Λάχτι (Φιλανδία) – Ευρωπαϊκή Πράσινη Πρωτεύουσα 2021

*Της κ. Κυριακής Πετρίδου, Αρχιτέκτων Μηχανικός, MSc, Προϊσταμένη Τμήματος Επιστημονικών & Αναπτυξιακών Θεμάτων (Τ.ΕΑΘ) του ΤΕΕ/ΤΚΜ

Το Ευρωπαϊκό Βραβείο Πράσινης Πρωτεύουσας είναι μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που ανταμείβει πόλεις της Ευρώπης που έχουν δεσμευτεί στην περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική βιωσιμότητα. Η Επιτροπή αναγνωρίζει τον σημαντικό ρόλο που έχουν οι τοπικές αρχές στη βελτίωση του περιβάλλοντος και στην υψηλού επιπέδου δέσμευση τους για πραγματική πρόοδο. Οι Ευρωπαϊκές Πράσινες Πρωτεύουσες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο να εμπνεύσουν και να δώσουν κίνητρα σε άλλες πόλεις προωθώντας τις καλές περιβαλλοντικές πρακτικές και εμπειρίες, καθώς και τη διάδοση του σκοπού του θεσμού της Ευρωπαϊκής Πράσινης Πρωτεύουσας: Πράσινες πόλεις – κατάλληλες για ζωή!

Κερδίζοντας το Ευρωπαϊκό Βραβείο Πράσινης Πρωτεύουσας

Η απονομή του ευρωπαϊκού βραβείου Πράσινης Πρωτεύουσας το 2021 στο Λάχτι ήταν μια ομόφωνη απόφαση της διεθνούς επιτροπής. Το Λάχτι έπαιξε έντονα σε σχέση με όλους τους περιβαλλοντικούς δείκτες και κυρίως όσον αφορά στην ποιότητα του αέρα, στα απόβλητα, στην πράσινη ανάπτυξη, οικοκαινοτομία και διακυβέρνηση.

Συγκεκριμένα, ένα ποιοτικό σχέδιο που εκπονήθηκε το 1997 έχει κάνει την πόλη πρωτοπόρο στην βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Από τότε, η πόλη έχει σημειώσει σημαντική μείωση των εκπομπών ρύπων. Το σχέδιο δράσης στοχεύει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από την οδική κυκλοφορία και εφαρμόζει διεξοδική παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα. Εκτός από τους Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς το Λάχτι έχει επίσης εφαρμόσει τους δικούς του πρόσθετους τοπικούς κανονισμούς για την ποιότητα του αέρα με αποτέλεσμα να έχει καταγράψει εξαιρετικά δεδομένα ποιότητας αέρα.

Το Λάχτι εντυπωσίασε τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής με την κατανόηση του για τον επείγοντα χαρακτήρα της παγκόσμιας κλιματικής κρίσης, όπως αποδεικνύεται από το έντονο ενδιαφέρον, τις δεσμεύσεις και την επιταχυνόμενη δράση για να γίνουν ουδέτεροι ως προς τον άνθρακα έως το 2025. Αυτός ο φιλόδοξος στόχος είναι 10 χρόνια μπροστά από τον εθνικό στόχο της Φινλανδίας για το 2035 και 25 χρόνια μπροστά από το όραμα της ΕΕ για το 2050.

Πράσινα και μπλε δεδομένα

  • Το Λάχτι αποτελείται από 1.185 εκτάρια προστατευόμενων περιοχών.
  • Είναι η μοναδική πόλη της Φινλανδίας χτισμένη σε μία διεθνώς σημαντική περιοχή υπόγειων υδάτων .
  • Περιλαμβάνει 55 λίμνες και ποτάμια.
  • Κατέχει 7, 000 εκτάρια δάσος και σχεδόν το 40% αυτού είναι άνω των 80 ετών.
  • 250m2 πρασίνου χώρου ανά πολίτη.
  • 480m2 υδάτινων σωμάτων ανά πολίτη.
  • Το 99% των ανθρώπων ζουν σε απόσταση 300 μέτρων από πράσινο αστικό χώρο τουλάχιστον 0,5 εκτάριων.
  • Σήμερα, το 7,1% του νερού χάνεται στουςαγωγούς μεταφοράς, ενώ το 2006, η απώλεια ήταν σχεδόν 11%.
  • Χρησιμοποιούνται 120 λίτρα νερού ανά άτομο ανά ημέρα.

