Ενδιαφέρουσες ειδήσεις προέκυψαν στην ημερίδα της «ΜτΚ» και του makthes.gr που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 29/1 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης με θέμα «2030- Η νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας». Τριάντα δύο ομιλητές, ανάμεσά τους οκτώ υπουργοί και υφυπουργοί καθώς και κορυφαίοι παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και κομμάτων, όπως και επιχειρηματικά και οικονομικά στελέχη, ανέλυσαν την κατάσταση κι έθεσαν το αναπτυξιακό πλαίσιο για την περιοχή.
Στον χαιρετισμό του με τον οποίο άνοιξε τις εργασίες της ημερίδας ο Πρόεδρος της «Μακεδονία Ενημέρωση» κ. Αθανάσιος Σαββάκης τόνισε μεταξύ άλλων ότι «Πρέπει να μπει ένα τέλος στο σημειωτόν, γι’ αυτό και η ημερίδα είναι ένα fast forward forum. Οραματικοί αλλά και επιτεύξιμοι στόχοι, τέλος στην αδράνεια και την άγονη ενδοσκόπηση, επιτάχυνση των έργων υποδομής, των έργων ενίσχυσης των κοινωνικών δομών και οικονομικής ανάπτυξης, των έργων με ξεκάθαρο πράσινο πρόσημο και προοπτική βιωσιμότητας».
Ο υφυπουργός Μακεδονίας Θράκης κ. Στάθης Κωνσταντινίδης επισήμανε ότι ο στόχος για την κυβέρνηση ενόψει του 2030 είναι υψηλός, με ένα σχέδιο πολυσυλλεκτικό και πολυδιάστατο που ακουμπά σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα. «Ξεκινά από τη δυτική Μακεδονία μέχρι τον Έβρο. Το σχέδιο μπορεί να προσελκύσει τοπικές και ξένες επενδύσεις» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας τόνισε πως η διοίκηση της ΠΚΜ πιστεύει ότι μπορεί και είναι ώρα να πάει αυτόν τον τόπο μπροστά, δουλεύοντας για την ανάπτυξη. «Ως διοίκηση της ΠΚΜ έχουμε αποδείξει ότι εκεί έχουμε στραμμένο το βλέμμα μας, σταθερά να ξεπερνούμε κάθε κρίση και δημιουργώντας καλύτερες συνθήκες διαβίωσης για τους πολίτες, καλύπτοντας μεγάλα κενά στις υποδομές» είπε.
Ο δήμαρχος Αμπελοκήπων Μενεμένης και πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, επισήμανε την ανάγκη διαχρονικού βηματισμού και της ύπαρξης συνέχειας στα έργα ανεξάρτητα από την εναλλαγή των κυβερνήσεων. «Για την ουσιαστική ανάπτυξη της πατρίδας μας απαιτείται η αποφυγή του λαϊκισμού, η συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων και όχι διχασμός» κατέληξε.
Ο δήμαρχος Πυλαίας Χορτιάτη και πρόεδρος της ΠΕΔ κ. Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, ανέφερε πως «υπάρχουν σε εξέλιξη σημαντικά έργα τα οποία θα δώσουν πνοή στους πολίτες. Οι απόψεις της αυτοδιοίκησης ταυτίζονται. Πρέπει να αποφασίσουμε πως θέλουμε να δούμε την πόλη και τι υλοποιούμε έως το 2030».
Το λόγο πήρε στη συνέχεια ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ κ. Σωκράτης Φάμελλος, ο οποίος επισήμανε: «Τη συζήτηση για την ανάπτυξη και την χωροταξία του δημόσιου χώρου της πόλης την παρακολουθώ τουλάχιστον 35 χρόνια. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος, το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει θεσμικό σχέδιο».
Σε βιντεοσκοποημένο μήνυμά του ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής κ. Νίκος Ανδρουλάκης τόνισε πως «το συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής είναι η γεωγραφική θέση της πόλης που της επιτρέπει να αποτελεί σημαντικό εμπορικό, ενεργειακό αλλά και παραγωγικό κόμβο, έχει παραμείνει αναξιοποίητο».
