Η Θεσσαλονίκη η πρώτη πόλη που ολοκλήρωσε τις μελέτες για τα ΣΦΗΟ – Τους επόμενους μήνες η εγκατάστασή τους

Μέχρι τέλη Ιουνίου θα ολοκληρωθούν οι μελέτες των σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ), το οποίο καθορίζει την ανάπτυξη δικτύων φόρτισης.

Αυτό ανακοίνωσε ο Δρ Ευθύμιος Μπακογιάννης, γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στο πλαίσιο ενημερωτικής ημερίδας με θέμα «Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Φόρτιση Ηλεκτρικών Οχημάτων» την οποία διοργάνωσε το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ), σε εναρμόνιση με τη νέα εθνική πολιτική για τις «καθαρές» μεταφορές και ειδικότερα την ηλεκτροκίνηση.

Όπως ανέφερε στη Greenagenda.gr ο Δρ Ευθύμιος Μπακογιάννης, η Θεσσαλονίκη είναι η πρώτη πόλη που ολοκλήρωσε τις μελέτες για τα ΣΦΗΟ και τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η εγκατάστασή τους. Η ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών θα γίνει μέσω των Φορέων Ανάπτυξης Ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για τους παρόχους που αναλαμβάνουν την εγκατάσταση και τη διαχείριση των φορτιστών. Σύμφωνα με τον κ. Μπακογιάννη, εντός του 2023 θα έχουμε εγκατεστημένους φορτιστές σε 295 δήμους της χώρας.

Το πρόγραμμα «Μικροκινητικότητα» στους ΟΤΑ

Το πρόγραμμα «Μικροκινητικότητα» για τους ΟΤΑ, δηλαδή οχήματα που κινούνται με μέγιστη ταχύτητα χαμηλότερη των 25χλμ, ανέπτυξε ο Δρ Γεώργιος Αγερίδης, προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ενεργειακής Αποδοτικότητας του ΚΑΠΕ. Φορέας χρηματοδότησης για το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι το ΥΠΕΝ.

Ο κ. Αγερίδης έδωσε στοιχεία του προγράμματος: δυνητικοί δικαιούχοι είναι οι δήμοι και οι Αναπτυξιακές τους εταιρείες. Η επιλεξιμότητα των δαπανών είναι μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2023. Η πρόσκληση του προγράμματος αφορά τους δήμους της χώρας με προβληματικές μετακινήσεις. Η «μικροκινητικότητα» αφορά οχήματα που κινούνται με μέγιστη ταχύτητα χαμηλότερη των 25 χλμ.

Οι δράσεις αφορούν την εγκατάσταση και τη χρήση μισθωμένων ποδηλάτων.

Η υπεύθυνη του έργου κ. Μαρία Ζαρκαδούλα, προϊσταμένη του Τμήματος Περιβάλλοντος και Μεταφορών του ΚΑΠΕ, έκανε μια λεπτομερή περιγραφή του Emobicity που ολοκληρώνεται τον επόμενο χρόνο και μίλησε για τον τρόπο υλοποίησής του.

Τα προγράμματα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και «Πράσινα Ταξί»

Από την πλευρά του ο κ. Ιωάννης Τσελίκης, προϊστάμενος του Αυτοτελούς Γραφείου Ηλεκτροκίνησης του ΥΠΕΝ, έκανε απολογισμό του πρώτου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Για τη δεύτερη φάση η οποία αναμένεται να ξεκινήσει εντός του Μαΐου θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2023. Δεν συμπεριλαμβάνει τα ταξί, τα οποία όμως θα ενταχθούν στο πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί».

Ο κ. Τσελίκης αναφέρθηκε στα κίνητρα του δεύτερου κύκλου, τονίζοντας ότι επιδοτούνται μόνον τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα, για αγορά ή μίσθωση.