Μια βόρεια απάντηση στις Περιβαλλοντικές Προκλήσεις

Η μετάβαση του Λάχτι από μια παραδοσιακή βιομηχανική πόλη σε μια σύγχρονη πράσινη πόλη είναι μια αληθινή Ευρωπαϊκή ιστορία επιτυχίας, που μπορεί να εμπνεύσει την ελπίδα σε αβέβαιους καιρούς. Η ραγδαία μεταπολεμική ανάπτυξη του Λάχτι είχε επιβαρύνει το περιβάλλον, ενώ η παρακμή της βιομηχανίας οδήγησε σε μαζική ανεργία.

Όμως εδώ και δεκαετίες η πόλη επενδύει στην φιλικότητα προς το περιβάλλον και στην εκπαίδευση, αποκτώντας με αυτό τον τρόπο πλούσια  περιβαλλοντικής εμπειρία. Η επιτυχία είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας των τοπικών αρχών με πανεπιστήμια, τοπικές επιχειρήσεις και τους πολίτες,  σε συνδυασμό με τον σχεδιασμό και εφαρμογή λύσεων και υπηρεσιών, για να ανοίξει ο δρόμος προς μια κοινωνία ουδέτερη άνθρακα έως το 2025. Ως η μικρότερη και πιο βόρεια πόλη που έχει κερδίσει ποτέ το ευρωπαϊκό βραβείο, το Λάχτι μπορεί να δημιουργήσει ένα καλό παράδειγμα στην εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Η πόλη έχει μια τολμηρή προσέγγιση για το κλίμα, μια πράσινη στρατηγική ανταγωνιστικότητας και έναν πληθυσμό που διαδραματίζει ενεργό ρόλο στην ανάπτυξη της πόλης. Έχει εφαρμόσει μια ενεργειακή επανάσταση προκειμένου να εγκαταλείψει τον άνθρακα. Είναι η πρώτη πόλη στον κόσμο που διαθέτει προσωπικό σύστημα εμπορίας άνθρακα για κατοίκους της περιοχής. Έχει την πρώτη συμφωνική ορχήστρα ουδέτερου άνθρακα στον κόσμο και το πρώτο στον κόσμο άνθρακα ουδέτερο επαγγελματικό αθλητικό σωματείο.

Η ενεργός συμμετοχή των πολιτών, η πράσινη επιχειρηματική στρατηγική και οι επενδύσεις στην κυκλική οικονομία έχουν καταστήσει το Λάχτι μια πόλη με βιώσιμο μέλλον.

Πράσινος μετασχηματισμός 360 °

Η ιστορία της αειφορίας του Λάχτι ξεκινά στην Ευρώπη μετά τον Β ‘Παγκόσμιο Πόλεμο. Στα τέλη του 19ου αιώνα το Λάχτι είναι ένα  μικρό αγροτικό χωριό, που εδρεύει στην ευρύτερη περιοχή του Ελσίνκι. Αναγνωρίστηκε και ιδρύθηκε επίσημα ως πόλη το 1905. Η ιστορία του Λάχτι συνδέεται στενά με την ανάπτυξη της Φινλανδίας. Κατά τον εικοστό αιώνα, το Λάχτι μεγάλωσε ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλη πόλη στη Φινλανδία, έγινε γνωστή ως «Πόλη των Ξυλουργών» λόγω του εμπορίου ξυλείας επίπλων. Ωστόσο, η εποχή ταχείας ανάπτυξης και αστικοποίησης την δεκαετία του 1960 και την δεκαετίας του 1970 είχε τις επιπτώσεις της στο περιβάλλον που ήταν εμφανείς στη λίμνη Vesijärvi, η οποία έγινε μια από τις χειρότερα μολυσμένες λίμνες στη Φινλανδία το 1975.

Το 1987, το ταξίδι της περιβαλλοντικής προστασίας του Λάχτι ξεκίνησε, καθώς η πόλη έκανε το πρώτο της βήμα για να γίνει μια ευρωπαϊκή πράσινη πρωτεύουσα με το έργο αποκατάστασης της ποιότητας του νερού λίμνης. Εταιρείες, επιστήμονες και οι πολίτες ενώθηκαν για το σκοπό αυτό. Δεκαετίες εργασίας για τη συντήρηση και αποκατάσταση της λίμνης έφερε σημαντική περιβαλλοντική τεχνογνωσία στην πόλη. Κατά τα μέσα της δεκαετίας του 1990, η Φινλανδία παρουσίασε σοβαρή ανεργία μετά την κατάρρευση του φινλανδικού εμπορίου με τη Σοβιετική Ένωση το 1991. Από τότε, το Λάχτι υπέστη κυμαινόμενα επίπεδα ανεργίας, αλλά παρά τους δύσκολους καιρούς, συνέχισε να επενδύει στο πράσινο.

