Τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στη Θεσσαλονίκη, βρέθηκαν στο επίκεντρο του 5ου Συνεδρίου για την ακίνητη περιουσία στη Βόρεια Ελλάδα – Prodexpo North, που διεξήχθη την προηγούμενη εβδομάδα.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από τους ομιλητές στα έργα υποδομής που θα αλλάξουν την όψη της Βόρειας Ελλάδας, στην ανάπτυξη της δυτικής εισόδου της Θεσσαλονίκης που θα αναβαθμίσει την εικόνα της πόλης, καθώς και στη δημιουργία logistics hub.
Τα έργα υποδομής
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης επανέλαβε για ακόμα μία φορά ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι έτοιμο στο τέλος του 2023. Το ποσοστό υλοποίησης του έργου φτάνει στο 82%, ενώ για την επέκταση προς τη Καλαμαριά, το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει στο 84%. Αναφερόμενος στο Flyover, που θα λειτουργεί συνδυαστικά με το Μετρό, τόνισε ότι στα τέλη του έτους θα εγκατασταθούν τα εργοτάξια για την κατασκευή του. Για το πολύ σημαντικό έργο στην γέφυρα του ποταμού Αλιάκμονα, στον αυτοκινητόδρομο της ΠΑΘΕ με κατεύθυνση προς τη Θεσσαλονίκη, στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί, ο Υπουργός ανακοίνωσε ότι θα παραδοθεί στο τέλος του 2022 και αναμένεται να δώσει ώθηση στην αγροτική οικονομία και στον τουρισμό. Αναφέρθηκε επίσης στο έργο ριζικής αναβάθμισης του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού μήκους περίπου 80χλμ. που περιλαμβάνει επίσης τη λειτουργία και τη συντήρηση. Για το έργο βελτίωσης – διαπλάτυνσης της οδού Μουδανιά – Ποτίδαια είπε ότι το ορφανό χιλιόμετρο που εκκρεμούσε θα παραδοθεί το καλοκαίρι, κατά την έναρξη της τουριστικής περιόδου, ενώ για το τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα υπενθύμισε ότι έχουν δοθεί στην κυκλοφορία τα πρώτα χιλιόμετρα και το σύνολο του έργου θα παραδοθεί φθινόπωρο.
Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης κ. Σταύρος Καλαφάτης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων, στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, όπου είναι σε εξέλιξη οι εργασίες για τη μετατροπή του σε Μητροπολιτικό Πάρκο Πολιτισμού και Αναψυχής. Σημείωσε ότι έχει ήδη γίνει η δημοπράτηση των έργων αποχέτευσης στην ύπαιθρο της Θεσσαλονίκης και των αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή της Λαχαναγοράς. Είπε επίσης ότι προχωρούν οι διαδικασίες για τη δημιουργία Τεχνολογικού Πάρκου 4ης γενιάς Thess Intec, καθώς και οι διαδικασίες για το νέο Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο.
Για το γήπεδο του ΠΑΟΚ ανακοίνωσε ότι βρίσκεται στο ΣτΕ η τελική έγκριση. Για την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου και τη βελτίωση 16 σχολικών μονάδων της πόλης μας, μέσω ΣΔΙΤ σημείωσε ότι προχωρούν τα έργα με ταχείς ρυθμούς.
Επενδύσεις στον ΟΛΘ
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Καραγιάννης στην κατασκευή της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήματα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό, όπου στον ίδιο διαγωνισμό περιλαμβάνεται και το σημαντικό έργο του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Δυτικής Θεσσαλονίκης. Συνολικά το έργο των 45 εκατ. ευρώ, εντάσσεται στο μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 4,5 δισ. ευρώ το οποίο στην πλειονότητά του αφορά τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, αφού περιλαμβάνει μεγάλα έργα όπως το Θεσσαλονίκη -Τοξότες και το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.
Από την πλευρά του ο εμπορικός διευθυντής του ΟΛΘ κ. Ιωάννης Φετάνης αναφέρθηκε στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στον ΟΛΘ, όπως η επέκταση του 6ου προβλήτα από τα 550 στα 1080 μέτρα για την οποία έχει οριστεί ανάδοχος, η εκβάθυνση του κρηπιδώματος 26 και του κρηπιδώματος 21 και τόνισε ότι με το dry port στη Σόφια της Βουλγαρίας και τις νέες επενδύσεις στις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων, ο ΟΛΘ έρχεται πιο κοντά στον άμεσο χρήστη, είτε είναι πελάτης εμπευματοκιβωτίων, είτε bulk carrier. Υπογράμμισε επίσης ότι οι επενδύσεις στο Λιμάνι της Aλεξανδρούπολης μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά γιατί ο ΟΛΘ φιλοδοξεί να δημιουργήσει και περιφερειακούς άξονες με τη μορφή του distribution hub.
