Υπεγράφη τη Δευτέρα 19/12/22, η σύβαση προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ για την Ανατολική περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης (Flyover), από τους αναδόχους (την κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Μυτιληναίος) και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Πρόκειται για έναν υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο που θα εξασφαλίσει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης καθώς θα κάνει τις μετακινήσεις πιο γρήγορες και ασφαλείς, με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.
Αναλυτικά, το έργο αφορά στην κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ, το λεγόμενο FlyOver), μήκους περίπου 13,5 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 4 χλμ. σε συνεχή γέφυρα, με 4 λωρίδες, δύο συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Στα στοιχεία του έργου περιλαμβάνονται, επίσης, εννέα ανισόπεδοι κόμβοι, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες.
Το Flyover θα είναι το πρώτο οδικό έργο-ΣΔΙΤ που θα υπογραφεί στη χώρα, και το δεύτερο μεγάλο οδικό έργο για την Mytilineos μετά την Αμβρακία Οδό.
Με την κατασκευή του θα δημιουργηθεί ένας οδικός άξονας υψηλών προδιαγραφών που θα επιτρέπει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού, μειώνοντας τον όγκο των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης.
Θα χρειαστούν τέσσερα χρόνια για την κατασκευή του και υπολογίζεται πως μέχρι το τέλος του 2026 θα μπορεί να ολοκληρωθεί, ενώ συνολικά η διάρκεια της σύμβασης μαζί με την κατασκευαστική περίοδο για το ανάδοχο σχήμα είναι 30 χρόνια.
Η υπογραφή της σύμβασης για την έναρξη κατασκευής του Flyοver της περιφερειακής οδού στη Θεσσαλονίκη, πραγματοποιήθηκε παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. «Το έργο αυτό σχεδιάστηκε, μελετήθηκε, συμβασιοποιήθηκε και θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται από την κυβέρνηση της ΝΔ. Και πιστεύω ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα είναι και αυτή η οποία θα παραδώσει το έργο στους Θεσσαλονικείς όταν αυτό ολοκληρωθεί σε μια τετραετία από τώρα. Νομίζω ότι γνωρίζουν σήμερα οι πολίτες, ειδικά οι Θεσσαλονικείς και οι πολίτες της Βορείου Ελλάδος συνολικά, ότι η κυβέρνηση αυτή ανακοινώνει έργα μόνο εφόσον τα έχει μελετήσει και μόνο εφόσον έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση. Δεν έχουμε υποπέσει στον πειρασμό και δεν πρόκειται να το κάνουμε ούτε τώρα, καθώς μπαίνουμε πια σε προεκλογική χρονιά, να τάξουμε πράγματα τα οποία ξέρουμε ότι δεν μπορούν να γίνουν ή για τα οποία δεν είμαστε σίγουροι ότι μπορούν να γίνουν» υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος χαρακτήρισε το Flyover ως ένα έργο καινοτόμο όχι μόνο τεχνικά, αλλά και χρηματοδοτικά, καθώς είναι το πρώτο μεγάλο οδικό έργο, που γίνεται με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Δικαίου (ΣΔΙΤ), αξιοποιεί το εργαλείο των πληρωμών διαθεσιμότητας και προβλέπει υποχρέωση του αναδόχου να αναλάβει τη συντήρησή του. «Καλύπτουμε, δηλαδή, και το τμήμα της συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου για τα επόμενα 26 χρόνια» υπογράμμισε. Ζήτησε δε από το σχήμα των ανάδοχων εταιρειών (ΑΒΑΞ-ΜYTILINEOS) να παραδώσουν το Flyover νωρίτερα από τον συμβατικό χρόνο παράδοσης, κάτι για το οποίο είπε ότι παρά τις τεχνικές προκλήσεις του έργου δεν έχει καμία αμφιβολία ότι θα το καταφέρουν.
Αναφερόμενος στον κατασκευαστικό κλάδο στην Ελλάδα επισήμανε ότι πριν από τέσσερα χρόνια αντιμετώπιζε πολύ μεγάλες δυσκολίες και οι εταιρείες που επιβίωσαν από τη δεκαετία της κρίσης «αναζητούσαν μια κυβέρνηση που θα μπορέσει να τους δώσει δουλειά, να προετοιμάσει, δημοπρατήσει, να συμβασιοποιήσει έργα σημαντικά, τα οποία θα κατασκευάσουν ελληνικές εταιρείες», υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης. Πλέον, «ο κλάδος των κατασκευών έχει μπροστά του ένα πολύ αισιόδοξο μέλλον, καθώς οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες εξάγουν τεχνογνωσία αλλά και εισάγουν στελεχιακό δυναμικό», εκτίμησε και πρόσθεσε ότι «πολλοί συμπολίτες από το εξωτερικό, άριστοι μηχανικοί, Ελληνίδες και Έλληνες, επιστρέφουν στην Ελλάδα, γιατί γνωρίζουν ότι στον τομέα αυτό υπάρχει σημαντικό αντικείμενο για πολλά χρόνια από τώρα».
Για έκρηξη επενδύσεων στον χώρο των υποδομών στην Ελλάδα, μέσω του προγράμματος έργων των 13 δισ. ευρώ, από το οποίο στη Θεσσαλονίκη αντιστοιχούν πάνω από 5 δισ., έκανε λόγο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής. Υπενθύμισε δε ότι από το πακέτο των 13 δισ. ευρώ σε τρεισήμισι χρόνια δημοπρατήθηκαν έργα ύψους 10 δισ. ευρώ και συμβασιοποιήθηκαν περί τα 5 δισ.
Την εκτίμηση ότι η Θεσσαλονίκη από ουραγός γίνεται πρωταγωνίστρια και πρωτοπόρος, καθώς θα διαθέτει το πρώτο συγχρηματοδοτούμενο έργο αυτοκινητοδρόμου και έναν δρόμο που θα συντηρείται από τον ανάδοχο, χωρίς διόδια, για 26 χρόνια, διατύπωσε ο Υφυπουργός Μεταφορών, κ. Γεώργιος Καραγιάννης. Έκανε λόγο για μια νέα αρχή για τη Θεσσαλονίκη, η οποία σηματοδοτεί και τη νέα αντίληψη της Πολιτείας για τον σχεδιασμό των μεγάλων έργων. «Με τον τρόπο και τον ρυθμό που υλοποιούμε τα έργα, φέρνουμε τη Θεσσαλονίκη ένα βήμα μπροστά» τόνισε ο κ. Καραγιάννης, επισημαίνοντας ότι το έργο -που αναπτύσσεται σε 13 χλμ, με 10 νέες γέφυρες, εννέα ανισόπεδους κόμβους, τρεις νέες σήραγγες και τέσσερα χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας- προχώρησε με εξαιρετική ταχύτητα και είναι το πρώτο που υπεγράφη σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Θα μπορεί δε, να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά κατεύθυνση, ανά ώρα.