Συμβουλές για μια θέση στον …ΟΡΙΖΟΝΤΑ (2020)

Πηγή φωτογραφίας:”©fdecomite via Flickr, creative commons

Πηγή φωτογραφίας:”©fdecomite via Flickr, creative commons

Τελικά τι είδους προτάσεις θέλει να χρηματοδοτήσει η Κομισιόν μέσω του προγράμματος ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ 2020; Τι πρέπει να προσέξει κάποιος που ετοιμάζει μια πρόταση προς χρηματοδότηση από το πρόγραμμα; Πόση σημασία έχουν οι λεπτομέρειες και πόσο νωρίς πρέπει να κατατίθεται μια πρόταση; Απαντήσεις σε αυτά και πολλά ακόμη ερωτήματα δόθηκαν στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), μέλος του Enterprise Network Hellas, σε συνεργασία με το ΑΠΘ και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ).
Ο Ηρακλής Αγιοβλασίτης, εκπρόσωπος του ΕΚΤ, που είναι εθνικό σημείο επαφής για το πρόγραμμα,διατύπωσε πολύ χρήσιμες συμβουλές για όσους ενδιαφέρονται να καταθέσουν μια πρόταση στο πρόγραμμα. Σας τις παρουσιάζουμε!

Πώς μαθαίνω ποιες προκηρύξεις του HORIZON 2020 είναι στον “αέρα”;

Μπορείς να τις βλέπεις ανά πάσα στιγμή ΕΔΩ
Στη συγκεκριμένη διεύθυνση υπάρχουν τόσο οι προκηρύξεις όσο και άλλες χρήσιμες πληροφορίες και εργαλεία. Πρόκειται για μια εύχρηστη και “γρήγορη” πλατφόρμα, όπου υπάρχει και η δυνατότητα αναζήτησης στην περιοχή “Funding Opportunities” και “Calls”. Η αναζήτηση μπορεί να γίνει είτε με αναφορά απευθείας σε συγκεκριμένα θέματα και προγράμματα είτε και με λέξεις-κλειδιά.

Τι μπορώ να δω στο σάιτ http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/home.html;

Ως μη εγγεγραμμένος χρήστης μπορείς να κάνεις μια “επιφανειακή” περιήγηση: να ψάξεις για τις ευκαιρίες χρηματοδότησης, να διαβάσεις το on-line manual και να κατεβάσεις στον υπολογιστή σου τα νομικά έγγραφα, να ελέγξεις αν ένας οργανισμός είναι ήδη εγγεγραμμένος ή να ζητήσεις υποστηρικτικές υπηρεσίες.
Ως εγγεγραμμένος χρήστης μπορείς να καταθέσεις την πρότασή σου, να υπογράψεις, να διαχειριστείς το πρότζεκτ σου σε κάθε στάδιο του κύκλου ζωής του (μέχρι τη λήξη της τελικής προθεσμίας υποβολής) ή και να εγγραφείς ώς αξιολογητής-σύμβουλος της Κομισιόν.
Για την πλήρη πρόσβαση στο portal απαιτούνται δύο διαφορετικοί λογαριασμοί. Ο κωδικός χρήστη και ο κωδικός οργανισμού (Participant Identification Code-PIC).

Πώς υποβάλλεται η πρόταση;

Η υποβολή της πρότασης γίνεται online με ένα δομημένο κείμενο (με διοικητικές και διαχειριστικές πληροφορίες) και τα τεχνικά παραρτήματα (σε μορφή Pdf).

Γιατί είναι καλό να υποβάλλω την πρόταση νωρίς;

Υπόβαλε την πρότασή σου όσο νωρίτερα γίνεται. Αν στη συνέχεια εντοπίσεις σημεία όπου μπορεί να βελτιωθεί, έχεις το περιθώριο να κάνεις αλλαγές και να υποβάλεις την τελική βελτιωμένη έκδοσή της οποιαδήποτε στιγμή μέχρι τη λήξη της προθεσμίας.

