Η κατάρρευση γέφυρας στην Καβάλα αποδεικνύει το έλλειμμα συντήρησης υποδομών της χώρας.

Την ανάγκη άμεσης ενεργοποίησης της Πολιτείας για το θεσμικό σχεδιασμό και προγραμματισμό μιας οργανωμένης εκστρατείας για τη ιεράρχηση και υλοποίηση εργασιών συντήρησης σε «γέρικες» γέφυρες και άλλες υποδομές ανά την Ελλάδα, αναδεικνύει η κατάρρευση γέφυρας στην Καβάλα, ευτυχώς χωρίς θύματα ή τραυματισμούς.

Το σημαντικό έλλειμμα συντήρησης σε οδικές γέφυρες ανά την Ελλάδα και ιδιαίτερα σε εκείνες που κατασκευάστηκαν προ του 1990, επεσήμανε δημόσια ο Πρόεδρος ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Πάρις Μπίλλιας, ήδη περί τα τέλη Αυγούστου, στον απόηχο της τραγωδίας με κατάρρευση γέφυρας στη Γένοβα της Ιταλίας. Τόνισε τότε, ότι η “πολύ μεγάλη δουλειά” στην Ελλάδα πρέπει να γίνει στις γέφυρες οι οποίες κατασκευάστηκαν πριν από το 1990 και παρόλο που “μιλάμε για μικρές γέφυρες, μικρών ανοιγμάτων, χωρίς ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες” ωστόσο αυτές “έχουν εγκαταλειφθεί στον χρόνο και χωρίς καμία συντήρηση. Πολλές απ’ αυτές έχουνε προβλήματα εξαιτίας της κακής απορροής των ομβρύων, με αποτέλεσμα να διαβρώνεται το σκυρόδεμα και να έχει πρόβλημα ο κύριος οπλισμός.

Στο ζήτημα του ελλιπούς ελέγχου κτιριακών εγκαταστάσεων του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα καθώς και τεχνικών έργων –ειδικά εκείνων των προηγουμένων δεκαετιών- επανήλθε κατά τη χθεσινή της συνεδρίαση τη Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό τραυματισμού μαθητών σε σχολείο της Θεσσαλονίκης, από πτώση ανεμιστήρα. Επίσης, ήδη από το καλοκαίρι, έναν μήνα πριν ακόμα κι από την τραγωδίας της Γένοβας, το ΤΕΕ/ΤΚΜ συγκρότησε μια ομάδα εργασίας για να δει το πλαίσιο που αφορά τη συντήρηση των υποδομών και κυρίως των οδικών γεφυρών που υπάρχουν στην πατρίδα μας.

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιώργος Στασινός, σε συνέντευξή του, μετά την κατάρρευση της γέφυρας της Καβάλας, υπογράμμισε την ανάγκη δημιουργίας Ηλεκτρονικού Μητρώου Έργων Υποδομής, ως αναγκαία λύση για τη συντήρησή τους, ώστε με τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού συστήματος – “ταυτότητας” για όλα τα έργα υποδομής, να διασφαλιστεί ο έγκαιρος προγραμματισμός εργασιών συντήρησης, καθώς και το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων.

Όπως είπε, “σήμερα δεν υπάρχει ούτε μητρώο υποδομών, ούτε μητρώο συντήρησης και κανείς δεν ξέρει ποιος έχει την ευθύνη. Έτσι οι ευθύνες συγχέονται και διαχέονται, όπως συμβαίνει σε πολλά πράγματα σε αυτή τη χώρα”, όπου, πρόσθεσε, “οι υποδομές συντηρούνται, αν μου επιτρέπεται ο όρος, τυχαία: όταν και αν ενδιαφερθεί και αποφασίσει κάθε υπηρεσία που θεωρεί εαυτόν υπεύθυνο για τη συντήρηση.»

Ο κ. Στασινός υπογράμμισε πως “το ίδιο συμβαίνει και με τα δημόσια κτίρια, όπου έχει ελεγχθεί για θέματα ασφαλείας μόνο το 30% περίπου και σε αυτά περιλαμβάνονται όχι μόνο γραφεία αλλά και σχολεία, νοσοκομεία και άλλα κτίρια συνάθροισης κοινού”.

Η γέφυρα, μπροστά από το παλιό νοσοκομείο που αποτελεί τμήμα της οδού Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, στο ρεύμα εξόδου από την Καβάλα προς την Ξάνθη, κατέρρευσε κυριολεκτικά λίγο πριν από τις 4 το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής, εγκλωβίζοντας ένα ιδιωτικής χρήσης επιβατικό αυτοκίνητο και ένα γερανοφόρο αυτοκίνητο μαζί με τους οδηγούς τους, ενώ τα αυτοκίνητα που ακολουθούσαν πρόλαβαν να φρενάρουν την τελευταία στιγμή. Η κυκλοφορική συμφόρηση που προκλήθηκε από το ατύχημα ήταν πολύ μεγάλη έως ότου επέμβει η Τροχαία και ρυθμίσει την εκτροπή της κυκλοφορίας σ’ ένα τμήμα του οδικού δικτύου που καθημερινά συγκεντρώνει μεγάλο αριθμό αυτοκίνητων όλων των τύπων, καθώς αποτελεί βασική οδική αρτηρία της ανατολικής εισόδου και εξόδου της πόλης της Καβάλας.

Όπως έγινε γνωστό, στο παρελθόν η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Καβάλας είχε προχωρήσει σε μικρής κλίμακας εργασίες συντήρησης στις ενώσεις των αρμών, χωρίς ωστόσο ποτέ να τεθεί κανέναν θέμα επικινδυνότητας της. Εκτιμάται όμως, πως το συγκεκριμένο τμήμα της γέφυρας δεν άντεξε το βάρος του γερανοφόρου οχήματος που διέρχονταν τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

Την ανάγκη η  Πολιτεία να θορυβηθεί, αναγνώρισε και η υφυπουργός Μακεδονία-Θράκης κ. Κατερίνα Νοτοπούλου, η οποία σημείωσε πως πρόκειται για τη δεύτερη κατάρρευση γέφυρας στην ευρύτερη περιοχή που καταρρέει, μετά από τη γέφυρα Κομψάτου, στον Ίασμο.

Comments are closed