Για ένα level up της Θεσσαλονίκης

Του Πάρι Μπίλλια

Η Θεσσαλονίκη έχει την τύχη να βρίσκεται στο σταυροδρόμι δύο σημαντικών οδικών αξόνων που συνδέουν, αφενός την ανατολή με τη δύση και αναφέρομαι στην Εγνατία Οδό και αφετέρου τον βορά με το νότο μέσω της εθνικής οδού Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Εύζωνοι.

Αυτό την καθιστά μια πόλη με πολύ εύκολη πρόσβαση.

Από την ίδια την πόλη, λείπουν κυρίως αστικές υποδομές: Δεν έχει ένα σοβαρό δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς. Δεν έχει ένα οδικό δακτύλιο που να παραλαμβάνει την διερχόμενη  κυκλοφορία. Επίσης δεν διαθέτει επαρκές αστικό πράσινο.  Η πόλη έχει ένα από τα µικρότερα ποσοστά πρασίνου από όλες τις Ευρωπαϊκές πόλεις, µόλις 2,7 τ.µ., ανά κάτοικο. (Βιέννη 20τ.µ.,  Βερολίνο 13τ.µ., Ρώµη 9τ.µ., Παρίσι 8 τ.μ.)

Σε ό,τι αφορά στο Μετρό, κρίσιμη παράμετρος για την απρόσκοπτη συνέχιση των εργασιών και την ολοκλήρωση του έργου της βασικής γραμμής αποτελεί η ολοκλήρωση των σταθμών της Αγίας Σοφίας και της Βενιζέλου. Με τα σημερινά δεδομένα, όσο κι αν στεναχωρεί η αλήθεια, η λειτουργία του Μετρό από τη Νέα Ελβετία ως το Συντριβάνι είναι  πιθανή το 2022, αλλά δε θα βοηθήσει ιδιαίτερα στις μετακινήσεις των εργαζομένων και των επισκεπτών της πόλης. Μετρό ολοκληρωμένο, για την αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των πολιτών και τη μείωση των καθημερινών κυκλοφοριακών εμφραγμάτων που συμβαίνουν στην πόλη, είναι απαραίτητη η λειτουργία όλης της βασικής γραμμής από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό ως τη Νέα Ελβετία. Και αυτή- σύμφωνα με τη δική μου εκτίμηση- δεν προβλέπεται να γίνει, πριν το 2023….

Η ολοκλήρωση του Μετρό θα βελτιώσει σαφώς το κυκλοφοριακό πρόβλημα αλλά δεν θα το επιλύσει. Απαιτείται και η ολοκλήρωση των επεκτάσεών του. Ανατολικά, προχωρά με ικανοποιητικό ρυθμό. Δυτικά, βρίσκεται σε στάδιο… εξαγγελιών πολιτικού χαρακτήρα, περισσότερο, παρά τεχνοκρατικής πληρότητας. Και βέβαια, πρέπει να περάσει σε στάδιο υλοποίησης και ο Προαστιακός σιδηρόδρομος δυτικά, μαζί με τη σύνδεση του λιμανιού στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Σε ό,τι αφορά στις οδικές υποδομές θεωρώ ότι η ολοκλήρωση του Εσωτερικού Οδικού δακτυλίου είναι η βασική προτεραιότητα. Για αυτό απαιτείται η αναβάθμιση του πιο επιβαρυμένου τμήματος του Εσωτερικού Οδικού Δακτυλίου Κόμβος Κ5 (Πολίχνη) – Κ10 (Κωνσταντινουπολίτικα). Η αναβάθμιση του παραπάνω τμήματος θα πρέπει να συνδυαστεί και με τη διαπλάτυνση του τμήματος από Κωνσταντινουπολίτικα έως την Καρδία.

Επίσης είναι σημαντικό να ολοκληρωθεί το  Γενικό Ρυθμιστικό Σχέδιο αντιπλημμυρικής προστασίας και αποχέτευσης ομβρίων Ν. Θεσσαλονίκης (Master Plan)  που καλύπτει τις περισσότερες περιοχές του ευρύτερου Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης. Το 2003 ξεκίνησε το Master Plan, αλλά ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η υλοποίησή του, είτε λόγω έλλειψης ώριμων μελετών, είτε λόγω μη χρηματοδότησης έργων. Τα έργα και οι μελέτες που περιλαμβάνονται στο Master Plan πρέπει να ολοκληρωθούν και να επικαιροποιηθούν.

Την προειδοποίηση της φύσης, την είδε όλη η Ελλάδα πρόσφατα…

Το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στο thepresident.gr

Comments are closed