Στην εισήγησή του με την οποία άνοιξε τις εργασίες της ενότητας «Οικονομία – Επενδύσεις – Επιχειρηματικότητα» ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης προανήγγειλε κίνητρα και επιδοτήσεις για συγχωνεύσεις εταιρειών. Συγκεκριμένα, ανακοίνωσε ότι το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση θα φέρει ένα νέο νόμο για τις συγχωνεύσεις και για την ενθάρρυνση της καινοτομίας, δίνοντας και φορολογικά κίνητρα και επιδοτήσεις μέσω του ΕΣΠΑ. Όπως είπε “δεν γίνεται να έχουμε τετραπλάσιο αριθμό επιχειρήσεων σε σχέση με το μέσο όρο της Ε.Ε., αυτό το μοντέλο της επιχειρηματικότητας δεν μπορεί να πάει πολύ δυναμικά μπροστά”. Ο υπουργός Επικρατείας, κ. Άκης Σκέρτσος ανακοίνωσε πως εντός Φεβρουαρίου, “η κυβέρνηση θα αναπτύξει μία πλατφόρμα μέσω της οποίας ο πολίτης θα μπορεί να βλέπει την εξέλιξη των μεγάλων έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη στη χώρα. Οι πολίτες πλέον θα έχουν τον έλεγχο των έργων που αφορούν στην καθημερινότητα τους, εμείς έχουμε την υποχρέωση να τα υλοποιήσουμε με διαφάνεια”. Είπε επίσης πως μέσα στο ’24, 110 νέα λεωφορεία θα ενταχθούν στον στόλο του ΟΑΣΘ “ώστε να μπορεί να αποτελέσει επιλογή η μεταφορά με ΜΜΕ. Θα γίνουν μεγάλες αναπλάσεις όπως το στρατόπεδο Παύλου Μελλά, Γκόνου και Καρατάσιου, το στρατόπεδο Ζιάκα που θα φιλοξενήσει και χρήσεις κοινωνικής κατοικίας και στέγης. Επίσης, τρία νέα μουσεία θα αναβαθμίσουν το πολιτισμικό υπόβαθρο της πόλης όπως το μουσείο Oλοκαυτώματος, το μουσείο στο Παύλου Μελά, το μουσείο cross over που θα φιλοξενήσει τα εκθέματα από τις ανασκαφές του Μετρό”. Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην ανάπλαση της ΔΕΘ λέγοντας χαρακτηριστικά ότι: “Είναι μία εμβληματική ανάπλαση. Δεν παρεκκλίνουμε σε τίποτα από αυτά που έχει πει ο πρωθυπουργός. Θα πάμε με ΣΔΙΤ. Το κράτος θα συμμετέχει με σημαντικούς εθνικούς πόρους και μέσα στον επόμενο μήνα, σε συνεννόηση και με την τοπική αυτοδιοίκηση και τον νέο δήμαρχο, θα προχωρήσουμε στις σχετικές ανακοινώσεις”.
«Το Μετρό θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας που άνοιξε με την εισήγησή του τη θεματική ενότητα «Υποδομές – Μεταφορές – αστική Κινητικότητα» επισήμανε με εμφατικό τρόπο πως «Το Μετρό της Θεσσαλονίκης, θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024». Σημείωσε πως μόνη εκκρεμότητα αποτελεί ο Σταθμός Βενιζέλου, στον οποίο εκτελεί εργασίες η Αρχαιολογική Υπηρεσία και αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί ως και πριν το καλοκαίρι. Όπως είπε, συνεχίζονται οι εργασίες και στην επέκταση προς Καλαμαριά που θα ολοκληρωθεί σε 6-8 μήνες μετά την παράδοση της βασικής γραμμής. «Στο επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε και τις μελέτες προκειμένου να προχωρήσουμε και τις δημοπρατήσεις των επεκτάσεων προς τις περιοχές του Ευόσμου και του Κορδελιού. Επίσης, θα ανακοινωθεί το αναλυτικό πρόγραμμα καθώς και η χάραξη και θέση των σταθμών των επεκτάσεων , συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης προς Τούμπα και Χαριλάου. Προτεραιότητα στην παρούσα φάση, αποτελεί το βορειοδυτικό τμήμα, που έχει μεγαλύτερη ανάγκη από την επέκταση του Μετρό». Ο υπουργός αναφέρθηκε στο έργο του Fly Over και στα προβλήματα που προκλήθηκαν από τις εργασίες στην Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης, για να τονίσει ότι το έργο είναι αναγκαίο για τη Θεσσαλονίκη, καθώς θα επιτρέψει να διέρχονται 10.000 οχήματα ανά ώρα, σχεδόν διπλάσια απ’ ότι έως τώρα, αυξάνοντας παράλληλα το επίπεδο της οδικής ασφάλειας.
