Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των έργων υποδομής και συγκοινωνιακών παρεμβάσεων, στη Θεσσαλονίκη παρουσιάστηκε σε εκδήλωση που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης με την υποστήριξη του Πράσινου Ταμείου.
«Επειδή για δεκαετίες είναι υπαρκτό το πρόβλημα με τα αιωρούμενα σωματίδια, τα έργα και οι δράσεις που θα βελτιώσουν την κυκλοφορία των οχημάτων, όπως και ο εκσυγχρονισμός του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, θα συμβάλουν δραστικά και στον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης» είπε ο Αντιπεριφερειάρχης ΜΕ Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιουτίκας.
«Η λειτουργία του Μετρό θα είναι παράγοντας βελτίωσης της ατμόσφαιρας αλλά απαιτούνται και πολυεπίπεδες παρεμβάσεις από το σύνολο των φορέων, με ενθάρρυνση της μικροκινητικότητας» συμπλήρωσε ο κ. Γιουτίκας.
Ο Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό», Νίκος Κουρέτας είπε πως η λειτουργία του Μετρό θα βοηθήσει καθώς παράγει λιγότερες εκπομπές CO2 σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα. Τόνισε ότι τα μέτρα μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και η αυξημένη ενεργειακή αποδοτικότητα με τη λειτουργία του Μετρό υλοποιούνται και με την ανάκτηση ενέργειας έλξης μέσω της αναγεννητικής πέδης στους συρμούς, την εγκατάσταση ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού σε τρένα, σταθμούς και υποδομές, το φαινόμενο εμβόλου από την κίνηση των συρμών στον αερισμό σηράγγων και τα έξυπνα συστήματα ελέγχου και ενεργειακής διαχείρισης λειτουργίας όπως κυλιόμενες κλίμακες που σταματούν χωρίς επιβάτες.
Όπως είπε ο κ. Κουρέτας, καθώς Θεσσαλονίκη είναι ευάλωτη σε πλημμύρες, ειδικά κατά τη διάρκεια ισχυρών βροχοπτώσεων, η εφαρμογή συστημάτων αποστράγγισης θα είναι αποτελεσματική για την αντιπλημμυρική προστασία των σταθμών, των φρεάτων και των σηράγγων, τα οποία έχουν κατασκευασθεί για περίοδο επαναφοράς πλημμύρας 200 ετών.
«Συνεπώς, η κλιματική ανθεκτικότητα του Μετρό Θεσσαλονίκης απαιτεί ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει ανθεκτικές υποδομές, συστήματα παρακολούθησης και προειδοποίησης, σχέδια έκτακτης ανάγκης και ενεργειακή αυτονομία. Με την εφαρμογή αυτών των μέτρων, το Μετρό θα λειτουργήσει αποτελεσματικά και θα παρέχει ασφαλείς και αξιόπιστες υπηρεσίες μεταφοράς ακόμη και υπό ακραίες κλιματικές συνθήκες» υπογράμμισε ο κ. Κουρέτας.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΑΣΘ, Κώστα Ταγγίρη, η σταδιακή αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων θα μειώσει κατά 30% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. «Είμαστε ήδη στους δρόμους με τα ηλεκτρικά λεωφορεία στη γραμμή 21 και 29, αύριο και η γραμμή 20 θα εξυπηρετείται με ηλεκτρικά λεωφορεία και τη Δευτέρα καλύπτουμε και την περιοχή των Συκεών» υπογράμμισε ο κ. Ταγγίρης. Μάλιστα ο Πρόεδρος του ΟΑΣΘ είπε ότι σύντομα το 100% του στόλου, θα είναι καινούργια οχήματα νέων τεχνολογιών, όχι αποκλειστικά με ηλεκτροκίνηση.
Ο αναπληρωτής καθηγητής και διευθυντής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής ΑΠΘ, Γιάννης Πολίτης ανέφερε ότι κανένα έργο δεν έχει ως πρώτο αφήγημα τη βελτίωση των περιβαλλοντικών δεικτών και τόνισε πόσο σημαντική είναι η αλληλοσυμπληρωματικότητα των δημοσίων μέσων μεταφοράς, η βελτίωση των υποδομών για αύξηση της μικροκινητικότητας, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας αλλά και το να βρεθούν τρόποι ώστε να μειωθεί η προσέλευση οχημάτων στο κέντρο καθώς δεν επαρκούν οι θέσεις στάθμευσης.
“Η Θεσσαλονίκη κατάφερε να βάλει έναν πολύ υψηλό στόχο με το Κλιματικό Σύμφωνο που υπέγραψε πέρυσι και επιδιώκει την κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2030. Αυτό απαιτεί χρήματα ,όπως οποιαδήποτε πρακτική τεχνολογική εξέλιξη, αλλά χρειαζόμαστε και ένα οικοσύστημα συνεργιών μεταξύ των φορέων για να προωθήσουμε αυτές τις πρακτικές καθώς και τη δέσμευση των πολιτών και των τοπικών επιχειρήσεων. Οι μεταφορές παίζουν σημαντικό ρόλο στην επιβάρυνση της περιοχής της Θεσσαλονίκης με διοξείδιο το άνθρακα. Στόχος είναι στην πόλη μας κάθε κάτοικος 2,74 τόνους διοξείδιο του άνθρακα ο κάθε κάτοικος τον χρόνο στην πόλη μας να φτάσουμε στο 0,57”, σημείωσε ο Γενικός Γραμματέας Αντιπροσωπείας ΤΕΕ/ΤΚΜ ,Γιώργος Μπανιάς.
“Πρέπει να καλλιεργήσουμε το κομμάτι για αειφορία και βιωσιμότητα. Αυτό απαιτεί αλλαγή της κουλτούρας και του τρόπου ζωής μας. Πρέπει να αλλάξουμε την τοποθέτηση μας στο οικοσύστημα, να αφήσουμε την εγωκεντρική διάσταση του οικοσυστήματος” κατέληξε ο κ. Μπανιάς.