ΒΡΑΒΕΙΟ Γκολομπία – Μηλώση – Τσούκας



Στο στρατηγικό σχέδιο προτείνεται η διεύρυνση του πεζοδρομίου γύρω από τη Στοά, η διαμόρφωση διαβάσεων με στόχο την περεταίρω ενίσχυση του χώρου για τους πεζούς καθώς και ενιαία υλικότητα μεταξύ του πεζοδρομίου και του εσωτερικού της Στοάς. Βασικός στόχος είναι η δημιουργία πολιτισμικών διαδρομών και δικτύου αγορών και μνημείων στην περιοχή. Η στοά Μοδιάνο ‘ελευθερώνεται’ από την οπτική όχληση και αναδεικνύεται. Θεωρείται και αξιοποιείται ως συνέχεια του αστικού ιστού της πόλης.

Η ανάλυση του ιστορικού αυτού κτιρίου μας οδήγησε σε ορισμένες παραδοχές. Αρχικά η πλάκα οροφής του υπογείου πρέπει να ανακατασκευαστεί μιας και βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση. Ωστόσο, τα υποστυλώματα της στέγης, η ίδια η στέγη, καθώς και οι όψεις μπορούν να διατηρηθούν και απλά να συντηρηθούν και να καθαριστούν (υδροβολή για τις όψεις). Βασική συνθετική αρχή, λοιπόν, του σχεδιασμού μας είναι διάνοιξη μεγάλου αίθριου στο κέντρο της πλάκας οροφής του υπογείου με στόχο τον φωτισμό και την ενεργοποίηση του υπογείου, το οποίο πλέον αξιοποιείται . Το αίθριο διακόπτει τον βασικό άξονα κίνησης στο ισόγειο (Ερμού – Βασιλέως Ηρακλείου) και διοχετεύει την κίνηση δεξιά και αριστερά από αυτό. Οπτικά, ωστόσο, ο άξονας ενισχύεται και ο χώρος διανοίγεται δίνοντας την δυνατότητα στα καταστήματα που βρίσκονται στον πυρήνα της Στοάς να διαθέτουν πάνω από μία όψη. Στο ισόγειο διαμορφώνονται νέα καταστήματα και διατηρούνται 4 μονάδες παλιών καταστημάτων. Τα νέα καταστήματα μεταφράζουν την τυπολογία των παλιών με τη χρήση σύγχρονης κατασκευαστικής τεχνολογίας και μοντέρνας υλικότητας (μεταλλικά υποστυλώματα, μεταλλικά πλέγματα, γυαλί). Στο υπόγειο διατηρείται η περιμετρική φέρουσα τοιχοποιία η οποία αναδεικνύεται μέσω μιας περιμετρικής διαδρομής. Διαμορφώνονται γυάλινοι όγκοι χωρίς οροφή, οι οποίοι φιλοξενούν χρήσεις αναψυχής, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και εργαστήρια. Τα καθιστικά των καταστημάτων αναψυχής χωροθετούνται στο κέντρο του υπογείου όπου σχεδιάζεται μεγάλος υπόγειος αστικός χώρος – πλατεία, κάτω από το αίθριο του ισογείου. Πάνω από κάθε γυάλινο όγκο υπάρχει μεταλλικό πλέγμα για την τοποθέτηση τεχνητού φωτισμού και την οριοθέτηση του όγκου. Στο υπόγειο, η εκτεταμένη χρήση του γυαλιού ‘βιτρινοποιεί’ την παλιά τοιχοποιία ενώ διευκολύνει τον γενικό φωτισμό από το αίθριο και τα cours anglaises. Τέλος οι τέσσερις πύργοι της στοάς μετατρέπονται σε παρατηρητήρια, τα δύο εσωστρεφούς χαρακτήρα, που παρουσιάζουν δηλαδή την ιστορία της ίδιας της στοάς (βίντεο, αφηγηματικά posters) και τα άλλα δύο εξωστρεφούς, μουσειακοί δηλαδή χώροι για την ανάδειξη της ιστορίας της περιοχής και των αγορών της Θεσσαλονίκης.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

Comments are closed