Remake στα δυτικά
Τη χρηματοδότηση μελέτης ανάπλασης της Δυτικής Εισόδου της Θεσσαλονίκης προτίθενται να αναλάβουν η Dimand S.A. και άλλες εταιρείες όπως η Grivalia Hospitality SA, η Alumil, η Cisco, η Elvial που ήδη επενδύουν στη συγκεκριμένη περιοχή, όπως ανακοίνωσε ο Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της κ. Δημήτρης Ανδριόπουλος. Ο Δήμαρχος κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας αναφέρθηκε από την πλευρά του στο Διεθνές Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού που δημιουργήθηκε από τον Δήμο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τη Cisco στο αναπαλαιωμένο κτίριο των παλαιών δημοτικών σφαγείων, στην αξιοποίηση της βίλας Πετρίδη αλλά και στο Μουσείο Ολοκαυτώματος, που προχωρά με τη συνεισφορά του Δήμου, ο οποίος και παραχώρησε για τη δημιουργία του έκταση περίπου 11 στρεμμάτων. Ο Δήμαρχος σημείωσε επίσης ότι έχει δρομολογηθεί η ανάπλαση μιας μεγάλης περιοχής μεταξύ της Λαγκαδά, της Μοναστηρίου και της Μιχαήλ Καλού.
Η διευθύνουσα σύμβουλος της Elvial κ. Ασημίνα Τζίκα αναφέρθηκε στα μεγάλα οικόπεδα και στα παλιά βιομηχανικά κτίρια που μπορούν να δώσουν μία επιχειρηματική περιοχή (business district) για την πόλη μαζί με την αντίστοιχη οικοδομική ανάπτυξη που θα βοηθήσει στη στέγαση εργαζομένων εταιρειών που θα επιλέξουν την δυτική πλευρά της πόλης. Σημείωσε ότι θα πρέπει να υπάρχει ο κεντρικός σχεδιασμός με τρεις βασικούς πυλώνες, το concept για την περιοχή, το ξεκάθαρο στρατηγικό πλάνο που θα αποτελέσει και τον οδικό χάρτη για την υλοποίηση αυτής της αστικής ανάπλασης και δυναμικό εξωστρεφές marketing της πόλης ως πόλο έλξης επενδυτών και εργαζομένων, ακόμα και εργαζομένων με τηλεργασία, εξήγησε η ίδια.
Η ενοποίηση του Παραλιακού Μετώπου
Στο τέλος του τρέχοντος έτους ή το αργότερο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023, προσδιόρισε την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για το έργο ενοποίησης του Παραλιακού Μετώπου της Θεσσαλονίκης, ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας κ. Πάρις Μπίλλιας. Σημείωσε ότι στο τέλος του 2024, προσδοκάται να έχουν ολοκληρωθεί οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί και οι απαραίτητες μελέτες, ώστε το διάστημα 2025-2030 να υλοποιηθούν τα έργα ύψους 500 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση που είναι ήδη εξασφαλισμένη από τα ευρωπαϊκά ταμεία. Μεταξύ των έργων που θα υλοποιηθούν στην περιοχή, σύμφωνα με τον κ. Μπίλλια είναι η δημιουργία ενός μεγάλου πάρκου στη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου, αλιευτικό καταφύγιο, διαδρομή πεζών και ποδηλάτων επί πασσαλόπηκτης ελαφριάς κατασκευής από την περιοχή της λιμνοθάλασσας έως και το Δενδροπόταμο, η δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πάρκου – Βοτανικού κήπου σε τμήμα της έκταση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ανάδειξη του μη χαρακτηρισμένου υγροτόπου, ενώ ανατολικότερα θα χωροθετηθεί Επιχειρηματικό Πάρκο όπου αναπτύσσεται ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη για την εξυπηρέτηση του αλιευτικού στόλου του Θερμαϊκού Κόλπου.
Η ανάπλαση της ΔΕΘ και των εγκαταστάσεων του ΕΚΕΤΑ
Τον Ιούνιο αναμένεται να είναι έτοιμη η προμελέτη για το νέο Εκθεσιακό Κέντρο της ΔΕΘ- Helexpo, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος κ. Κυριάκος Ποζρικίδης. Οι εργασίες στο πεδίο θα αρχίσουν προς το τέλος του 2023 και για όσο διαρκούν το Εκθεσιακό δεν θα παύσει να λειτουργεί. Στόχος της ΔΕΘ- Helexpo είναι η ολοκλήρωση του ConFExPark το 2026. Αναφορικά με την αγορά Μοδιάνο, αυτή θα λειτουργήσει το καλοκαίρι του 2022, σύμφωνα με τον κ. Τηλέμαχο Στυλιανό, Development Director του Oμίλου Φάις. Στη αγορά τροφίμων θα λειτουργούν 80 καταστήματα.
Το πρόγραμμα ανάπτυξης και συμπλήρωσης των εγκαταστάσεων του ΕΚΕΤΑ, παρουσίασε ο πρόεδρος του Κέντρου δρ. Δημήτριος Τζοβάρας. Ανακοίνωσε ότι το πρόγραμμα ανέρχεται σε 34 εκατ. ευρώ, θα υλοποιηθεί στα επόμενα 10 χρόνια και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων /ΕΙΒ. Οι επενδύσεις που αφορούν κυρίως εργαστήρια των Ερευνητικών Ινστιτούτων του ΕΚΕΤΑ, θα γίνουν στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις του, αλλά και στην Tεχνόπολη Θεσσαλονίκης, στo Thess INTEC όταν αυτό περάσει στην φάση της κατασκευής, το Λάκκωμα Χαλκιδικής, στην Πτολεμαΐδα και στη Λάρισα, στην έκταση που παραχώρησε ο Δήμος.