
Πηγή Φωτογραφίας: BradleyGrillo, English Wikipedia, Creative Commons. Ακόμη και η γωνία θραύσης ενός μικροσκοπικού εξαρτήματος του αεροσκάφους μπορεί να δώσει στους forensic engineers πολύτιμες πληροφορίες για τις συνθήκες του ατυχήματος
O Joe Reynolds είναι μηχανικός. Για τους περισσότερους όμως, ο τίτλος που τού ταιριάζει περισσότερο είναι αυτός του ντέντεκτιβ. Αεροπορικών υποθέσεων συγκεκριμένα. Ο Joe ίδρυσε την RTI Group LLC, μια εταιρεία συμβουλευτικών υπηρεσιών εγκληματολογίας-ανακριτικής- ιατροδικαστικής (forensics) με έδρα το Stevensville στο Maryland. Η εταιρεία έχει αναλάβει τη διαλεύκανση πληθώρας αεροπορικών δυστυχημάτων, μεταξύ των οποίων και εκείνο τής πτήσης 447 της Air France, που χάθηκε μυστηριωδώς στον Ατλαντικό Ωκεανό πριν από δύο χρόνια.
Η πολυετής εμπειρία του θα μπορούσε ίσως να ρίξει φως και στον γρίφο της εξαφάνισης τής πτήσης 370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών. Ή τουλάχιστον αυτό σκέφτηκε η ομάδα δημοσιογράφων της Voice of America, που επισκέφτηκε το εργαστήριο του Ρέινολντς με την ελπίδα να μάθει περισσότερα για τον τρόπο με τον οποίο ερευνώνται τα αεροπορικά δυστυχήματα.
Μετά την ανακάλυψη τμήματος αεροσκάφους στο αρχιπέλαγος του Ινδικού Ωκεανού, η κυβέρνηση της Μαλαισίας έστειλε στις Μαλδίβες μια ομάδα εμπειρογνωμόνων εγκληματολογίας όπως ο Reynolds, προκειμένου να εξετάσουν το εύρημα και να αποφασίσουν αν προέρχεται από το αεροσκάφος της Malaysia Airlines, που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς.
Το αεροσκάφος της Malaysia Air, τύπου Boeing 777 με 239 επιβαίνοντες, χάθηκε από τα ραντάρ τον Μάρτιο του 2014. Ωστόσο, το πρώτο μεγάλο εύρημα, που εκτιμάται ότι θα μπορούσε να ανήκει στο φτερό του αεροπλάνου, βρέθηκε μόλις πρόσφατα, σχεδόν ανέπαφο, στις ακτές του νησιού Reunion στον δυτικό Ινδικό Ωκεανό.
“Tο συντρίμι δείχνει να βρίσκεται σε κανονική κατάσταση, με την πράσινη βαφή πάνω του ναείναι ακόμη εμφανής. Τα γδαρσίματα, οι γρατζουνιές, τα βαθουλώματα, είναι όλα σημαντικά για να μπορέσουμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει” λέει ο Ρέινολντς και για του λόγου το αληθές αρχίζει να ανασύρει από το συρτάρι του μια σειρά από μικρά συντρίμια αεροσκαφών, προερχόμενα από παλιότερα δυστυχήματα. Αφού δείχνει το πρώτο κομμάτι, επιδεικνυει άλλα δύο που αρχικά ήταν προσκολλημένα σε αυτό, πάνω στα οποία είναι εμφανή τα σημάδια της θερμικής καταπόνησης.
¨Κοιτάζοντας αυτά τα κομμάτια μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα για την αλληλουχία των γεγονότων που συνέβησαν. Κι αυτό είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να μάθουμε [για ένα ατύχημα]¨ εξηγεί.
Ο ρόλος της μπογιάς του αεροσκάφους και ο περιοδικός πίνακας
Οταν η ομάδα της RTI προσλαμβάνεται να ερευνήσει μια συντριβή αεροσκάφους, το πρώτο που κάνει είναι να επιβεβαιώσει ότι τα συντρίμια που τυχόν βρέθηκαν ανήκουν πράγματι στο συγκεκριμένο αεροπλάνο. Η εξακρίβωση γίνεται με την ανάλυση της μπογιάς που ανευρίσκεται στα εν λόγω τμήματα μέσω ενός ηλεκτρονικού μικροσκοπίου που τα σκανάρει.
