Το θαύμα μηχανικής των Incas τιμάται από το Smithsonian

Φωτογραφία από την Ancient History Encyclopedia. Στον χάρτη απεικονίζεται το συνολικό μήκος των 40.000 του δρόμου των Ινκας, από το Εκουαδόρ μέχρι τη Χιλή

Φωτογραφία από την Ancient History Encyclopedia. Στον χάρτη απεικονίζεται το συνολικό μήκος των 40.000 του δρόμου των Ινκας, από το Εκουαδόρ μέχρι τη Χιλή

Το τοπίο που διασχίζει ο δρόμος Qhapag Nan, γνωστός και ώς ο μεγάλος δρόμος των Ινκας, δενείναι ομοιόμορφο: βουνά, πεδιάδες και αφιλόξενες έρημοι εναλλάσσονται κατά μήκος του δρόμου, που εκτείνεται σε μάκρος 40.000 χιλιομέτρων, παράλληλα με τη νοτιοαμερικανική ακτογραμμή από το Εκουαδόρ μέχρι και τη Χιλή. Ο δρόμος κατασκευάστηκε πάνω από μισή χιλιετία πριν, ενώ κάποια από τα μονοπάτια του έχουν προηγηθεί της ύπαρξης της αυτοκρατορίας των Ινκας. Παρόλα αυτά χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα και θεωρείται ώς ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της μηχανικής παγκοσμίως.

Μόνο με ξύλινα, πέτρινα και χάλκινα εργαλεία
Πώς μπόρεσαν οι μηχανικοί των Ινκας, χωρίς τη χρήση σιδερένιων εργαλείων, του τροχού ή έστω κοπαδιών εξημερωμένων ζώων να οικοδομήσουν ένα τέτοιο θαύμα; Παρότι κάποια από τα τμήματα του δρόμου μοιάζουν με απλά μονοπάτια σκαμμένα στο χώμα, αυτός περιλαμβάνει κατά μήκος του περίτεχνες γέφυρες, υπερυψωμένες οδούς, κλιμακοστάσια και σταθμούς για τους ταξιδιώτες. Σύμφωνα με άρθρο του Μark Cartwright, που δημοσιεύτηκε στην Ancient History Encyclopedia, ο δρόμος και όλες οι υποδομές του κατασκευάστηκαν με τη χρήση μόνο ξύλινων, πέτρινων και χάλκινων εργαλείων.

Incas

Φωτογραφίες από την Ancient History Encyclopedia, Original images by Martin St- Amant (η πρώτη) και Tyler Bell (η δεύτερη), Creative Commons: Attribution-ShareAlike.. Ο δρόμος περιλάμβανε περίτεχνες γέφυρες (μια τέτοια ορατή στην πρώτη φωτογραφία), σταθμούς ξεκούρασης και ανεφοδιασμού για τους ταξιδιώτες (το κτίσμα στη δεύτερη φωτογραφια) και ανισόπεδες διαβάσεις, ενώ το εκτενέστερο ευθύ τμήμα του εκτείνεται σε μήκος 3.200 χλμ.

Κατασκευαστικά χαρακτηριστικά και χρήση
Ο δρόμος δεν είναι κατασκευαστικά ομοιόμορφος σε όλο του το μήκος, καθώς δημιουργήθηκε από τοπικούς πληθυσμούς, που ενίοτε χρησιμοποιούσαν διαφορετικές τεχνικές και σχέδια. Τα πιο πλατιά τμήματα του έχουν πλάτος 15 μέτρων, ενώ σε πολλές από τις νησίδες και τα πρανή είχαν τοποθετηθεί άμμος, χώμα ή και διακοσμητικό χορτάρι. Τα όμβρια ύδατα παροχετεύονταν από την επιφάνεια του δρόμου μέσω υπόγειων οχετών, ενώ σε περιοχές με νερό ή έλη ο δρόμος ανυψωνόταν για να είναι εύκολη η κίνηση των ταξιδιωτών, των εμπόρων και των στρατών. Στους παραδρόμους που ένωναν δύο οάσεις της ερήμου υπήρχε ειδική σήμανση, φτιαγμένη από σωρούς πέτρας, γράφει από την πλευρά του ο Κ. Kris Hirst.

Ο δρόμος ακολουθεί κυρίως ευθεία πορεία, με λιγότερους από 20 βαθμούς εκτροπής σε ένα τμήμα 5 χλμ! Το εκτενέστερο ευθύ τμήμα του φτάνει τα 3.200 χλμ. Σήμερα εικάζεται ότι αυτός ο δρόμος φτιάχτηκε σε τέτοιο μέγεθος, προκειμένου να χρησιμοποιείται για την επικοινωνία και το εμπόριο μεταξύ γειτονικών χωριών και αυτοκρατοριών, αλλά και για την κίνηση των στρατιωτικών δυνάμεων και τη διασφάλιση του πολιτικού ελέγχου μεταξύ κοντινών ομάδων πληθυσμού.

Σήμερα, ο δρόμος δεν θεωρείται απλά ως ένα μνημείο πολιτισμού άξιο να συντηρηθεί, ούτε μόνο ως ένα επίτευγμα της μηχανικής αλλά εκλαμβάνεται παράλληλα και ώς ένα ιστορικό σύμβολο για τον πολιτισμό που επιβίωσε της ισπανικής εισβολής.

Η έκθεση στο Smithsonian: ¨Engineering an Empire¨
Προκειμένου να τιμήσει τη σπουδαιότητα του δρόμου-μνημείου, το Smithsonian National Museum of the American Indian παρουσιάζει από τον φετινό Ιούνιο μέχρι και το καλοκαίρι του 2018 μια έκθεση με τίτλο ¨The Great Inca Road: Engineering an Empire¨. Η έκθεση χωρίζει την ιστορία της αυτοκρατορίας των Ινκας σε 11 μέρη και θα εξερευνήσει πώς κατασκευάστηκε ο δρόμος, ποιες λύσεις μηχανικής χρησιμοποιήθηκαν στον σχεδιασμό και την κατασκευή του, καθώς και πώς αξιοποιήθηκε στη διάρκεια της ιστορίας του.

Αρθρο με πληροφορίες από το engineering.com

Διαβάστε ΕΔΩ το άρθρο του Mark Cartwright για τον δρόμο των Ινκας στην Αncient History Encyclopedia

Διαβάστε ΕΔΩ περισσότερα για τον μεγάλο δρόμο των Ινκας και τη μεγάλη έκθεση στο Smithsonian

Comments are closed