Τα τελευταία δέκα χρόνια, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι έχουν υιοθετήσει μια φιλόδοξη στρατηγική μείωσης του άνθρακα (C02). Αυτό δεν ήταν χωρίς τις προκλήσεις του, συμπεριλαμβανομένης της υπέρβασης των δημοσιονομικών πιέσεων και των πόρων, την εξασφάλιση συνεργασίας και την οικοδόμηση κατανόησης. Τα τελευταία χρόνια, η πόλη του Λάχτι και οι εταιρείες κοινοπραξιών της, έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, περίπου 160 εκατομμύρια ευρώ. Η πόλη επενδύει περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ ετησίως σε διάφορα περιβαλλοντικές δράσεις, όπως η προστασία των υδάτων και ο μετριασμός της κλιματικής αλλαγής μέσω της  αποδοτικότητας της ενέργειας.

Τολμηρή περιβαλλοντική πόλη

Η στρατηγική Λάχτι 2030 περιγράφει πώς σκοπεύει να αναπτυχθεί ως περιβαλλοντική πόλη. Φιλόδοξοι περιβαλλοντικοί στόχοι βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της στρατηγικής και ενσωματώνονται σε όλα τα σχέδια, τους προϋπολογισμούς και τις δράσεις, ώστε να  προωθήσουν τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη. Οι κύριοι περιβαλλοντικοί στόχοι του Λάχτι είναι:

  • Να γίνει πόλη ουδέτερη άνθρακα έως το 2025
  • Να μειώσει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά 80% έως το 2025 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.
  • Να έχει κυκλική οικονομία μηδενικών αποβλήτων έως το 2050.
  • Να προστατέψει τη φύση, τα πολύτιμα επιφανειακά νερά και τις περιοχές υπόγειων υδάτων.
  • Να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να χρησιμοποιούν βιώσιμους τρόπους μεταφοράς, όπως πεζοπορία, ποδηλασία, δημόσιες συγκοινωνίες ή ακόμη και σκι!

Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα του Λάχτι είναι ένα πλαίσιο με μακροπρόθεσμους στόχους. Περιγράφει μια στρατηγική για τη βελτίωση του περιβάλλοντος διαβίωσης για τους πολίτες, προστασία της φύσης και διαχείριση των πόρων της πόλης. Το πρόγραμμα υλοποιείται μέσω της διαδικασίας Στρατηγικής Κατεύθυνσης, το οποίο περιλαμβάνει επίσης το Γενικό Χωρικό Σχέδιο της πόλης και το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (SUMP). Κεντρικό στοιχείο για να γίνει ουδέτερη άνθρακα έως το 2025 είναι το Σχέδιο Δράσης για την Αειφόρο Ενέργεια και το Κλίμα (SECAP). Αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται, με πάνω από 100 ενεργά μέτρα σε εξέλιξη.

Φύση και νερό

Είμαστε όλοι μέρος του οικοσυστήματος της φύσης, όπου κάθε είδος παίζει έναν σημαντικό ρόλο, ανεξάρτητα από το πόσο μικρό είναι. Η στρατηγική της ΕΕ για τη βιοποικιλότητα 2030 δίνει έμφαση στην ανθεκτικότητα των κοινωνιών στο μέλλον και ορίζει ένα ολοκληρωμένο, φιλόδοξο, μακροπρόθεσμο σχέδιο προστασίας της φύσης και αναστροφή της υποβάθμισης των οικοσυστημάτων. Στοχεύει να βάλει τη βιοποικιλότητα της Ευρώπης σε μια πορεία προς την ανάκαμψη έως το 2030 με οφέλη για τους ανθρώπους, το κλίμα και τον πλανήτη.

Ως βόρεια πόλη που περιβάλλεται από τη φύση και το νερό, αυτό είναι σημαντικό για το Λάχτι ως Ευρωπαϊκή Πράσινη Πρωτεύουσα 2021. Επιπλέον, το Λάχτι έχει δεσμευτεί για τις δράσεις του EU Water Οδηγία-πλαίσιο για την προστασία των εσωτερικών επιφανειακών υδάτων, μεταβατικά ύδατα, παράκτια ύδατα και υπόγεια ύδατα που στοχεύουν στην πρόληψη και τη μείωση της ρύπανσης, στην προώθηση της βιώσιμης χρήσης υδάτων, στην προστασία και βελτίωση του υδάτινου περιβάλλοντος και στην άμβλυνση των επιπτώσεων των πλημμυρών και της ξηρασίας.

