Market-ing+Market-eng=Market-win.

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someonePrint this page

του Ιωάννη Κ. Τσιτσόπουλου*, ΑΤΜ.

Η στρατηγική εστίασης και ο εγκλωβισμός για πολλά χρόνια, των μερών της αλυσίδας αξίας του κλάδου των Μηχανικών (ΤΕΕ, Μηχανικοί, Πολυτεχνεία) στη λογική της αποκλειστικής σύνδεσης της επαγγελματικής τους δραστηριότητας και απασχόλησης με το αμιγώς τεχνικό αντικείμενο των σπουδών τους (ελέω της διαχρονικής διοχέτευσης τεράστιου ύψους κοινοτικών κονδυλίων σε έργα υποδομών), δεν στάθηκαν ικανά να αποτρέψουν το τεράστιο πλήγμα που επέφερε η οικονομική κρίση στον κλάδο των Μηχανικών με τις συνέπειές της να ταλανίζει τη συντριπτική πλειοψηφία τους μέχρι και σήμερα. Απεναντίας, αποδείχθηκαν σε ένα βαθμό λανθασμένες, καθώς δεν συνέβαλλαν στην πρωθύστερη διεύρυνση των πεδίων άσκησης του επαγγέλματος πριν το τσουνάμι της κρίσης, προκειμένου αυτή να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικότερα.

Η αδήριτη ανάγκη υιοθέτησης ενός νέου παραγωγικού μοντέλου για την ανάταση και βιώσιμη ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας με όχημα την καινοτομία, την εξωστρέφεια και την αναγνωρισμένη αξία του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας, δημιουργεί νέα δεδομένα στον κλάδο και στο επαγγελματικό προφίλ του Έλληνα Μηχανικού.

Η προσαρμογή στα νέα δεδομένα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την δημιουργία μίας νέας ανταγωνιστικής ταυτότητας των Μηχανικών. Διότι το περιβάλλον που στο οποίο καλούνται να ζήσουν οι μηχανικοί- ιδιαίτερα οι νέοι μηχανικοί, σήμερα αλλά και στο μέλλον, οδηγεί σε μία αναπροσαρμογή της αντίληψης του ρόλου και των επαγγελματικών τους προοπτικών.

Η τεχνολογική εξέλιξη, οι νέες μορφές εργασιακής απασχόλησης, η σύνδεση της αγοράς εργασίας με τις σπουδές των μηχανικών οι οποίες όπως καταγράφουν όλες οι έρευνες παρουσιάζουν σημαντικές αποκλίσεις από τις πραγματικές ανάγκες του ιδιωτικού τομέα, αποτελούν βασικές αιτίες για την αλλαγή πλεύσης από όλους.

Σήμερα ο ιδιωτικός τομέας απαιτεί μεγαλύτερη εξειδίκευση σε γνώσεις και θέσεις εργασίας.  Τομείς στους οποίους θα στηριχθεί το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας και έχουν αξία για τους μηχανικούς, όπως η ενέργεια, τα δομικά-υλικά, η περιβαλλοντική βιομηχανία, οι αεϊφορικές και βιοκλιματικές κατασκευές, τα logistics και η τεχνολογική καινοτομία, απαιτούν νέες δεξιότητες (skills) για τους μηχανικούς. Δεξιότητες σε ψηφιακή τεχνολογία, soft skills, ηγεσία, επικοινωνία, marketing, οργανωτική συγκρότηση και διοικητική επάρκεια αποτελούν τα εχέγγυα για την είσοδο και διατήρηση του Μηχανικού στην αγορά εργασίας και το χτίσιμο ενός δυνατού βιογραφικού.

Η αναντιστοιχία των δεξιοτήτων με τις ανάγκες της αγοράς αποτελεί ζητούμενο στη σημερινή εποχή. Σύμφωνα δε με μελέτη της ΕΥ Ελλάδος σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και την Endeavor Greece (Εκπαίδευση, Επιχειρηματικότητα, Απασχόληση : Ζητείται Προσέγγιση, Ιούνιος 2017) η  Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια στο over qualification, αφού έχει το υψηλότερο ποσοστό εργαζομένων (26%) με υπερβάλλοντα προσόντα, ενώ μόλις το 55% έχει εναρμονισμένα προσόντα.

Παράλληλα η διάσταση του επιχειρείν κερδίζει συνεχώς έδαφος σε επίπεδο επαγγελματικής προοπτικής και αντιμετώπισης των νέων προκλήσεων.