Τα έργα προτεραιότητας της ΠΚΜ
Στην ανάγκη ταχύτερης κατασκευής του fly over και όχι μιας αναβολής, που προτείνουν φορείς της πόλης, αναφέρθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων κ. Πάρις Μπίλλιας, σημειώνοντας όμως ότι έως ότου ολοκληρωθεί το έργο, δεν θα πρέπει να καταστρέψει τις ζωές των πολιτών ζητώντας να προχωρήσουν τα μέτρα που πρότεινε ο Περιφερειάρχης κ. Απόστολος Τζιτζικώστας σε πρόσφατη επιστολή προς τους αρμόδιους υπουργού. Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων αναφέρθηκε και στα έργα που έχει θέσει σε προτεραιότητα η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπως τον κλειστό αυτοκινητόδρομο της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών. «Ήδη», όπως είπε, «βρίσκεται σε φάση εκκίνησης η αναβάθμιση ενός βασικού οδικού άξονα της Θεσσαλονίκης που αφορά στην μετατροπή σε κλειστό αυτοκινητόδρομο της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών, στο τμήμα του από τον ανισόπεδο κόμβο Κ12, στην περιοχή του νοσοκομείου Αγίου Παύλου έως την αερογέφυρα της Θέρμης. Ανέφερε ότι είναι ένα έργο προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ που δημοπρατήθηκε τον Φεβρουάριο του 2023, αλλά, σημείωσε, ότι έχει κολλήσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), όπου προσέφυγαν εταιρείες οι οποίες συμμετείχαν στον διαγωνισμό επιλογής αναδόχου, ζητώντας να ακυρωθεί το αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Ο κ. Μπίλλιας αναφέρθηκε και στο έργο της σύνδεσης της οδού της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης, γνωστής ως «Ενωτική Σίνδου», με την Εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, το οποίο προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί. Με την κατασκευή της «Ενωτικής Σίνδου», τόνισε, θα βελτιωθεί η σύνδεση της ΒΙΠΕΘ με το εθνικό δίκτυο, θα αυξηθεί η οδική ασφάλεια και θα ενισχυθεί η ανάπτυξη της περιοχής, καθώς ο δρόμος θα συνδέει την ΠΑΘΕ με τη Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης και την Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας. Ο ίδιος ανακοίνωσε και ένα νέο έργο, το οποίο είπε, αρχίζει να μελετάται φέτος και να ωριμάσει με ταχύτατες διαδικασίες. Πρόκειται για τη μελέτη της διαπλάτυνσης της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Νέας Μηχανιώνας, από τα Πράσινα Φανάρια μέχρι το ύψος του Hyatt. Η μελέτη, όπως ανάφερε, θα προβλέπει και την κατασκευή ανισόπεδου κόμβου στο ύψος του αεροδρομίου «Μακεδονία». «Το έργο αυτό θα βοηθήσει στη διαχείριση της κυκλοφορίας προς και από το αεροδρόμιο, κυρίως όμως θα δώσει κυκλοφοριακές ανάσες στις διαδρομές προς και από τις περιοχές ανατολικά του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, τις περιοχές των δήμων Θέρμης και Θερμαϊκού και THES INTEC» σημείωσε ο κ. Μπίλλιας.
«Η πόλη περιμένει το επόμενο βήμα»
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Στέλιος Αγγελούδης στην παρέμβασή του δήλωσε πως είναι σεβαστή και απόλυτα δικαιολογημένη η επιφυλακτικότητα των πολιτών «για το γεγονός πως στο επίπεδο των έργων υποδομών και των αστικών παρεμβάσεων στην πόλη έχουν αφεθεί, επί δεκαετίες, ανοιχτοί λογαριασμοί που παραμένουν ανεξόφλητοι». «Η πόλη περιμένει το επόμενο βήμα» τόνισε ο κ. Αγγελούδης. «Να προχωρήσουν άμεσα, χωρίς χρονοτριβή, οι επεκτάσεις του Μετρό». Ο κ. Αγγελούδης έκανε ειδική αναφορά στην ανάπλαση της δυτικής εισόδου, την επιτάχυνση των έργων της σιδηροδρομικής σύνδεσης του 6ου Προβλήτα, τη διαμόρφωση του χώρου γύρω από το Μουσείο Ολοκαυτώματος κ.α. Για το έργο του FlyOver ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης έκανε λόγο για μια σειρά ανυπέρβλητων προβλημάτων που δημιουργούνται στους πολίτες, ενώ επανέλαβε την άποψη πως οι εργασίες θα έπρεπε να ξεκινήσουν μόλις ολοκληρώνονταν εκείνες του Μετρό, χαρακτηρίζοντας μάλιστα λογικό το αίτημα για αναβολή των εργασιών. Για την ανάπλαση της ΔΕΘ είπε πως «Δικιά μας θέση ήταν ότι η ΔΕΘ μπορεί να συνυπάρξει με τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου. Εμείς πιστεύουμε ότι είναι εφικτή η δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου με μια τροποποίηση του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, έχοντας έναν ενιαίο χώρο πρασίνου και να προστεθούν τα επιπλέον 14 στρ. της Αγίας Φωτεινής και διεκδικώντας τις εκτάσεις του Γ’ Σώματος Στρατού. Είναι μια πρόταση του ορθολογισμού, του μέτρου και της πλειοψηφίας των Θεσσαλονικέων που θέλουν να δουν να υλοποιούνται τα έργα».
