“Έξυπνες” πόλεις και “βιομηχανία” ακινήτων.

πηγή φωτογραφίας: pixabay.com

Καθώς με τη εξέλιξη του ψηφιακού μετασχηματισμού πληθαίνουν οι “έξυπνες” πόλεις ανά τον κόσμο , οι επιπτώσεις είναι μεγάλες για τη “βιομηχανία” ακινήτων παγκοσμίως. Σε μια ανάλυση του Τζόναθαν Γουέτζελ, διευθυντή του γνωστού ινστιτούτου McKinsey της Νέας Υόρκης, είναι διάχυτη η βεβαιότητα, πως καθώς οι πόλεις γίνονται πιο έξυπνες, η αξία των αστικών ακινήτων θα αλλάξει.

Η διαθεσιμότητα ηλεκτρονικών συστημάτων, μίνι λεωφορείων κατά παραγγελία και, ενδεχομένως, αυτόνομων αυτοκινήτων θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές της γης σε περιοχές που δεν εξυπηρετούνται επί του παρόντος από συμβατικές δημόσιες μεταφορές. Νέες ευκαιρίες για επενδύσεις και ανάπτυξη θα μπορούσαν να ανοίξουν εάν κάποιες περιοχές που είχαν προηγουμένως υποστεί συμφόρηση, μολυσμένες ή εγκληματικές περιοχές καταστούν πιο βιώσιμες.

Κτίρια ή περιοχές που είναι δύσκολο να προσαρμοστούν στη νέα εποχή με “έξυπνα” χαρακτηριστικά μπορεί να γίνουν λιγότερο ελκυστικές. Οι εταιρείες τεχνολογίας εισέρχονται στην ανάπτυξη των ακινήτων, για να δημιουργήσουν έξυπνες συνοικίες από την αρχή.

Τα δεδομένα – για τα πάντα, από τα πρότυπα κίνησης πεζών και την κυκλοφορία, ως την εγκληματικότητα, τις σχολικές επιδόσεις και τη χρήση ενέργειας – μπορούν να αλλάξουν. Η ικανότητα αποτελεσματικής χρήσης των δεδομένων θα αποτελέσει πηγή ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, για όποιους είναι σε θέση να χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες και να τελειοποιήσουν τις αποφάσεις τους σχετικά με το οικιστικό περιβάλλον που θα επιλέξουν.

Τα συστήματα αυτοματισμού έξυπνων κτιρίων καταγράφουν ακόμα πιο λεπτομερή δεδομένα αισθητήρων σχετικά με τον τρόπο που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν εσωτερικούς χώρους – και ο συνδυασμός αυτών των δεδομένων και η ανάπτυξη της κοινής οικονομίας, μπορούν να υποστηρίξουν νέα μοντέλα χρηματοδοτικής μίσθωσης.

Μια εταιρεία  για παράδειγμα, παρέχει “χώρο ως υπηρεσία” αντί να παρέχει σταθερό χώρο για καθορισμένο χρόνο. Το λογισμικό που τροφοδοτείται με αισθητήρα επιτρέπει στην εταιρεία να παρακολουθεί με ακρίβεια τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι χρησιμοποιούν γραφεία, αίθουσες συνεδριάσεων και παροχές και, στη συνέχεια, χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες για να μεγιστοποιήσουν τη χρήση τους.

Η κινητικότητα είναι ένας άλλος τομέας όπου οι έξυπνες πόλεις ανασχηματίζουν το πεδίο δράσης.

Άλλες εταιρείες, που ειδικεύονται στις μεταφορές, εκμεταλλεύονται πλατφόρμες κινητικότητας που αντιμετωπίζουν πελάτες σε πόλεις σε όλο τον κόσμο.

Τώρα αρκετοί μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, ξεκινούν τις δικές τους υπηρεσίες κατ ‘απαίτηση χρησιμοποιώντας ειδικά σχεδιασμένους στόλους μικρών λεωφορείων. Για να συμπληρώσει το υφιστάμενο δίκτυο διαμετακόμισης της πόλης, ο πάροχος δημόσιων μεταφορών του Βερολίνου δρομολογεί τη δική του υπηρεσία van, ανταλλαγής φορτηγών, μέσω σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα.