Οι δυο κατηγορίες είναι τα φυσικά πρόσωπα. Το ποσοστό επιδότησης αυξάνεται από 20% σε 30% και από 6.000 ευρώ σε 8.000. Για τις επιχειρήσεις και τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου η επιδότηση αυξάνεται και πλέον το όριο οχημάτων ανέρχεται από ένα έως 20 οχήματα. Στα νησιά θα δοθεί έξτρα μπόνους 4.000 ευρώ.

Eπίσης, ο κ. Τσελίκης αναφέρθηκε στα κίνητρα και τα ποσοστά επιδότησης που αφορούν τα τρίκυκλα και τετράκυκλα (microcars).

Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα θα ισχύσουν τα ίδια κίνητρα και ποσοστά με τον πρώτο κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Ο κ. Πάρις Μπίλλιας, αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ, μιλώντας στη Greenagenda.gr τόνισε ότι «οφείλουμε να παρακολουθούμε τις καλές πρακτικές και να τις υιοθετούμε. Η χρήση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί μια από τις βασικές προτεραιότητές μας. Χρειάζονται κατάλληλες υποδομές, τοποθέτηση φορτιστών, νομοθετικές παρεμβάσεις, μελέτες και χρηματοδότηση. Είμαστε σε συνεργασία με τους δήμους και περιμένουμε τις προτάσεις των δήμων».

Τον δήμο Θεσσαλονίκης εκπροσώπησε ο κ. Γιώργος Παπαστέργιος, αναπληρωτής προϊστάμενος του Αυτοτελούς Τμήματος Επιχειρησιακού Σχεδιασμού & Παρακολούθησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων. Στην ομιλία του ο κ. Παπαστέργιος αναφέρθηκε στα ευρωπαϊκά κονδύλια για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης όπως η αγορά εξοπλισμού ή η υλοποίηση προγραμμάτων, για παράδειγμα η προώθηση και η χωροθέτηση ηλεκτρικών πατινιών σε συγκεκριμένα σημεία. «Σύντομα ο δήμος Θεσσαλονίκης θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να μην υπάρχει η άναρχη τοποθέτηση των πατινιών στην πόλη», τόνισε ο κ. Παπαστέργιος.

Στην ημερίδα παρουσιάστηκαν καλές πρακτικές αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση. Ο δήμαρχος Χάλκης κ. Ευάγγελος Φραγκάκης μίλησε για την αξιοποίηση των ΑΠΕ και τη χρήση της ηλεκτροκίνησης στη Χάλκη.

Οι συμμετέχοντες εταίροι του έργου Emobicity αντάλλαξαν εμπειρίες και τεχνογνωσία. Ο υπεύθυνος του EDA Electricidade Dos Açores κ. Κάρλος Μαρτίνς ανέλυσε τον τρόπο εφαρμογής του πρότζεκτ V2G. Πρόκειται για μια τεχνολογία που επιτρέπει την αμφίδρομη μεταφορά ενέργειας από/προς τα ηλεκτρικά οχήματα με σύνδεση. Η ισχύς από τη μπαταρία του οχήματος μπορεί να τροφοδοτηθεί σε ένα σπίτι, ένα κτήριο γραφείων, έναν δρόμο ή το εθνικό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο, ένα ηλεκτρικό όχημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μπαταρία, υποστηρίζοντας ένα μέλλον έξυπνων δικτύων και αποκεντρωμένης παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

Επίσης, στην ημερίδα παραβρέθηκαν Ευρωπαίοι εταίροι του έργου, καθώς και εκπρόσωποι φορέων/εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.

Σημειώνεται ότι η εκδήλωση συμπεριλαμβάνεται στις δράσεις του ευρωπαϊκού έργου EMOBICITY, το οποίο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Interreg Europe και εθνικούς πόρους. Κύριος στόχος του έργου είναι η βελτίωση των μέτρων πολιτικής για την εφαρμογή και προώθηση της ηλεκτροκίνησης σε πέντε χώρες (Γερμανία, Ελλάδα, Κροατία, Πορτογαλία και Ρουμανία).

Comments are closed