Πέντε συμβουλές-κλειδιά για …rookies μηχανικούς

Λένε πως η εμπειρία είναι μια χτένα που την αποκτάς όταν έχεις πια χάσει τα μαλλιά σου… Μέσα στην απλότητά της αυτή η φράση συνοψίζει μια μεγάλη αλήθεια. Ξεκινάς με όρεξη, με καινούργιες ιδέες, με φρεσκαρισμένες γνώσεις αλλά (συνήθως) σού λείπει αυτό το βασικό, η “χτένα”: τα μαθήματα που αποκτιούνται μόνο μέσα από την τριβή με το αντικείμενο, στο “πεζοδρόμιο” στην καθομιλουμένη. “Αν ξεκινούσα από την αρχή, θα έκανα αυτό έτσι και εκείνο αλλιώς”. Πόσο συνηθισμένη είναι η φράση μεταξύ ανθρώπων που μετράνε χρόνια  στο επάγγελμα…
Ο Sasha Gurke, συνιδρυτής της Knovel και engineering fellow της Elsevier, έγραψε ένα ενδιαφέρον άρθρο για το αμερικανικό περιοδικό ECN Magazine, που στόχο έχει να βοηθήσει τους νεότερους μηχανικούς “να κόψουν δρόμο”. Πώς; Χρησιμοποιώντας τα “φώτα” των παλαιότερων. Ο Gurke συγκέντρωσε κάποιες συμβουλές έμπειρων μηχανικών προς τους νεότερους.
Το ενδιαφέρον είναι ότι σε αυτές τις συμβουλές δεν κυριαρχεί το στοιχείο των τεχνικών δεξιοτήτων ή της επιδίωξης για ανάληψη συγκεκριμένων project. Αυτό που διαπνέει όλα τα επίπεδα των συμβουλών είναι η ανάγκη της δια βίου μάθησης. Και είναι λογικό, αφού οι μηχανικοί δίνουν πλέον συνέχεια “εξετάσεις”.
Μόλις λίγες δεκαετίες πριν, ήταν σύνηθες για έναν/μία μηχανικό να παραμένει στο ίδιο πόστο για 30 χρόνια “και βάλε”. Πλέον, ο μέσος όρος -στις ΗΠΑ τουλάχιστον, για τις οποίες γράφτηκε το άρθρο- είναι η πενταετία (βάσει στοιχείων του αμερικανικού “ΟΑΕΔ”).
Όταν αλλάζεις δουλειά κάθε πέντε χρόνια και δεν μπορείς να υπολογίζεις σε επαγγελματική ασφάλεια απέναντι στον αδυσώπητο ανταγωνισμό,  πρέπει να “ξεσκονίζεις” τις δεξιότητές σου διαρκώς, να τις ανανεώνεις και να τις επικαιροποιείς.  Ας δούμε όμως το σύνολο των συμβουλών της παλιάς φρουράς προς τους “rookies”του επαγγέλματος, όπως τις σταχυολογήσαμε για το blog του ΤΕΕ/ΤΚΜ:

Απόκτησε μέντορα!
Μπορεί να ακούγεται προφανές, όπως σχολιάζει ο Gurke, αλλά δεν μπορεί να λείπει από τη λίστα ενός άρθρου με το συγκεκριμένο θέμα. Όπως σε κάθε βιομηχανία και αγορά, παρατηρεί, το να έχεις δίπλα σου κάποιον πιο έμπειρο επαγγελματικά, που σε εμπνέει για το καλύτερο και σε ‘σπρώχνει’ για το άριστο, σε κρατάει στο σωστό επαγγελματικό μονοπάτι.
‘Κοιτάξτε τους ανώτερούς σας και το πώς ασκούν ηγεσία. Σκεφτείτε μηχανικούς που θαυμάζετε και προσπαθήστε να προσθέσετε τα ισχυρά τους σημεία στο δικό σας portofolio. Παρατηρήστε και αυτούς που δεν θαυμάζετε. Δείτε τα αδύναμα σημεία τους και αποφύγετε την αντιγραφή τους” λέει σε ελεύθερη μετάφραση ο Ian Shields, συνταξιούχος group captain της Royal Air Force.

