Το περίγραμμα του σχεδίου νόμου για την περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, παρουσίασαν τα μέλη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κηρύσσοντας ταυτόχρονα την έναρξη της διαδικασίας διαβούλευσης, που θα ολοκληρωθεί στις 8 Ιανουαρίου. Αμέσως μετά, το Σ/Ν θα εισαχθεί για ψήφιση στη Βουλή.
Οι οικιστικές πυκνώσεις ήταν η τελευταία εκκρεμότητα των δασικών χαρτών και έπρεπε να τακτοποιηθούν για να ολοκληρωθεί το θέμα, σημείωσε ο υπουργός ΠΕΝ, Γ. Σταθάκης, ανακεφαλαιώνοντας προηγουμένως τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης “για τη θωράκιση του πλαισίου αποτροπής της οποιασδήποτε δυνατότητας για αυθαίρετη δόμηση στο μέλλον”.
Όπως είπε, δασικοί χάρτες και αιγιαλός, που αποτελούσαν τις προϋποθέσεις για το κτηματολόγιο, έχουν δρομολογηθεί, ενώ σε εξέλιξη είναι και η διαδικασία περαίωσης των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων, των τοπικών πλαισίων και των αναθεωρημένων. Υπενθύμισε την τροπολογία για το Πρωτόκολλο συμμόρφωσης, που υποδεικνύει την αυτό-κατεδάφιση ως μόνο τρόπο διαγραφής προστίμου από αυθαιρεσία δόμησης, αλλά και τα ηλεκτρονικά εργαλεία “e-adeies” και “e-poleodomia” που εγκαινιάστηκαν σε συνεργασία με το ΤΕΕ και από το νέο έτος εμπλουτίζονται με μία ακόμη πλατφόρμα, στην οποία θα εντάσσονται τα αυθαίρετα.
Σκοπός του Σ/Ν είναι η περιβαλλοντική διαχείριση των οικιστικών πυκνώσεων σε περιοχές που υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, καθώς και η κύρωση των δασικών χαρτών στο σύνολο της επικράτειας.
Οι ειδικότεροι στόχοι του σχεδίου νόμου είναι:
α) Ο έλεγχος των κριτηρίων που πρέπει να πληρούν οι οικιστικές πυκνώσεις, οι οποίες προσδιορίσθηκαν μέσω ΟΤΑ (ποσοστό 7,3% των δήμων -κυρίως νησιωτικών- δεν ανταποκρίθηκαν στην έκκληση για αποστολή οικιστικών πυκνώσεων στα διοικητικά τους όρια) και διαβιβάσθηκαν στις αποκεντρωμένες διοικήσεις για να εξαιρεθούν από την ανάρτηση των δασικών χαρτών
β) Η αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος με τη χρήση του δασικού ισοζυγίου, το οποίο ανετράπη λόγω των κτιρίων και των κατασκευών που τα συνοδεύουν μέσα σε εκτάσεις που υπάγονται στη δασική νομοθεσία και
γ) Η εποπτεία και ο έλεγχος, ώστε να διασφαλίζεται η μη περαιτέρω ανέγερση παράνομων κτηρίων.
“Ο παρών νόμος δεν ρυθμίζει πολεοδομικά ή ιδιοκτησιακά θέματα”, τόνισε κατά την αναλυτική παρουσίαση του σχεδίου νόμου ο κ. Φάμελλος, ενώ σημείωσε πως από τις διατάξεις του εξαιρούνται οι πυκνώσεις που βρίσκονται σε εθνικούς δρυμούς, υγροτόπους προστατευόμενους από τη Σύμβαση Ραμσάρ, όπως και σε περιοχές του δικτύου Natura 2000.
Σύμφωνα με το υπό εξέταση Σ/Ν:
• Κτίρια και κατασκευές -που εντάσσονται στις οριστικά χωροθετημένες οικιστικές πυκνώσεις (στους χάρτες Κτηματολογίου αποτυπώνονται περικλειόμενες από ιώδες περίγραμμα)- τα οποία ανεγέρθησαν έως την 11η/6/1975 σε εκτάσεις που υπάγονται στη δασική νομοθεσία, εξαιρούνται της κατεδάφισης για 40 χρόνια, εφόσον οι ιδιοκτήτες καταβάλουν το προβλεπόμενο πρόστιμο, που θα προκύπτει από ειδικό αλγοριθμικό τύπο, στον οποίο συνυπολογίζονται εμβαδόν ακινήτου, παλαιότητα, αξία δασικής γης κ. ά.