Κάποια στιγμή οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα βρεθούν αντιμέτωποι με την επιλογή: να κατασκευάσουν και να πουλήσουν τους απαιτούμενους στόλους, να τους χρησιμοποιήσουν ως υπηρεσία για άλλες εταιρείες και πόλεις, ή να διαχειριστούν τις δικές τους πλατφόρμες κινητικότητας.  

Τι απαιτείται για να γίνει κάποιος, επιτυχημένος πάροχος έξυπνων πόλεων;

Κάποτε ήταν ότι “η εξυπηρέτηση μιας πόλης” σήμαινε την πώληση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας απευθείας στις κυβερνήσεις των πόλεων. Αλλά τώρα το φάσμα των δυνατοτήτων έχει πάρει μεγαλύτερο, και τα B2C ή ακόμα B2G2C επιχειρηματικά μοντέλα γίνονται όλο και πιο συνηθισμένα.

Ταυτόχρονα, οι προσδοκίες των δημοτικών αρχών και των κατοίκων των αστικών περιοχών έχουν αυξηθεί.  Το κοινό, είτε πρόκειται για άμεσους πελάτες είτε όχι, μπορεί να επηρεαστεί΄από τις προσφορές μιας εταιρείας. Αυτές και οι υπάλληλοι που τις εκπροσωπούν συχνά έχουν πολλά να πουν για τις έξυπνες λύσεις που διαμορφώνουν το περιβάλλον τους, όπως οι καταλύματα «peer-to-peer» και οι υπηρεσίες ανταλλαγής ποδηλάτων και σκούτερ.

Όλα αυτά θέτουν το όριο, για το πώς οι επιχειρήσεις διεξάγουν δημόσιες αλληλεπιδράσεις. Οι επιχειρήσεις πρέπει να κατανοήσουν πλήρως την πολυπλοκότητα του πλαισίου κάθε πόλης, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο η τοπική αυτοδιοίκηση λαμβάνει αποφάσεις και ποιο είναι το ρυθμιστικό τοπίο. Πρέπει επίσης να ασχοληθούν προσεκτικά με τους ηγέτες των πόλεων μακροπρόθεσμα για το πώς θα ανταποκριθούν στις ανάγκες της πόλης τους.

Οι περισσότερες εταιρείες δεν διαθέτουν αυτά τα είδη δυνατοτήτων στις υπάρχουσες ομάδες πωλήσεών τους, οπότε ενδέχεται να χρειαστεί να προσθέσουν πολεοδόμους, κοινωνιολόγους, σχεδιαστές και άλλους ειδικούς για να διευρύνουν τη σκέψη τους.

Στο Κέντρο Αρμοδιότητας για Πόλεις, στο Λονδίνο, η Siemens απασχολεί ποικιλόμορφη ομάδα εμπειρογνωμόνων, από αρχιτέκτονες και πολεοδόμους έως ειδικούς δημοσίων οικονομικών.

Κατά τη διαμόρφωση νέων πολυεπιστημονικών ομάδων, μερικές μεγαλύτερες εταιρείες ενδέχεται να μην συντονίσουν τις προσεγγίσεις της μετάβασης στην αγορά – και ως εκ τούτου, διαφορετικά επιχειρηματικά τμήματα της ίδιας εταιρείας ενδέχεται να προσεγγίσουν πόλεις με ασυντόνιστες θέσεις. Η απόκτηση αυτού του δικαιώματος συνεπάγεται μια συχνά επώδυνη διαδικασία εφαρμογής των κατευθυντήριων γραμμών σχετικά με τις εντολές και τις ευθύνες. Απαιτεί επίσης τη δημιουργία ευθυγραμμισμένων κινήτρων μεταξύ ομάδων πόλεων και επιχειρηματικών τμημάτων.

Οι εταιρείες πρέπει να εξετάζουν όχι μόνο τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι προσφορές τους, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζουν τη δημόσια σφαίρα. Διότι, τελικά, μερικές από τις αστικές αγορές του κόσμου είναι μεγαλύτερες από ολόκληρα έθνη.

Comments are closed