Η μοναδική φύση και το τοπίο, που σχηματίζεται από την εποχή των παγετώνων στο Λάχτι προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία ευκαιριών για πεζοπορία, σκι και πατινάζ στον πάγο. Συνολικά, το 75% της επιφάνειας της περιοχής καλύπτεται από καταπράσινες περιοχές, ενώ το 10% αποτελείται από υδάτινα σώματα. Το καλύτερο νερό βρύσης στον κόσμο, φιλτραρισμένο και καθαρισμένο φυσικά, είναι μια καθημερινή πολυτέλεια για τους ανθρώπους του Λάχτι.

Η προστατευόμενη λίμνη Häränsilmä βρίσκεται λιγότερο από δύο χιλιόμετρα από Κέντρο πόλης Λάχτι. Σχηματίστηκε κατά τη διάρκεια της εποχής των παγετώνων, όταν ένα τεράστιο κομμάτι πάγου θάφτηκε ανάμεσα σε στρώματα εδάφους.

Καινοτομία στο νερό

Το Λάχτι δημιούργησε καινοτόμες λύσεις για την αποκατάσταση του νερού:

  • Δημιουργία ολοκληρωμένων συστημάτων για τη διαχείριση των αστικών υδάτων καταιγίδας, μέσω λύσεων με χαμηλό αντίκτυπο.
  • Βελτίωση των συνθηκών του ποταμού για αύξηση των πληθυσμών σαλμονιδών και αποκατάσταση της φυσικής κοίτης που είχε μετατραπεί σε κανάλι.
  • Αποκατάσταση της μολυσμένης λίμνης Vesijärvi με επιτυχημένη βιοεκκίνηση, διαχείριση της αλιείας και δημιουργία ενός μοναδικού ιδρύματος δημόσιου-ιδιωτικού τομέα για την προστασία της λίμνης.
  • Εμπλουτισμός της λίμνης Vesijärvi με 10.000 χέλια, που απειλούνται με εξαφάνιση, κάθε χρόνο και στη συνέχεια εξασφάλιση της μετανάστευσης για αναπαραγωγή με την αλίευση και μετακίνηση ώριμων χελιών στον Κόλπο της Φινλανδίας.
  • Αποκατάσταση της εξαιρετικά ευτροφικής λίμνης Kymijärvi χρησιμοποιώντας μια μοναδική μέθοδο, η οποία αφαιρεί τα θρεπτικά συστατικά που συσσωρεύονται στα ιζήματα της λίμνης για να χρησιμοποιηθούν ως βελτιωτικά εδάφους.
  • Ορατή βελτίωση της κατάστασης του ποταμού Porvoonjoki χρησιμοποιώντας υπεριώδη απολύμανση.

Βιοποικιλότητα – Διατήρηση υδάτινων οδών

Η ποιότητα του νερού είναι το κλειδί για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας του Λάχτι, που εργάζεται για τη διατήρηση των πλωτών οδών και την επαναφορά τους στη φυσική τους κατάσταση, για την προστασία των ψαριών και την αποκατάσταση των απειλούμενων πληθυσμών σαλμονιδών. Τόσο η ποιότητα του νερού όσο και η κατάσταση της κοίτης των ποταμών επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την κατάσταση των υδάτινων οδών.

Στο Λάχτι, έχουν αποκατασταθεί πολλές κοίτες ποταμών – που είχαν προηγουμένως μετατραπεί σε τεχνητές -με την προσθήκη βράχων και χαλικιών και αφαιρώντας τα τεχνητά εμπόδια μετανάστευσης των ψαριών.

Χτίζοντας μια ήσυχη πόλη

Στο Λάχτι, 30.800 εκτάρια που αντιστοιχούν στο 67% της πόλης θεωρείται ήσυχο περιβάλλον (επίπεδα θορύβου <50 dB / ημέρα ή <45 dB / νύχτα). Αν και οι μεγαλύτερες ήσυχες περιοχές στο Λάχτι βρίσκονται μακριά από το κέντρο της πόλης, οι μικρότερες ήσυχες περιοχές υψηλής ποιότητας είναι εύκολα προσβάσιμες και από το κέντρο της πόλης. Το 2015, το 41% ​​του πληθυσμού ζούσε σε απόσταση 300μ από ήσυχες περιοχές.