Πώς μπορώ να ενισχύσω την πρότασή μου;

Μια δυνατή σύνοψη (abstract) της πρότασης είναι απαραίτητη. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δίδεται στον αναμενόμενο αντίκτυπο της πρότασης ως προς τους στόχους που επιθυμεί να πετύχει η Κομισιόν μέσω του προγράμματος ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ. Το ίδιο ισχύει και για την υπογράμμιση του καινοτομικού χαρακτήρα της πρότασης. Αναφέρετε την καινοτομία σε όλα τα κριτήρια. Δώστε πολύ μεγάλη έμφαση στη διεπιστημονικότητα της πρότασης και την εξήγησή της.
Πολύ βασικό είναι και ένα ελκυστικό ακρωνύμιο για το έργο.

Τελικά, τι ακριβώς ψάχνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή;

Η Κομισιόν έχει κάποια έργα-υποδείγματα, που παρουσιάζει ευρέως για να δώσει στους υποψήφιους μια εικόνα για το πώς πρέπει να είναι “στημένο” ένα έργο, ποια πρέπει να είναι η τυπολογία του. Τα έργα πρέπει να έχουν μια κατάλληλη κοινοπραξία κοινοπραξία, να ανταποκρίνονται σε κάποια κοινωνική πρόκληση και να προσπαθούν να ωφελήσουν την έρευνα και την επιστήμη αλλά ενδεχομένως και μεσομακροπρόθεσμα και την οικονομία. Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα έργα, που χρηματοδοτήθηκαν από τις πρώτες προκηρύξεις του ΟΡΙΖΟΝΤΑ είναι το EVIDENT (που έχει να κάνει με μεταλλάξεις του ιού Εμπολα), που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2014 και έχει ήδη δώσει τα πρώτα αποτελέσματα. Αντίστοιχα, στα έργα υποδείγματα περιλαμβάνεται το ACEP (Next Generation Higher than air Hybrid Air Vehicles), που ανταποκρίνεται στις προκλήσεις για μείωση της χρήσης των καυσίμων από τα αεροσκάφη και αύξηση τής περιβαλλοντικής προστασίας και το U-touch,που αναγνωρίζει τις κινήσεις του ανθρώπινου σώματος χωρίς αισθητήρες, αλλά με υπερήχους. Το U-Touch χρηματοδοτήθηκε από το εργαλείο SME Instrument και έχει καθαρά εμπορική χρήση.
Με άλλα λόγια, οι προτάσεις πρέπει να λαμβάνουν υπόψη το εκάστοτε πλαίσιο, τις πιο σύγχρονες και τις πιο σημαντικές προκλήσεις, που είναι σήμερα ανοιχτές στην Ευρώπη. Όταν σκεφτόμαστε μια πρόταση λοιπόν, πρέπει να βλέπουνε τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ερευνας σε θέματα έρευνας και της ατζέντας της στρατηγικής έρευνας.

Πώς γίνεται η αξιολόγηση των προτάσεων;

Η διαδικασία χωρίζεται σε δύο στάδια. Μετά την υποβολή της πρότασης, η αξιολόγησή της ανατίθεται σε αξιολογητές, που γράφουν την άποψή τους ο καθένας ξεχωριστά και εξ αποστάσεως, Μετά το πρώτο αυτό στάδιο, όλες οι αναφορές συγκεντρώνονται σε μια ομάδα. Αν οι αναφορές των αξιολογητών ως προς την πρόταση συμβαδίζουν, τότε γίνεται μια ομαδική εξέταση και ακολουθεί η τελική κατάταξη. Αν δεν συμβαδίζουν, τότε συγκροτείται ένα consensus group (ομάδα συναίνεσης) και επανεξετάζονται.

Οι επιλαχόντες υπάρχει περίπτωση να έχουν “δεύτερη ευκαιρία”;

Οπως εξήγησε ο κ.Αγιοβλασίτης, τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων διαρρέουν λίγες ημέρες πριν από την επίσημη ανακοίνωση. Τότε ξεκινά μια διαβούλευση, διάρκειας δύο εβδομάδων περίπου, σε σχέση με τις προτάσεις που βρίσκονται πολύ ψηλά (στην πρώτη θέση) στη λίστα των επιλαχόντων. Τότε, τα εθνικά σημεία επαφής μπορούν να επικοινωνήσουν με τα αρμόδια στελέχη της Κομισιόν και κάνοντας κάποιες αλλαγές (πχ, προσθήκη ή αλλαγή προϋπολογισμού) οι πρώτες επιλαχούσες να εξασφαλίσουν την ευκαιρία ένταξης στο πρόγραμμα.