Για να δείξει τη διαδικασία στην πράξη, ο Ρέινολντς εισάγει ενδεικτικά ένα τμήμα αεροσκάφους στο μικροσκόπιο και αμέσως εμφανίζονται σε ένα ηλεκτρονικό γράφημα μια σειρά από κόκκινες ¨ακμές¨ συνοδευόμενες από γράμματα και αριθμούς.
¨Καθεμία από αυτές τις κόκκινες ακμές αντιπροσωπεύει ένα στοιχείο στον περιοδικό πίνακα¨ σημειώνει και προσθέτει ότι αυτή η τεχνική πιθανότατα θα χρησιμοποιηθεί και στην περίπτωση του κομματιού του Βoeing της Μalaisian, ¨καθώς η μπογιά των Boeing 777 είναι βασισμένη σε μια μοναδική φόρμουλα¨.
Κοψίματα, βαθουλώματα και οπές στο μικροσκόπιο
Στο μεταξύ, σε άλλον χώρο του εργαστηρίου, μηχανικοί εγκληματολογίας ψάχνουν για σημάδια πάνω σε ένα αποκολλημένο τμήμα αεροσκάφους. Τα σημάδια αυτά -κοψίματα ή γρατζουνιές- ενδέχεται να αποτελέσουν τους καλύτερους -έστω και σιωπηλούς- μάρτυρες, σε σχέση με τα αίτια ενός δυστυχήματος, απαντώντας σε ερωτήματα του τύπου ¨πώς και γιατί αποκολλήθηκε αυτό το φτερό;¨. Με το ίδιο σκεπτικό εξετάζονται και οι δυνάμεις που οδήγησαν στην αποκόλλησή του από τον βασικό κορμό του αεροπλάνου.
¨Εξετάζονται βραχίονες, μοχλοί, υποστηρίγματα και βίδες με παξιμάδια για να δούμε ποια είναι η κατάστασή τους. Τι πληροφορία μας δίνουν σε σχέση με την κατεύθυνση ή τις πιέσεις που ασκήθηκαν από δυνάμεις¨ λέει σε ελεύθερη μετάφραση ο Ρέινολτς, ενώ δείχνοντας το κομμάτι που κρατάει στα χέρια του εξηγεί ότι στην περίπτωση του συγκεκριμένου αεροσκάφους τα πιρτσίνια δέχτηκαν τέτοιες πιέσεις που αποκολλήθηκαν υπό γωνία.
΄Ενα ψηφιακό μικροσκόπιο υψηλής ανάλυσης ¨ταξιδεύει¨ μέσα στις οπές των διάφορων συντριμιών και η εικόνα που αποτυπώνεται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή δημιουργεί την ψευδαίσθηηση ότι στροβιλίζεσαι μέσα σε μια αβυσαλλέα τρύπα, που δεν έχει τέλος. Και μόνο οι ραβδώσεις που έχουν δημιουργηθεί στο εσωτερικό των οπών δίνουν πολύτιμα στοιχεία στους ερευνητές.
Σε διαβρωτικό περιβάλλον
Οι επιστήμονες των forensics λαμβάνουν υπόψη και το χρονικό διάστημα κατά το οποίο τα συντρίμια παρέμειναν σε διαβρωτικό περιβάλλον, όπως για παράδειγμα το θαλασσινό νερό. Εξετάζου επίσης πώς οι θαλάσσιοι οργανισμοί, όπως τα στρείδια, έχουν επηρεάσει την κατάστασή τους.
¨Από τη στιγμή που η πτήση 370 αγνοείται επί ενάμιση χρόνο, τα συντρίμια πρέπει να έχουν υποστεί κάποια καταστροφή λόγω της θάλασσας. Ωστόσο, η σχετικά καλή κατάσταση στην οποία βρίσκεται το τμήμα του φτερού του αεροσκάφους μάς δείχνει τη θέση του αεροπλάνου την ώρα που συνέβη το συμβάν¨ λέει ο Ρέινολντς.
Είναι σίγουρα μια αργή και επίπονη εργασία… Αλλά οι αποδείξεις που προκύπτουν από εργαστήρια όπως αυτό, μπορούν πραγματικά να λύσουν μυστήρια..
Άρθρο με πληροφορίες από τη Voice of America
Διαβάστε ΕΔΩ το πλήρες κείμενο (στην αγγλική γλώσσα)
Δείτε ΕΔΩ το σχετικό βίντεο