Οι ενέργειες του Λάχτι για μείωση του επιπέδου θορύβου ευθυγραμμίζονται με αυτές του Προγράμματος δράσης για το περιβάλλον της ΕΕ, για τη σημαντική μείωση της ηχορύπανσης και της επίτευξης επιπέδων θορύβου κοντά στα συνιστώμενα επίπεδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας,  έως το 2020. Τα επίπεδα θορύβου έχουν καταγραφεί στο Λάχτι από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 και οι ήσυχοι χώροι παρακολουθούνται κάθε τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της πόλης. Με στόχο να είναι μια ήσυχη πόλη, το Λάχτι μειώνει τις αρνητικές επιπτώσεις του θορύβου για τη βελτίωση της υγείας των πολιτών και της ευημερίας των πτηνών και άλλων ειδών ζώων.

Αυτά τα μέτρα για τον θόρυβο παρήγαγαν νέα σχέδια για υποδομές μείωσης θορύβου. Πριν ξεκινήσει μια κατασκευή, πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά τα ζητήματα θορύβου που θα προκύψουν. Τα σχέδια για τη μείωση του θορύβου της πόλης περιλαμβάνουν προτάσεις για τα νέα κτίρια, για παράδειγμα ηχομονωτικά παράθυρα, τοίχοι θορύβου και «ηχοστάσια». Περιλαμβάνουν επίσης την κατασκευή φραγμών θορύβου για προστασία ευαίσθητων τομέων όπως σχολεία και νοσοκομεία. Επιπλέον προωθείται ο αποκλεισμός των ήσυχων περιοχών από την περαιτέρω ανάπτυξη. Για την μείωση του θορύβου κίνησης στο κέντρο της πόλης, υιοθετήθηκε  Σχέδιο δράσης που εστιάζει στη μείωση της οδικής κυκλοφορίας με τη μείωση χρήσης θορυβωδών μέσων μεταφοράς. Στο σχέδιο περιλαμβάνεται η αναμόρφωση του πεζοδρομημένου κέντρου της πόλης, η προώθηση των πιο αθόρυβων μέσων , η αύξηση των διαδρομών μέσων μαζικής μεταφοράς κατά 40% και της συχνότητας των υπηρεσιών τους  και η μείωση των ορίων ταχύτητας σε 30 – 40km / h σε ορισμένες περιοχές.

Βιώσιμη κινητικότητα

Στο πλαίσιο του Πακέτου Αστικής Κινητικότητας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενισχύει την υποστήριξη της σε δράσεις που υποστηρίζουν βιώσιμες αστικές μεταφορές, όπως η εισαγωγή Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (SUMP) και την προώθηση της ποδηλασίας.

Το Λάχτι έχει ενσωματώσει ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (SUMP) στον χωρικό σχεδιασμό της πόλης για τη μείωση των εκπομπών κυκλοφορίας. Περιλαμβάνει τη βελτίωση της υποδομής για την κυκλοφορία των ποδηλάτων, τη βελτίωση της προσβασιμότητας σε χώρους εργασίας και υπηρεσίες, την εφαρμογή εξυπνότερων τεχνολογιών και χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τις δημόσιες συγκοινωνίες και την αύξηση των φιλικών προς τους πεζούς χώρων στο αστικό κέντρο του Λάχτι.

Η δημιουργία μιας βιώσιμης πόλης απαιτεί τον επανασχεδιασμό της παλιάς αστικής υποδομής. Από ένα κυρίως μηχανοκίνητο δίκτυο μεταφορών, η πόλη του Λάχτι έπρεπε να επενδύσει σε ενέργειες που θα διευκόλυναν την μετάβαση σε μια αειφόρα πόλη. Η ανάπτυξη προς ένα φιλικό προς τον πεζό και το ποδηλάτη αστικό περιβάλλον ήταν στην πρώτη γραμμή των στρατηγικών επιλογών της πόλης το 2010. Η κοινοπραξία του Lahti City επένδυσε 80 εκατομμύρια ευρώ για τη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης. Η πόλη έχει καθορίσει και σχεδιάσει ένα ποιοτικό δίκτυο ποδηλασίας που θα ολοκληρωθεί έως το 2030. Έχει ξεκινήσει η ανακαίνιση των ποδηλατικών διαδρομών, η ανακαίνιση των οδοστρωμάτων και η αφαίρεση ανεπιθύμητων περιορισμών. Ως μέρος του έργου της ΕΕ CitiCAP31, ένας έξυπνος ποδηλατόδρομος 2,5 χλμ έχει κατασκευαστεί, όπου πραγματοποιούνται πειράματα με έξυπνες λύσεις, όπως φωτισμός και στάθμευση ποδηλάτων καθώς και νέες μέθοδοι συντήρησης.

