υπολογίζεται ότι το Πεκίνο χρειάζεται  3,5 εκατομμύρια νέους χώρους στάθμευσης (δες σχετικό δημοσίευμα ΕΔΩ). Το μέγεθος του προβλήματος της στάθμευσης το επιδεινώνει ο κακός σχεδιασμός.

Σε κάθε περίπτωση, η τεχνολογική αλλαγή αναμένεται να φέρει σύντομα ανακούφιση. Η άνοδος apps όπως η Uber και η Lyft, για παράδειγμα, ήδη έχει οδηγήσει πολλούς ανθρώπους στο να αποποιηθούν την ιδιοκτησία ΙΧ. Η έλευση των αυτόνομων ΙΧ αναμένεται να λειτουργήσει επίσης θετικά, καθώς περισσότεροι άνθρωποι εκτιμάται ότι θα μοιράζονται μεταξύ τους self-driving αυτοκίνητα, έχοντας τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν τον χρόνο της μετακίνησής τους για να δουλέψουν καθ’ οδόν, να διαβάσουν ένα βιβλίο ή ακόμη και να κοιμηθούν, καθώς ουδείς θα χρειάζεται να οδηγάει. Το καλύτερο; Τα αυτοκίνητα αυτά δεν θα χρειάζεται να παρκάρουν στο κέντρο, αφού θα …αυτο-οδηγούνται είτε σε πάρκινγκ εκτός είτε και στα περίχωρα της πόλης. Η δε άσκηση της σωστής πολιτικής τιμολόγησης των υφιστάμενων χώρων στάθμευσης θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει σημαντικά. Το 2011, για παράδειγμα, το San Francisco πειραματίστηκε με ένα δυναμικό σύστημα κοστολόγησης των θέσεων πάρκινγκ στους δρόμους, με τις τιμές να ποικίλουν ανάλογα με την ώρα και τη ζήτηση. Όπως διαπίστωσαν οι ιθύνοντες, οι κύκλοι για την εύρεση πάρκινγκ μειώθηκαν κατά 50%!

Εμπνεύστηκες; Διάβασε το εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο του Jason Bοrdoff, με πολύ περισσότερες πληροφορίες και συγκεκριμένα παραδείγματα πολιτικής πόλεων, στο blog της Wall Street Journal, ΕΔΩ

Comments are closed