Tα νέα έργα υποδομών προσεγγίζονται όχι μόνο με την τεχνική τους διάσταση αλλά συνδυαστικά με χρηματοοικονομική λογική. Δεν αντιμετωπίζονται ως αποκλειστικώς τεχνικά έργα αλλά ως ολοκληρωμένα πολυδιάστατα projects. Κατά συνέπεια η διοίκηση των έργων δεν περιορίζεται μόνο στην τεχνική γνώση του μηχανικού αλλά επεκτείνεται στην έξτρα γνώση διαχείρισης ζητημάτων marketing management, επικοινωνίας, εταιρικής ευθύνης, ανθρώπινου δυναμικού και οικονομικών πόρων.

Με λίγα λόγια έχουμε περάσει σε μία πιο business αντιμετώπιση των νέων απαιτήσεων σε δεξιότητες, των Μηχανικών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο τομέας του Μarketing. Πολλοί συνάδελφοι μπορεί να μην έχουν κατανοήσει πλήρως την αξία του, ή να θεωρούν ότι δεν αφορά το επάγγελμα του μηχανικού. Αν και σέβομαι την άποψή τους, εντούτοις διαφωνώ μαζί τους.  Πρώτα από όλα, εκατοντάδες μηχανικοί εργάζονται είτε ως υπεύθυνοι, είτε ως ανώτατα στελέχη marketing σε βιομηχανίες και start ups.  Επίσης, η αναγκαιότητα μείωσης του  ελλείμματος σύνδεσης  αγοράς εργασίας-εκπαίδευσης-δεξιοτήτων  δημιουργεί την ανάγκη για  νέες επιστημονικές ειδικότητες σε τομείς που σχετίζονται με τις γνώσεις του Μηχανικού. Π.χ. στον κλάδο των δομικών υλικών και μεταποιητικών τομέων γύρω από τις κατασκευές υπάρχει ανάγκη στελέχωσης για μηχανικούς πωλήσεων. Επιπλέον, λόγω του μεγάλου εσωτερικού ανταγωνισμού μεταξύ των ειδικοτήτων των μηχανικών, πολλοί συνάδελφοι μας αξιοποιούν τεχνικές του Marketing (εκθέσεις, social media, digital marketing, κ.λ.π.) για να βελτιώσουν το όνομα της εταιρείας τους ή την προσωπική του επιρροή για να προσελκύσουν πελάτες. Διότι σήμερα αν θέλεις πελάτες, προβολή και κέρδος το Marketing σου δίνει λύσεις.

Αυτήν ακριβώς τη νέα αντίληψη και απαίτηση σε νέες δεξιότητες για την ανταγωνιστικότητα του Μηχανικού, το ΤΕΕ/ΤΚΜ αναλαμβάνει πρωτοβουλία να την μεταφέρει στα μέλη του με τη βοήθεια της Μόνιμης Επιτροπής Ανταγωνιστικότητας-Επιχειρηματικότητας-Καινοτομίας. Η αρχή γίνεται με τη διοργάνωση της εκδήλωσης «Η αξία του Μάρκετινγκ για του Μηχανικούς» τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2017 στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ

Για πολλά χρόνια οι Μηχανικοί και το ΤΕΕ υιοθέτησαν την ταυτότητα δραστηριότητάς τους βασισμένοι στο μοντέλο των 5Μ : Μaterial (υλικά), Μeasurement (μέτρηση), Manufacture (παραγωγή-κατασκευή), Models(μοντέλα), Machines (μηχανές).

Eίναι ώρα να επεκτείνουμε το υπάρχον μοντέλο με δύο επιπλέον M. Μarketing και Μanagement τα οποία έχουμε απόλυτη ανάγκη.

Η αδιαμφισβήτητη αξία της γνώσης των μηχανικών σε συνδυασμό με τη στρατηγική τους σκέψη, τα νέα skills και την επαφή τους με την αγορά, τους δίνει την ευκαιρία να σταθούν με αξιώσεις στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον και να ισχυροποιήσουν το ήδη αναγνωρίσιμο brand name τους.

Διότι Μarket-ing +Market-eng=Market-win.

Τα υπόλοιπα τη Δευτέρα 27/11  στις 6:30μ.μ. στο ΤΕΕ/ΤΚΜ. Καλή αντάμωση!

 

Ο κ. Ιωάννης Κ. Τσιτσόπουλος, είναι Διπλωματούχος Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός με μεταπτυχιακές σπουδές στην Οργάνωση και Διοίκηση των Επιχειρήσεων (ΜΒΑ), στην διαχείριση υδατικών πόρων και περιβαλλοντικής μηχανικής (Msc) και στο Μanagement (CMI Dip.). Δραστηριοποιείται επί μία εικοσαετία ως Programe Manager έργων και προγραμμάτων στήριξης της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας στον ιδιωτικό τομέα. Είναι Πρόεδρος της Μ.Ε. Ανταγωνιστικότητας-Επιχειρηματικότητας-Καινοτομίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ για τι διετία 2017-2019, ενώ υπήρξε μέλος της τη διετία 2014-2016.

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someonePrint this page

Comments are closed