Ουδετερότητα άνθρακα  – Μετριασμός της κλιματικής αλλαγής

Το Λάχτι βρίσκεται στο δρόμο για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου του να γίνει ουδέτερο ως προς τον άνθρακα έως το έτος 2025. Αυτός ο στόχος είναι δέκα χρόνια μπροστά από το φινλανδικό κυβερνητικό πρόγραμμα και 25 χρόνια μπροστά από τον στόχο της ΕΕ που βρίσκεται στο επίκεντρο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και της δέσμευσης της ΕΕ για την παγκόσμια κλιματική δράση βάσει της Συμφωνίας των Παρισίων.

Το Λάχτι κάνει συγκεκριμένες προσπάθειες για να επιτύχει αυτόν τον στόχο κάθε μέρα. Για να επιτευχθεί ουδετερότητα άνθρακα έως το 2025, το Λάχτι στοχεύει στη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου κατά 80% σε σύγκριση με το επίπεδο του 1990. Οι υπόλοιπες εκπομπές θα δεσμεύονται από υποδοχείς, όπως δάση ή κτίρια. Εκτιμάται ότι το 2021, θα υπάρχει μείωση εκπομπών κατά 70% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Το Σχέδιο Δράσης για τη Βιώσιμη Ενέργεια και το Κλίμα του Λάχτι περιγράφει 97 δράσεις για την προσαρμογή στην αλλαγή του κλίματος. Εκτός από ένα σαφές σχέδιο, το κλειδί για την επίτευξη αυτού του φιλόδοξου στόχου είναι η συνεργασία με όλους τους ενδιαφερόμενους της πόλης. Πολίτες, επιχειρήσεις και πολιτιστικοί / αθλητικοί / εθελοντικοί οργανισμοί, διαδραματίζουν τον ρόλο τους για να κάνουν το Λάχτι πόλη ουδέτερη άνθρακα έως το 2025.

 

Προσωπικές συναλλαγές εκπομπών άνθρακα

Στο πλαίσιο του προγράμματος Urban Innovative Actions (UIA) της ΕΕ, το Λάχτι έχει αναπτύξει ένα προσωπικό μοντέλο εμπορίας άνθρακα και μια κινητή εφαρμογή για την αντιμετώπιση των εκπομπών κινητικότητας που ονομάζεται CitiCAP. Ο γενικός στόχος είναι η ανάπτυξη ενός συστήματος κινήτρων για την ενθάρρυνση της βιώσιμης κινητικότητας.

Η εφαρμογή εμπορίας άνθρακα για πολίτες του Λάχτι ξεκίνησε την άνοιξη του 2020. Οι χρήστες της εφαρμογής λαμβάνουν τον προσωπικό τους προϋπολογισμό άνθρακα για την κινητικότητα τους και την εφαρμογή που ανιχνεύει αυτόματα τους διαφορετικούς τρόπους ταξιδιού και υπολογίζει το CO2, τον χρόνο και την απόσταση που διανύθηκε. Κατά τον καθορισμό της εβδομαδιαίας αποζημίωσης CO2, λαμβάνονται υπόψη για κάθε πολίτη παράμετροι όπως η  υγεία, η απόσταση της κατοικίας από το κέντρο της πόλης, ο τρόπος μεταφοράς και άλλοι προσωπικοί παράγοντες. Επιλέγοντας τρόπους βιώσιμης κινητικότητας, ο χρήστης θα κερδίσει εικονικά ευρώ που μπορούν να ανταλλαχθούν με οφέλη και υπηρεσίες. Οι οδηγοί αυτοκινήτων μπορούν επίσης να κερδίσουν οφέλη μειώνοντας τις μετακινήσεις τους. Η εφαρμογή εμπορίας άνθρακα CitiCAP είναι επί του παρόντος ένα πιλοτικό έργο και βρίσκεται σε μια περίοδο έρευνας, όπου μελετώνται οι επιλογές της κινητικότητας των χρηστών.

Προς κτίρια άνθρακα Net-Zero

Το δομημένο περιβάλλον αποτελεί πηγή εκπομπών άνθρακα και εκτιμάται ότι περίπου το 40% των εκπομπών CO2 προέρχεται από τα κτίρια. Οι πόλεις, όπως το Λάχτι, περιλαμβάνουν ιδιοκτήτες ακινήτων με τεράστια χαρτοφυλάκια κτιρίων, που είναι ιδανικά για την μείωση σημαντικών ποσοτήτων εκπομπών CO2, μέσω επενδύσεων σε ενεργειακή απόδοση και δέσμευση άνθρακα στα οικοδομικά υλικά. Η πόλη του Λάχτι άρχισε να βελτιώνει την ενεργειακή απόδοση το 2011 με την εγκατάσταση συσκευών μέτρησης ενέργειας σε σχολεία και κτίρια νηπιαγωγείων. Όλα τα μεγάλα κτίρια ελέγχθηκαν μεταξύ του 2011 και το 2015 για την εκτίμηση των δυνατοτήτων εξοικονόμησης ενέργειας. Αυτές οι επενδύσεις ήταν τόσο προσιτές όσο και επιτυχείς, με αποτέλεσμα την ετήσια εξοικονόμηση κόστους περίπου 1 εκ. ευρώ σε κτίρια της πόλης