• Κτίρια και κατασκευές -που εντάσσονται στις οριστικά χωροθετημένες οικιστικές πυκνώσεις- και ανεγέρθησαν έως και την 28η/7/2011 σε εκτάσεις που υπάγονται στη δασική νομοθεσία, εξαιρούνται της κατεδάφισης για 25 χρόνια, εφόσον οι ιδιοκτήτες εξοφλήσουν ολοσχερώς το ειδικό πρόστιμο.
Ο κ. Φάμελλος έκανε γνωστό ότι οι δόσεις που προβλέπονται για την εξόφληση των δασικών προστίμων είναι 100, ενώ σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής προβλέπεται έκπτωση 20%. Επιπλέον, μείωση προστίμου έως και 50% προβλέπεται και για τις περιπτώσεις, κατά τις οποίες ισχύουν κοινωνικά κριτήρια (το ακίνητο είναι μία και μόνη κατοικία ή βρίσκεται μέσα σε ιδιωτικό δάσος ή ιδιωτική δασική έκταση).
Σημειώνεται, πάντως, ότι ως την ολοσχερή εξόφληση του ενιαίου δασικού προστίμου, η πράξη κατεδάφισης και τα λοιπά επιβεβλημένα διοικητικά μέτρα αναστέλλονται εφόσον οι ενδιαφερόμενοι είναι ενήμεροι ως προς την καταβολή των δόσεων.
Για τα κτίρια και τις κατασκευές που τα συνοδεύουν και δημιουργήθηκαν μετά την 28η/7/2011, αλλά και τα κτίρια και τις κατασκευές που δημιουργήθηκαν πριν από αυτή την ημερομηνία χωρίς, ωστόσο, να έχουν υπαχθεί σε διατάξεις νόμων περί αναστολής επιβολής κυρώσεων, προβλέπεται υποχρεωτική κατεδάφιση μαζί με την επιβολή προστίμων και ποινικών κυρώσεων, κατά τη δασική νομοθεσία. Εκτός κι αν ο ιδιοκτήτης, καταβάλλοντας πρόστιμο 500 ευρώ, προβεί ο ίδιος στην κατεδάφιση του αυθαιρέτου του μέσα σε 30 ημέρες από την κοινοποίηση σε αυτόν της έκθεσης αυτοψίας.
Στο σχέδιο νόμου αναφέρονται αναλυτικά τα δικαιολογητικά υπαγωγής κτιρίων και συνοδευουσών κατασκευών, καθώς και οι χρόνοι μέσα στους οποίους πρέπει να υποβάλλονται. Σημειώνεται, δε, πως οι δηλώσεις υπαγωγής θα ελέγχονται δειγματοληπτικά σε ποσοστό 30%.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Φάμελλος στο δασικό ισοζύγιο, η αποκατάσταση του οποίου συμπεριλαμβάνεται με συγκεκριμένες δράσεις μέσα στο σχέδιο νόμου. Ειδικότερα, προβλέπονται, μεταξύ άλλων, δάσωση εκτάσεων μη δασικού χαρακτήρα, επιφάνειας τουλάχιστον ίσης έκτασης με την επιφάνεια της οικιστικής πύκνωσης, είτε με αγορά είτε με απαλλοτρίωση ιδιωτικών ή δημοτικών εκτάσεων, καθώς επίσης αναδάσωση επιφάνειας ίσης έκταση με εκείνη της πύκνωσης, αντιπυρικές ζώνες, δασοτεχνικά έργα προστασίας και συντήρηση δασικών δρόμων.
Στις δράσεις εποπτείας και ελέγχου, εκτός από το ρόλο των αρμοδίων δασαρχείων και των τοπικών και περιφερειακών παρατηρητηρίων, προβλέπεται και ενεργοποίηση συστήματος τηλεσκοπικής περιοδικής χαρτογράφησης, μέσω του οποίου θα εντοπίζεται κάθε νέο αυθαίρετο που ενδεχομένως προκύπτει.
Μπορείτε να συμμετέχετε στη σχετική διαβούλευση, ΕΔΩ.