Πόσο γρήγορα αξιολογούνται οι προτάσεις;
Ο μέγιστος χρόνος για την αξιολόγηση των προτάσεων είναι οι πέντε μήνες. Συνήθως όμως απαιτείται το πολύ ένα τρίμηνο ή τετράμηνο.

Κάποια άλλη συμβουλή;

  • Διαβάστε προσεκτικά όλα τα συνοδευτικά έγγραφα.
  • Δείτε παλιά πετυχημένα πρότζεκτ στην ίδια ερευνητική περιοχή. Τι τα έκανε τόσο πετυχημένα;
  • Προσδιορίστε γρήγορα όλους τους εμπλεκόμενους και τους τελικούς χρήστες. “Να είσαστε όσο πιο φιλόδοξοι γίνεται” σημείωσε ο κ.Αγιοβλασίτης και πρόσθεσε ότι τα εθνικά σημεία επαφής μπορούν να βοηθήσουν στην εξεύρεση εταίρων.
  • Χτίστε την κοινοπραξία όσο νωρίτερα γίνεται. Προσέξτε να μην υπάρχουν περιττοί εταίροι στο σχήμα. Η έγκαιρη επιλογή των εταίρων είναι απαραίτητη, καθώς η πρόταση συγγράφεται από κοινού. “Η συγγραφή μιας πρότασης δεν γίνεται σε μια εβδομάδα και οι προτάσεις πρέπει να είναι όσο πιο ώριμες γίνεται κατά την περίοδο της υποβολής τους” εξήγησε ο κ.Αγιοβλασίτης.
  • Εξοικειωθείτε με το Ηλεκτρονικό Σύστημα Υποβολής Προτάσεων
  • Δείξτε την πρότασή σας σε ερευνητές από τον ίδιο ή διαφορετικό τομέα
  • Γράψτε την πρόταση με τον τρόπο που πιστεύετε ότι θα θέλατε να τη δείτε αν ήσασταν αξιολογητής. Μην ξεχνάτε ότι οι αξιολογητές μπορεί να βλέπουν δεκάδες τέτοιες προτάσεις ημερησίως. Βγάλτε τα περιττά στοιχεία από το κυρίως κείμενο και κρατήστε τα ώς παραρτήματα και λινκς.
  • Χρησιμοποιήστε σχήματα και παραπομπές. Προσέξτε ιδιαίτερα τη λεπτομέρεια. Σε προγράμματα τόσο ανταγωνιστικά, η διαφορά ανάμεσα στο να κερδίσετε ή να μην κερδίσετε τη χρηματοδότηση που ζητάτε μπορεί να είναι 0,05 μονάδες στις 15.

Πόσες ελληνικές προτάσεις έχουν μέχρι στιγμής υποβληθεί στο πρόγραμμα ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ κατά τις πρώτες προκηρύξεις του;

Η Ελλάδα συμμετέχει στις πρώτες 100 προκηρύξεις του ΟΡΙΖΟΝΤΑ (2014) με 312 έργα, προϋπολογισμού 90,6 εκατ. ευρώ. Πρώτη περιφέρεια βάσει συμμετοχής είναι η Αττική, με 179 έργα (ποσοστό επιτυχίας επί του συνόλου των προτάσεων που κατατέθηκαν 57%) και ακολουθούν η Κεντρική Μακεδονία με 43 συμμετοχές (14%) και η Κρήτη με 38 (ποσοστό επιτυχίας 12%).

Δες ΕΔΩ πώς μπορείς να γίνεις αξιολογητής των προτάσεων για τον ΟΡΙΖΟΝΤΑ

Μάθε ΕΔΩ αναλυτικά πώς μπορείς να συμμετέχεις με μια πρόταση

Τσέκαρε ΕΔΩ την οικονομική βιωσιμότητα του πρότζεκτ σου

Comments are closed