Η δέσμευση του Λάχτι για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης στα κτίρια υποστηρίχθηκε από την Οδηγία για την απόδοση των κτιρίων 2010/31/ΕΕ24 καθώς και την οδηγία για την ενεργειακή απόδοση 2012/27/Η ΕΕ25 που από κοινού επιδιώκουν την προώθηση πολιτικών για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και τις εκπομπές άνθρακα των κτιρίων, οι οποίες εισάγουν  νέα στοιχεία και στέλνουν ένα ισχυρό πολιτικό σήμα για τη δέσμευση της ΕΕ στον εκσυγχρονισμό των κτιρίων και στην αύξηση των ανακαινίσεων στο μέλλον. Το Λάχτι ξεκίνησε ένα σχέδιο για ένα Κέντρο Ανάπτυξης Κτιρίων Net-Zero μαζί με τους δήμους, τις εθνικές αρχές, τις ιδιωτικές εταιρείες και τα ενδιαφερόμενα πανεπιστήμια. Η κύρια ατζέντα του Κέντρου είναι να ερευνήσει κανόνες δόμησης και να αναπτύξει φιλόδοξα πιλοτικά προγράμματα.

Προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή

Λόγω της κλιματικής αλλαγής, τα βόρεια και αρκτικά περιβάλλοντα θερμαίνονται γρηγορότερα, σε σύγκριση με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το Λάχτι αύξησε την θερμοκρασία του κατά 2 βαθμούς μεταξύ 1961 και 2017. Η αύξηση της θερμοκρασίας μπορεί να παρατηρηθεί κατά τους χειμερινούς μήνες από την αισθητά μειωμένη ποσότητα χιονιού και τις θερμότερες χειμερινές μέρες, γεγονός που προκαλεί σοβαρές επιπτώσεις στα χειμερινά σπορ στο Λάχτι. Παράλληλα με τις δράσεις μετριασμού, η προσαρμογή είναι μια σημαντική απαίτηση της κλιματικής αλλαγής.

Το 2019, το Δημοτικό Συμβούλιο του Λάχτι δημιούργησε ένα νέο σχέδιο δράσης για την αειφόρο ενέργεια και το κλίμα, το οποίο περιλαμβάνει εκτιμήσεις ευπάθειας για το κλίμα, μέτρα προσαρμογής και στόχους για ουδετερότητα άνθρακα έως το 2025. Τα μέτρα προσαρμογής στο Λάχτι περιλαμβάνουν: Ενίσχυση των πράσινων υποδομών και των φυσικών λύσεων για τη διαχείριση των υδάτων καταιγίδας, Νέους κανονισμούς κατασκευής κτιρίων για καθαρά κτίρια ανθεκτικά στο κλίμα και μηδενικών εκπομπών άνθρακα, Εκπαίδευση και επικοινωνία των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην περιοχή μαθαίνοντας από τις εμπειρίες άλλων χωρών και πόλεων.

Νέες λύσεις για τη διαχείριση των υδάτων καταιγίδας  (Storm Water)

Η απορροή των υδάτων καταιγίδας στις αστικές περιοχές είναι σημαντική πηγή ρύπανσης των επιφανειακών υδάτων. Για να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα το Λάχτι δημιούργησε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα το 2011, με την εισαγωγή στη διαχείρισης απορροής υδάτων των φυσικών συστημάτων (NBS) όπως αστικοί υγρότοποι, λεκάνες διείσδυσης και πράσινες στέγες για να συμπληρώνουν τις παραδοσιακές λύσεις απορροής. Υπάρχουν αυτήν τη στιγμή πολλές πιλοτικές τοποθεσίες γύρω από το Λάχτι όπου εφαρμόζονται μελέτες διαχείρισης νερού καταιγίδας, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, σε συνεργασία με πανεπιστήμια και άλλους ενδιαφερόμενους.