Μάθε πώς να “μανατζάρεις” τους ανθρώπους
Το να χτίσεις ένα οπλοστάσιο επαγγελματικών προσόντων, που προχωρά πέρα από τα στενά όρια του επαγγέλματος του μηχανικού, μπορεί να είναι το χαρακτηριστικό που θα αυξήσει την επαγγελματική αξία σου μέσα σε έναν οργανισμό. Στην κορυφή τής λίστας των προσόντων αυτών, βρίσκεται η διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού -ιδίως άλλων μηχανικών.
“Οι λύσεις που η τεχνολογία και η επιστήμη προσφέρουν στους μηχανικούς εξελίσσονται τόσο γρήγορα, που πολύ λίγοι άνθρωποι είναι σε θέση να παρακολουοθούν κατά πόδας τις τελευταίες εξελίξεις. Ωστόσο, θα υπάρχουν πάντα άνθρωποι, οι οποίοι θα ‘βγαίνουν’ μπροστά με νέα προσόντα, κατανόηση και ενθουσιασμό. Το μυστικό είναι από τη μία να γνωρίζεις το καθήκον σου ώς επιτυχημένος νέος μηχανικός και από την άλλη να αναπτύσσεις τις δεξιότητες του μάνατζερ παρατηρεί απ΄ την πλευρά του (σε εξίσου ελεύθερη μετάφραση) ένας ειδικός συστημάτων, με περισσότερα από 30 χρόνια εμπειρίας στην αμυντική βιομηχανία, που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Κάνε ερωτήσεις
Θυμάσαι αυτό το ρητό που λέει “καλύτερα να μείνεις σιωπηλός και να σε περάσουν για ηλίθιο, παρά να ανοίξεις το στόμα σου και να διαλύσεις κάθε αμφιβολία ότι είσαι”; Ξέχασέ το! Είναι επικίνδυνο, ιδίως για μηχανικούς. Όταν ρωτάμε, ωθούμαστε στο να λάβουμε υπόψη όλες τις πιθανές εναλλακτικές. Οι ερωτήσεις επεκτείνουν τη ζώνη άνεσής μας και μας βοηθούν να “μεγαλώσουμε”.
“Δεν υπάρχει χαζή ερώτηση. Έχω παραβρεθεί σε συσκέψεις όπου τα ανώτατα στελέχη  ρωτούσαν πράγματα  που αφορούσαν βασικές γνώσεις μηχανικού όταν έβλεπαν ένα σχέδιο. Έτσι, πήγαιναν το σχέδιο στην αρχή και διασφάλιζαν ότι κάθε ξεχωριστό κομμάτι του ταίριαζε με τα προηγούμενα. Παρότι επρόκειτο για απλές, φαινομενικά ανόητες ερωτήσεις, συχνά αποκάλυψαν μέγιστα θέματα, σχετικά με τα σχέδια. Η δύναμη των απλών ερωτήσεων είναι εκπληκτική. Αν κάτι δεν είναι ξεκάθαρο, ρωτήστε” συμβουλεύει ο Chris Walker, μηχανικός συστημάτων.

Μη σταματάς να μαθαίνεις
“H πανεπιστημιακή εκπαίδευση ήταν μόνο η αρχή. Και τώρα έχεις τα εργαλεία μελέτης και την αυτοπεποίθηση να συνεχίσεις να μαθαίνεις, ως επαγγελματίας πια” λέει ο James Latty, επικεφαλής μηχανικός της JAL Engineering.

Kρατήσου κοντά σε άλλες ειδικότητες μηχανικών
Η καινοτομία στο επάγγελμα του μηχανικού μπορεί να προέλθει από περιοχές που δεν φαντάζεσαι. Ενώ η τάση για εξειδίκευση πιθανότατα θα συνεχιστεί, η ανάγκη για “ζεύξη” των διαφόρων ειδικοτήτων των μηχανικών θα αποκτήσει κρίσιμη σημασία. Για παράδειγμα, οι καινοτομίες που αναπτύσσονται στον τομέα των μηχανικών υδρογονανθράκων μπορούν να επηρεάσουν άμεσα την αεροναυπηγική και νέα υλικά που χρησιμοποιούνται σε μια συγκεκριμένη βιομηχανία ενδέχεται να  αξιοποιηθούν και από άλλες, Οι νέοι μηχανικοί πρέπει να κρατούν τον εαυτό τους στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων για όσο περισσότερες αγορές γίνεται. Κατά τον Venu Venugopal, αντιπρόεδρο διαχείρισης προϊόντων και μηχανικής της Knovel, οι διάφορες ειδικότητες των μηχανικών ‘γονιμοποιούν’ η μία την άλλη περισσότερο από ποτέ στο παρελθόν και το να γνωρίζεις τι γίνεται, σού δίνει ένα ισχυρό χαρτί για την ανάπτυξη της καριέρας σου.
Οι νέοι μηχανικοί έχουν πρόσβαση σε εκπληκτικά μεγάλους όγκους δεδομένων, που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να βελτιώσουν την επαγγελματική τους προοπτική. Ταυτόχρονα με τις καθημερινές ευθύνες της δουλειάς τους, πρέπει να αξιοποιούν όλη αυτή τη διαθέσιμη πληροφορία. ΟΚ, θέλει πολλή δουλειά για να τα προλαβαίνεις όλα. Αλλά αν όχι τώρα, πότε;

Διαβάστε ΕΔΩ όλο το άρθρο με τις οδηγίες προς νεαρούς ναυτιλλομένους από τους “καπετάνιους” του επαγγέλματος.

Comments are closed