Παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, υπογράφηκε στις 04/10/23, η σύμβαση ανάμεσα στην Ελληνικό Μετρό ΑΕ και τη γαλλοϊταλική κοινοπραξία THEMA, η οποία θα αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της πόλης για τα επόμενα 11 χρόνια.
Στην τελετή, το ΤΕΕ/ΤΚΜ εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο της ΔΕ κ. Γιώργο Τσακούμη, τον Αντιπρόεδρο κ. Μιχάλη Παπαστεργίου και τον Γεν.Γραμματέα κ. Φώτη Κουβουκλιώτη.
«Κάνουμε το τελικό βήμα για να παραδώσουμε το μετρό της Θεσσαλονίκης», τόνισε ο πρωθυπουργός, σημειώνοντας ότι σήμερα ολοκληρώνεται μία τολμηρή απόφαση να χρησιμοποιήθεί η ιδιωτική τεχνογνωσία για να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και ασφαλής λειτουργία ενός μεγάλου έργου υποδομής, αλλά και η συντήρησή του. Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην εύλογη δυσπιστία του κόσμου για το έργο, υπογράμμισε όμως ότι «τώρα είμαστε απολύτως σίγουροι ότι το μετρό μπαίνει πια στην τελική ευθεία και κάνουμε το τελευταίο μεγάλο βήμα για να λειτουργήσει εντός 2024». Ο πρωθυπουργός μίλησε και για την τεράστια τεχνική δυσκολία, αλλά και πολύ μεγάλη επιτυχία αυτής της δημιουργικής συνεργασίας -όχι χωρίς εντάσεις, όπως είπε- μεταξύ Αττικό Μετρό, υπουργείου Υποδομών και υπουργείου Πολιτισμού «για να υλοποιηθεί δέσμευσή μου ότι θα έχουμε και μετρό και αρχαία, η οποία τηρήθηκε στο ακέραιο». Μάλιστα απέδωσε τα εύσημα ιδιαιτέρως στην υπουργό Πολιτισμού, κ. Λίνα Μενδώνη, η οποία, όπως ανέφερε, «πήρε προσωπικά αυτό το στοίχημα και το κέρδισε».
Ο ίδιος σημείωσε πως οι παρεμβάσεις που αφορούν στη Θεσσαλονίκη προφανώς δεν σταματούν με την ολοκλήρωση του μετρό, κάνοντας ειδική αναφορά στο Fly Over, ένα έργο που χαρακτήρισε άκρως απαραίτητο, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η κίνηση στον περιφερειακό και θα λειτουργήσει χωρίς διόδια, δηλαδή χωρίς πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση για τους πολίτες. Όπως είπε, υπό την επίβλεψη του υπουργείου και με τον συντονισμό του υφυπουργού Μακεδονίας – Θράκης καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις, ειδικά το πρώτο κρίσιμο διάστημα και ανακοίνωσε την απόφασή του για την απόσπαση στη Θεσσαλονίκη 100 στελεχών της αστυνομίας, που θα ενισχύσουν τη δύναμη της Τροχαίας.
Για ένα από τα πιο σημαντικά έργα της χώρας έκανε λόγο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, επισημαίνοντας ότι «το μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί απτή απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ υπό καθοδήγηση του πρωθυπουργού εγγυάται ότι το κράτος έχει συνέχεια και συνέπεια». Σε ό,τι αφορά τη σύμβαση με την κοινοπραξία THEMA, η οποία καλύπτει τη βασική γραμμή και την επέκταση προς την Καλαμαριά, είπε πως η λειτουργία και συντήρηση δικτύου θα γίνεται με τον βέλτιστο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζονται υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Και πρόσθεσε πως με το μετρό η Θεσσαλονίκη γίνεται πιο ελκυστική, σύγχρονη και λειτουργική πόλη, περισσότερο φιλική σε κατοίκους και ταυτόχρονα αποκτά έναν ακόμα αναπτυξιακό πυλώνα, για να φιλοξενήσει περισσότερες κοινωνικές, οικονομικές και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Στις αρχαιολογικές ανασκαφές που έφεραν στο φως περί τα 300.000 κινητά ευρήματα αναφέρθηκε η κ. Μενδώνη. «Διενεργήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα στη χώρα», είπε, κάνοντας λόγο για τον μεγαλύτερο διεθνώς αρχαιολογικό χώρο σε μείζον κατασκευαστικό έργο. Μάλιστα, ανακοίνωσε ότι το μουσείο στο λεγόμενο crossover, στο Συντριβάνι, όπου θα εκτεθεί μεγάλο μέρος των ευρημάτων θα είναι έτοιμο το 2027.
«Εγκαινιάζουμε ένα χειροπιαστό έργο. Δεν είμαστε εδώ για φιέστες, δεν είμαστε εδώ για να πουλήσουμε καθρεφτάκια στους ιθαγενείς. Εγκαινιάζουμε την είσοδο στην τελική ευθεία και την έξοδο από μία περιπέτεια. Η μεγάλη εκκρεμότητα ήταν η βαριά περιπέτεια της μιζέριας που ταλάνισε το μετρό», είπε ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Νίκος Ταχιάος. Αναφερόμενος στην ανάδοχο κοινοπραξία είπε πως ξέρει πολύ καλά αυτή τη δουλειά, επισημαίνοντας ενδεικτικά την εμπειρία που έχει από τα μετρό του Μιλάνου και της Κοπεγχάγης. Ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι παράλληλα εγκαινιάζεται και μία αναβαθμισμένη πλατεία, η πλατεία Μακεδονομάχων, στο μήνα που γιορτάζουμε τον Μακεδονικό Αγώνα, καθώς και μία λειτουργική παιδική χαρά που θα αποδοθεί σύντομα.
Στη γενναία, όπως τη χαρακτήρισε, απόφαση να λειτουργήσει και να συντηρηθεί το μετρό από ιδιώτη, όπως συμβαίνει παγκοσμίως αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, κ. Νίκος Κουρέτας. Όπως είπε, αρχές 2020 ξεκίνησε από το μηδέν η σύνταξη των τευχών του διαγωνισμού ΣΔΙΤ, ο οποίος έγινε τον Αύγουστο του 2022 και ο φάκελος πήγε στο Ελεγκτικό Συνέδριο τον επόμενο Ιούλιο, δηλαδή σε χρόνο – ρεκόρ. Ο ίδιος σημείωσε πως το μοντέλο αυτό θα αφήνει έσοδα και θα παρέχει υπηρεσίες. Από την πλευρά του, ο CEO της ATM κ. Arrigo Giana, δήλωσε υπερήφανος που η Ελληνικό Μετρό τους επέλεξε και τόνισε πως πρόθεση της THEMA είναι να προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες στην πόλη και στους πολίτες.
Στοιχεία Βασικής Γραμμής Μετρό Θεσσαλονίκης
- 13 σύγχρονοι σταθμοί (Απόσταση μεταξύ σταθμών: 500-600μ. Μήκος αποβάθρας: 60 μ.)
- 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
- 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, χωρητικότητας 450 ατόμων.
- Συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων (PSD doors), κάθε σταθμού, για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
- Δημιουργία αμαξοστάσιου έκτασης 50.000 τ.μ, με κατασκευή και εξοπλισμό του Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) στην περιοχή της Πυλαίας.
- Στοιχεία επέκτασης βασικού δικτύου προς Καλαμαριά
- 5 σύγχρονοι σταθμοί (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα)
- 4,77 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
- 15 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, χωρητικότητας 450 ατόμων.
- Συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού (PSD doors), για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.