Το έργο Storm Water Smart & Clean29 ήταν κοινό έργο μεταξύ των μητροπολιτικών πόλεων του Ελσίνκι (Ελσίνκι, Vantaa, Espoo) και του Λάχτι, χρηματοδοτούμενο από το Περιφερειακό Συμβούλιο του Ελσίνκι-Uusimaa. Ο κύριος σκοπός του έργου ήταν η δημιουργία νέου μοντέλου διαχείρισης υδάτων με βάση τις λειτουργίες της φύσης και ένα μακροπρόθεσμο σύστημα παρακολούθησης. Στο Λάχτι, το πεδίο εφαρμογής  ήταν μια νέα κατοικημένη περιοχή στο κέντρο της πόλης, Ranta-Kartano. Το πιλοτικό έργο χρησιμοποιεί νέα απορροφητικά υλικά, τα οποία χρησιμοποιούνται για τον καθαρισμό του νερού καταιγίδας από το κέντρο της πόλης του Λάχτι. Εκτός από τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν στις εργαστηριακές δοκιμές, οι μελλοντικές προσπάθειες παρακολούθησης θα ποσοτικοποιήσουν τη μακροπρόθεσμη απόδοση και την αποδοτικότητα κόστους του συστήματος.

Το Λάχτι αφαιρεί μικροπλαστικά και άλλα επιβλαβή υλικά από το σύστημα απορροής υδάτων καταιγίδας.

Κυκλική Οικονομία

Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για την κυκλική οικονομία στοχεύει στην μετάβαση της Ευρώπης από ένα γραμμικό οικονομικό μοντέλο μια κυκλική οικονομία, για να ενισχύσει την παγκόσμια ανταγωνιστικότητά της, να προωθήσει τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Το πρόγραμμα παρέχει πρωτοβουλίες για ολόκληρο τον κύκλο ζωής των προϊόντων, από το σχεδιασμό και την κατασκευή έως κατανάλωση, επισκευή, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση επαναφέροντας τους πόρους στην οικονομία.

Το Λάχτι είναι πρωτοπόρο στην ανακύκλωση και η πόλη επαναχρησιμοποιεί περισσότερα από το 99% των οικιακών αποβλήτων. Το ένα τρίτο είναι ανακυκλώσιμα υλικά και τα άλλα δύο τρίτα χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ενέργειας. Το 2017, η πόλη παρουσίασε τον πρώτο περιφερειακό χάρτη πορείας προς μια κυκλική οικονομία στη Φινλανδία. Ο στόχος είναι να επιτευχθεί ένα υψηλό ποσοστό ανακύκλωσης υλικών και μέχρι το 2030 και η ανακύκλωση των αστικών απόβλητων να φθάσει το 90%. Η έρευνα και η ανάπτυξη επικεντρώνεται προς μια κυκλική οικονομία που θα δημιουργεί νέες και πιο βιώσιμες επιχειρηματικές δυνατότητες. Το Kujala Waste Management Centre, είναι ένα παράδειγμα καινοτόμου περιβάλλοντος διαχείρισης αποβλήτων  που δημιουργήθηκε από ντόπιους κατοίκους, επιχειρήσεις και δημόσιο τομέα.

Το Κέντρο Διαχείρισης Αποβλήτων Kujala είναι ένα παράδειγμα καινοτόμου εταιρείας διαχείρισης αποβλήτων, που δημιουργήθηκε από κοινού από κατοίκους, επιχειρήσεις και τον δημόσιο τομέα.

Πέρα από το 2021: Μέλλον Προοπτικές για το Λάχτι

Το να είσαι η Πράσινη Πρωτεύουσα της ΕΕ μπορεί να είναι μια θεμελιώδης διαδικασία αλλαγής για ένα πόλη. Το Green Capital 2021 είναι ένα πρωτοποριακό έργο για την πόλη του Λάχτι, το οποίο εξελίχθηκε από το στερημένο παρελθόν του στην τρέχουσα κατάσταση βιωσιμότητας, πρότυπο για την Ευρώπη. Αυτή η σημαντική κοινωνική αλλαγή είναι μια ευκαιρία αλλαγής των μοντέλων ανάπτυξης στα οποία βασίζονται οι κοινωνίες μας.

Η πόλη του Λάχτι έχει θέσει φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους που θα επιτευχθούν σε συνεργασία με τους εταίρους της και αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο στα εθνικά και διεθνή δίκτυα.  Η εφαρμογή του Σχεδίου Δράσης για την Αειφόρο Ενέργεια και το Κλίμα για το Λάχτι (SECAP) ευθυγραμμίζεται τους στόχους της Green City Accord, οπότε η υπογραφή της Green City Accord ήταν ένα φυσικό βήμα προόδου για την πόλη του Λάχτι.

 

Comments are closed