Για το όραμα της αναμόρφωσης και της ανάπτυξης του Παραλιακού Μετώπου της Θεσσαλονίκης – στον σχεδιασμό του οποίου συμμετείχε ως πρόεδρος του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου – μίλησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, κατά την τοποθέτησή του στην ημερίδα “Σχέδιο Θεσσαλονίκη” που διοργάνωσε η εφημερίδα “Μακεδονία”.
Εξήγησε ότι ως Παραλιακό Μέτωπο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης εννοούμε την παράκτια ζώνη του Θερμαϊκού κόλπου, από την εκβολή του Γαλλικού ποταμού (στην περιοχή το Καλοχωρίου), έως το Μεγάλο Έμβολο της περιοχής του Αγγελοχωρίου.
“Το γεγονός ότι το σχετικό Ειδικό Χωρικό Σχέδιο εκπονείται σε εκτάσεις επτά διαφορετικών Καλλικρατικών Δήμων (Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης και Θερμαϊκού) αποτέλεσε εξ` αρχής μια μεγάλη πρόκληση για όσους συνεργαστήκαμε, υπό τον γενικό συντονισμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Εκτιμώ ότι έχουμε ήδη κερδίσει ένα σημαντικό στοίχημα, διότι στην πορεία εκπόνησης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, θα απαλειφθούν συγκρούσεις και ασυμβατότητες χρήσεων γης, κυρίως στις εκτάσεις μεταξύ των διοικητικών ορίων των δήμων. Αυτό θα επιβεβαιωθεί με την ενιαία θεώρηση και συντεταγμένη ρύθμιση και υλοποίηση όλων των παρεμβάσεων, στην περιοχή μελέτης, μέσω της έγκρισης ενός Προεδρικού Διατάγματος που θα τις ρυθμίζει συνολικά”, εξήγησε ο κ. Μπίλλιας.
Σημειώνεται ότι φορέας εκκίνησης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου είναι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, που της δίνονται από τον ν.44447/16 και των ορίων της μητροπολιτικότητάς της.
Κατά την ομιλία του ο κ. Μπίλλιας περιέγραψε ότι η ενιαία θεώρηση του Παραλιακού Μετώπου θα επιτρέψει την εξυπηρέτηση των επιμέρους στοχεύσεων:
– τη δημιουργία συνεχόμενης παράκτιας ζώνης αναψυχής και άξονα περιπάτου,
– την απρόσκοπτη μετακίνηση με ποδήλατο εντός της ζώνης αυτής,
– την εξυπηρέτησή της από τη θαλάσσια συγκοινωνία και τις μελλοντικές προς αεροδρόμιο επεκτάσεις του μετρό,
– το συνταίριασμα με τους υφιστάμενους χώρους πολιτισμού, αθλητισμού, υπαίθριας αναψυχής, με ανάδειξη και ενσωμάτωση όλων των νέων ανάλογων χρήσεων και παρεμβάσεων,
– την κατάργηση της ασυνέχειας και την ενοποίηση των ιστορικών τόπων.
Ο ίδιος περιέγραψε το όραμα του Παραλιακού Μετώπου ως ένα ψηφιδωτό με τους ακόλουθους, επιμέρους στόχους:
– Την εξυγίανση και ανάπλαση της περιοχής του Δενδροποτάμου και των βυρσοδεψείων με λειτουργική «κοινωνικοποίηση» της περιοχής μέσα από υπερτοπικές δραστηριότητες και φιλοπεριβαλλοντικές παρεμβάσεις.
– Τη δημιουργία Μητροπολιτικού Δυτικού Πάρκου στο χώρο του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού.
– Τη διαμόρφωση προϋποθέσεων περιπατητικού άξονα από το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την Πλατεία Ελευθερίας, διαμέσου των εγκαταστάσεων του παλαιού Εμπορευματικού Σταθμού.
– Τη συνέχιση του άξονα περιπάτου και ποδηλάτου από τον 1ο προβλήτα του ΟΛΘ έως τον Λευκό Πύργο.
– Την πολεοδομική ρύθμιση στο νότιο άκρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, μέσα από τη δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πόλου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εκεί που σήμερα συναντάμε το Μέγαρο Μουσικής, το Ποσειδώνιο, το συγκρότημα Αλλατίνη και την εκτός σχεδίου περιοχή στο όριο με τον Δήμο Καλαμαριάς.
– Την ενεργοποίηση όλων των προβλεπόμενων ρυθμίσεων στο παράκτιο μέτωπο της Καλαμαριάς, με χωροταξικό και πολεοδομικό περιεχόμενο.
– Την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων έως το αγρόκτημα του ΑΠΘ, με τις ανάλογες ενεργοποιήσεις που προβλέπονται θεσμικά, για το παράκτιο τμήμα του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη.
– Τη δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πάρκου και Βοτανικού κήπου στην έκταση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου κοντά στο αεροδρόμιο.
– Τη χωροθέτηση Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης Κεντρικής Μακεδονίας ανάλογης δυναμικότητας με τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις που λειτουργούν εκτός θεσμικού και αδειοδοτικού πλαισίου στο παραλιακό μέτωπο του Δήμου Πυλαίας –Χορτιάτη.
– Την ανάκτηση του ρόλου και των στοιχείων ανάπτυξης της παράκτιας περιοχής του Δήμου Θερμαϊκού, ως κύριας ζώνης θαλάσσιας αναψυχής του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Τονίζοντας ότι “η πολλή δουλειά παραμένει μπροστά μας”, χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα σημαντική και κρίσιμη παραδοχή -κατά τη σύνταξη της κύριας μελέτης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου- την ενσωμάτωση των παραμέτρων που αφορούν στην προβλεπόμενη θαλάσσια συγκοινωνία και στην μελλοντική επέκταση του Metro προς το αεροδρόμιο.
Η επίτευξη των στόχων, όπως είπε, θα γίνει με μελέτες, ενέργειες, έργα και διαδικασίες που θα περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ενεργοποίησης του ΕΧΣ, στο πλαίσιο του προταθέντος Χρονοδιαγράμματος, Προϋπολογισμού και Πηγών Χρηματοδότησής.
“Όλα αυτά θα εξειδικευθούν με την εφαρμογή των προτεινόμενων τεχνικών έργων και των αντίστοιχων τεχνικών μελετών τους και μελετών περιβαλλοντικής θεώρησής τους, των μελετών πολεοδομικού και αστικού σχεδιασμού και των απαιτούμενων υποστηρικτικών μελετών τους από τον φορέα εφαρμογής του ΕΧΣ, που θα οριστεί με το εγκριτικό Προεδρικό Διάταγμα”, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπίλλιας.
Τέλος, ο κ. Μπίλλιας είπε πως παρότι η υλοποίηση του οράματος του Παραλιακού Μετώπου έχει χρονικό ορίζοντα δεκαετίας, “αν το δει κανείς ως ένα παζλ κομματιών που θα λαμβάνουν υπόσταση σταδιακά στην πορεία των ετών, αντιλαμβάνεται πως δεν πρόκειται για κάτι φαραωνικό, παρά την έκτασή του. Αντιθέτως, πρόκειται για κάτι απολύτως εφικτό, που θα μεταβάλει την εικόνα της Θεσσαλονίκης χρόνο με τον χρόνο”.