«Ποινές στις καθυστερήσεις»
«Να επιβάλλονται ποινές στους εργολάβους αν καθυστερούν» πρότεινε ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Στασινός. «Το μετρό κόστισε άπειρα χρήματα και άπειρο χρόνο και για ποιο λόγο. Έχει μιλήσει κανείς για το χρόνο, για το κόστος ή για το τι τραβάνε οι πολίτες τόσα χρόνια για ένα μικρό αποτέλεσμα» διερωτήθηκε στην παρέμβασή του. Πρότεινε «το υπουργείο γίνει τολμηρό. Όποιος τελειώνει γρήγορα το έργο θα παίρνει 20% παραπάνω, όποιος δεν το κάνει να μη ξανα-αναλάβει έργα. Ας ασχοληθούμε με το πως κάποιος θα πληρώνει για τις καθυστερήσεις και ο πολίτης δεν εισπράττει αυτά που πρέπει. Ας πάμε θεσμικά να κάνουμε αλλαγές: να καταγράψουμε μια διαδικασία, να έχουμε χρονοδιαγράμματα, να περιορίσουμε διαπραγματεύσεις, προσφυγές, και να μπουν ποινές στους εργολάβους αν καθυστερούν. Ας γίνουμε τολμηροί στα κίνητρα και τα αντικίνητρα, ας μπούμε σε μια σειρά, να φτιάξουμε διαδικασίες και να μην κάνουμε μόνο δημόσιες σχέσεις και λέμε απλά τι καλά τα κάναμε».
Τη διαβεβαίωση και τη δέσμευση ότι η βασική γραμμή του Μέτρο Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024, εξέφρασε ο Πρόεδρος του ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου. Αναφερόμενος στο τι συνέβη σχετικά με τις εργασίες του Μετρό Θεσσαλονίκης και το έργο χρειάστηκε σχεδόν είκοσι χρόνια ώστε να φτάνει σε φάση ολοκλήρωσης, ο επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ σημείωσε πως αυτό οφείλεται στην ανάθεση σε εργολάβο που γνώριζε εξαρχής ότι στον χρόνο που του ανατέθηκε να ολοκληρώσει το έργο, δεν ήταν σε θέση να το εκτελέσει.
«Το Fly Over θα εκτελεστεί το συντομότερο»
Ο Πρόεδρος του ΔΣ ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και Αντιπρόεδρος του ομίλου MYTILINEOS κ. Ευάγγελος Χρυσάφης, στην παρέμβασή του τόνισε πως «Το έργο του Fly Over θα ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό, με όλους τους κανόνες τέχνης και επιστήμης, σε συντονισμό με το υπουργείο Υποδομών. Αυτό που μπορώ να υποσχεθώ είναι ότι θα το εκτελέσουμε ontime. Τα λεφτα δεν σας ενδιαφέρουν γιατί τα βάζουμε ως εταιρεία και επενδύουμε στη Θεσσαλονίκη. Δεν θα είναι η μοναδική επένδυση που θα κάνουμε. Απο εκεί και πέρα ζητήματα κυκλοφορίας και ανθρωπίνων πόρων που διευθύνουν υπουργεία και τοπικοί φορείς δεν μπορούμε να επέμβουμε. Ωστόσο, ο,τι μας υποδείξουν θα το κάνουμε ασχέτως δαπάνης».
Τέλος, η Πρόεδρος του ΣΒΕ Λουκία Σαράντη επισήμανε τον σημαίνοντα ρόλο της βιομηχανίας στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και ζήτησε τη στήριξη της κυβέρνησης για την περιβαλλοντική, ψηφιακή και τεχνολογική αναβάθμισή της. Τόνισε ακόμα τη σημασία αναβάθμισης των υποδομών και της σύνδεσης των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας.