Σε λειτουργία ο ψηφιακός οδηγός του gov.gr

Σε λειτουργία βρίσκεται πλέον  ο ψηφιακός βοηθός του gov.gr. Με την ονομασία mAIgov.gr, chatbot του Δημοσίου απαντά στα απλά, ή σύνθετα ερωτήματα των πολιτών, κατευθύνοντάς τους στη διεκπεραίωση εργασιών. Η νέα πλατφόρμα, η οποία εισάγει την Τεχνητή Νοημοσύνη στις υπηρεσίες του Δημοσίου, λειτουργεί σε beta (πιλοτική) μορφή, δεχόμενη ως 240-250 ερωτήματα πολιτών το λεπτό (αριθμός ο οποίος θα μεγαλώσει το επόμενο διάστημα), 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα.

Το mAIgov το οποίο παρουσιάστηκε την Τρίτη 12/12/23 στον πρωθυπουργό από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου και έκανε αργότερα το επίσημο ντεμπούτο του, λειτουργεί πρακτικά όπως το chatGPT με τη διαφορά ότι είναι εστιασμένο αποκλειστικά και μόνο στις υπηρεσίες του Δημοσίου.

Ο πολίτης, αφού μπει στο gov.gr και τον “καλωσορίσει” το mAIgov (με τη φράση “χαίρετε, πώς μπορώ να σας εξυπηρετήσω;”, μπορεί να κάνει προφορική συνομιλία με τον αλγόριθμο, να του εκφωνήσει δηλαδή το ερώτημά του, ή να του γράψει το ερώτημά του στο πεδίο. Το σύστημα έχει σχεδιαστεί ώστε να αναγνωρίζει και greeklish (παρότι δεν προτείνεται η χρήση τους, καθώς αυξάνει την πιθανότητα λαθών) και, αφού λάβει το ερώτημα, αντλεί πληροφορίες από τον κατάλογο των 1.610 συνδεδεμένων και ψηφιοποιημένων υπηρεσιών του Δημοσίου και των 3.270 ψηφιοποιημένων διοικητικών διαδικασιών του μητρώου ΜΙΤΟΣ.

Στη συνέχεια, το σύστημα δίνει τις πληροφορίες για τις ενέργειες στις οποίες πρέπει να προβεί ο πολίτης για να ολοκληρώσει την διαδικασία που χρειάζεται. Το mAIgov κατευθύνει τον συνομιλητή του ως προς τις υπηρεσίες στις οποίες θα πρέπει να απευθυνθεί, ενώ του παρέχει και ενεργά links, στα οποία μπορεί να πατήσει για να συνεχίσει τη διαδικασία.

Το σύστημα, σε πρώτη φάση δεν εκφωνεί απαντήσεις, παρά μόνο απαντά γραπτώς, ενώ έχει δοθεί μεγάλο βάρος στην προστασία των προσωπικών δεδομένων και την σωστή κατεύθυνση των πολιτών. Εάν, για παράδειγμα, κάποιος του “συστηθεί”, γράφοντας το όνομά του, το chatbot θα διαγράψει το ερώτημα, ενώ εάν του ζητηθεί να απαντήσει σε κάποιο ερώτημα που δεν είναι της “αρμοδιότητάς” του, θα απαντήσει πως “δεν γνωρίζω, δεν έχω σχεδιαστεί γι’ αυτό”.

Το σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης άλλωστε, βρίσκεται σε στάδιο στο οποίο “εκπαιδεύεται” από τα ερωτήματα των πολιτών, ενώ οι φορείς του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης παρακολουθούν την απόδοσή του και αναμένουν το feedback που θα δίνουν οι πολίτες οι οποίοι το χρησιμοποιούν, με σκοπό να προχωρήσουν σε βελτιώσεις. Παρότι ο ψηφιακός βοηθός είναι εκπαιδευμένος να απαντά στα βασικά και σύνθετα ερωτήματα των πολιτών και να μη ζητά ή δέχεται προσωπικά στοιχεία, όπως οι κωδικοί πρόσβασης ή στοιχεία πληρωμών, μέσα από τις “συζητήσεις” που θα έχει καθημερινά με τους πολίτες, τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης που διαθέτει θα τον βοηθούν να μαθαίνει, κάτι που σημαίνει ότι το chatbot θα βελτιώνεται διαρκώς με την πάροδο του χρόνου και με την αλληλεπίδραση με το κοινό.

Πώς λειτουργεί

“Χαίρετε, πώς μπορώ να σας εξυπηρετήσω”; Με αυτή τη φράση μας καλωσορίζει το πρώτο chatbot του Δημοσίου, το mAIgov στην πλατφόρμα gov.gr. Ημέρα ντεμπούτου του συστήματος Τεχνητής Νοημοσύνης την Τρίτη και κατά τις πρώτες δύο ώρες λειτουργίας του, δέχθηκε 3.800 επισκέψεις πολιτών που του έθεσαν τα ερωτήματά τους και του έδωσαν τα πρώτα “μαθήματα”, καθώς από κάθε συνομιλία και αλληλεπίδραση, το ΑΙ σύστημα εκπαιδεύεται. Με στόχο να διασφαλιστεί μια καλή εμπειρία για τον τελικό χρήστη, αλλά και η διαθεσιμότητα της υπηρεσίας για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό πολιτών, ειδικά το πρώτο διάστημα όπου αναμένεται αυξημένο ενδιαφέρον, το σύστημα του mAigov περιλαμβάνει εξειδικευμένο μηχανισμό αναμονής (queueing). Μόλις καλυφθεί ο μέγιστος αριθμός ταυτόχρονων εξυπηρετούμενων χρηστών, ο αμέσως επόμενος οδηγείται σε ουρά αναμονής μέχρι να μπορέσει να εξυπηρετηθεί.

Επισημαίνεται ότι για την υλοποίηση του έργου έχουν αξιοποιηθεί πόροι με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, οι οποίοι προβλέπονται για την ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας. Αφορούν σε σύμβαση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για cloud services, και την παρακολουθεί η Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ ΜΑΕ).

Ανάδοχος του έργου είναι ο ΟΤΕ με υπεργολάβους την Accenture και τη UBITECH η οποία έκανε την υλοποίηση, ενώ τεχνολογικός πάροχος είναι η Microsoft με την τεχνολογία Azure Open AI.

Το πρώτο chatbot του ελληνικού Δημοσίου σχεδιάστηκε χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής που βασίζονται σε μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης και υπολογιστικού νέφους και υλοποιήθηκε σύμφωνα με το Πρότυπο Υπεύθυνης Τεχνητής Νοημοσύνης της Microsoft (Microsoft Responsible AI Standard) διασφαλίζοντας μεταξύ άλλων διαφάνεια, ισότητα και σεβασμό προς την ιδιωτικότητα των χρηστών και την προστασία των προσωπικών δεδομένων (GDPR).

«Είναι πια πολύ εντυπωσιακές οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης και πιστεύω ότι με αυτό το οποίο κάνουμε σήμερα αναβαθμίζουμε σημαντικά τις δυνατότητες του gov.gr, φέρνοντάς το ουσιαστικά στην εποχή του, ενδεχομένως και μπροστά από την εποχή του, όσον αφορά στην ευκολία με την οποία μπορούμε να συνομιλούμε πια με κείμενο το οποίο θα χρησιμοποιούσαμε και σε μία προφορική συνομιλία και δίνοντας τη δυνατότητα στον αλγόριθμο να μας δίνει απαντήσεις οι οποίες είναι τελικά πιο εύκολα κατανοητές», τόνισε ο Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των δυνατοτήτων της νέας υπηρεσίας από τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δημήτρη Παπαστεργίου. «Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό αυτό το οποίο είπες Υπουργέ, ότι αυτή είναι μια μηχανή η οποία μαθαίνει ανάλογα με το πόσες περισσότερες αναζητήσεις γίνονται, άρα θα ζητήσουμε την κατανόηση των χρηστών εάν ενδεχομένως τα αποτελέσματα των ερωτήσεων που γίνονται στο mAIgov δεν είναι ακριβώς τα σωστά. Όσο η μηχανή εκπαιδεύεται και συμπεριλαμβάνει περισσότερα δεδομένα, τόσο πιο ακριβείς θα γίνονται οι απαντήσεις. Και νομίζω ότι είναι μία εφαρμογή η οποία μας δίνει την δυνατότητα να αντιληφθούμε πραγματικά τις τεράστιες δυνατότητες αλλά και τις προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης. Το ότι την αξιοποιούμε σε ένα brand τόσο ισχυρό, όπως το gov.gr, δείχνει ακριβώς ότι θέλουμε πάντα να προλαμβάνουμε τις εξελίξεις και να εκσυγχρονίζουμε ένα εργαλείο το οποίο έχει γίνει πια αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητάς μας», σημείωσε ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.

Όλες οι ανταλλαγές μηνυμάτων με τον ψηφιακό βοηθό γίνονται ανώνυμα, δηλαδή η εφαρμογή δεν διαθέτει στοιχεία για τον πολίτη που εξυπηρετεί, διασφαλίζοντας την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Ο ψηφιακός βοηθός είναι ήδη εκπαιδευμένος να μην ζητά ή δέχεται προσωπικά στοιχεία, όπως κωδικούς πρόσβασης ή στοιχεία πληρωμών.

«Θα αναμένουμε και θα αναμένετε -φαντάζομαι- το feedback των πολιτών και πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα βγάλουμε και την ένδειξη “beta” από εκεί και θα γίνει πλήρως λειτουργική η υπηρεσία. Και θεωρώ ότι όσο περισσότερο εξοικειώνεται και ο πολίτης με την υπηρεσία, τόσο θα αυξάνεται η χρήση της σε βάρος των κλασικών τρόπων με τους οποίους ερχόμαστε σε επαφή με το gov.gr. Να ευχαριστήσω όλες και όλους όσοι υποστήριξαν αυτήν την εφαρμογή και με το καλό να τη δούμε να αγκαλιάζεται από τους πολίτες, με την ίδια θέρμη που αγκάλιασαν και το πρωτότυπο gov.gr», ανέφερε ο πρωθυπουργός.

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δημήτρης Παπαστεργίου δήλωσε: «Παρουσιάζουμε με μεγάλη χαρά σήμερα την πρώτη εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης για το Ελληνικό Δημόσιο. Το gov.gr έχει διευκολύνει σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών και έχει συμβάλλει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους προς το κράτος. Με το mAIgov, ερχόμαστε να ενισχύσουμε αυτή τη σχέση, αποδεικνύοντας ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες ενδυναμώνουν το κράτος και μπορούν να το κάνουν ακόμη πιο φιλικό, σύγχρονο και αποτελεσματικό. Ο ψηφιακός βοηθός, θα εξυπηρετήσει ουσιαστικά τους πολίτες, βοηθώντας τους να βρουν αυτό που χρειάζονται ανάμεσα στις ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονται, καθώς και διαδικασίες του Δημοσίου του ΜΙΤΟΣ».

Ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανέφερε: «Το επίκεντρο του νέου δοκιμαστικού μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης που εγκαινιάζουμε είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη. Από την αρχή της εφεύρεσης όλων αυτών των γλωσσικών μοντέλων, η αξιοποίησή τους γινόταν σε επίπεδο assistance, ώστε να βοηθούν δηλαδή, σε κάθε επίπεδο, τους ανθρώπους που τα χρησιμοποιούν. Ακριβώς αυτός είναι και ο δικός μας στόχος, η εξυπηρέτηση του πολίτη 24 ώρες το 24ωρο για όλα τα θέματα. Σκοπός μας είναι, λοιπόν, να φέρουμε το AI chatbot στο πλαίσιο του gov.gr. Και όπως κάθε αντίστοιχο μοντέλο, όσο περισσότερο το δοκιμάσουν και το “εκπαιδεύσουν” οι πολίτες με τις ερωτήσεις τους, τόσο καλύτερο και πιο αποτελεσματικό θα γίνεται».

Στη σύσκεψη έλαβαν επίσης μέρος ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Διευθυντής Γραφείου Πρωθυπουργού κ. Γιάννης Μπρατάκος, ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος και ο Διευθυντής Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Σπύρος Διαμάντης.

Δείτε τον ψηφιακό οδηγό ΕΔΩ

Comments are closed