Κ.Ζέρβας: Η κρίση ευκαιρία για τους έχοντες”ώριμα” σχέδια – νέα “εργαλεία” και για τους μηχανικούς από τον Δήμο

Φιλόδοξο παραμένει το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου Θεσσαλονίκης, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, ενώ η αναμενόμενη ροή ενισχύσεων από την Ε.Ε., μπορεί να μετατρέψει την κρίση σε ευκαιρία, για δήμους και φορείς που έχουν “ώριμα” σχέδια προς ενεργοποίηση, τονίζει ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε για το Ιστολόγιο του ΤΕΕ/ΤΚΜ, ενώ προανήγγειλε διεθνείς διαγωνισμούς για την ψηφιοποίηση του αρχείου των οικοδομικών αδειών της Πολεοδομίας και την εξέλιξη του γεωγραφικού συστήματος πληροφοριών του Δήμου.

Κύριε Δήμαρχε, η ιδιότητα του Πολιτικού Μηχανικού πόσο ενισχύει τον ρόλο του Δημάρχου;

H επιστημονική κατάρτιση αποτελεί βασικό συγκροτητικό στοιχείο της προσωπικότητας κάθε πολίτη και είναι μείζονος σημασίας για κάθε αιρετό. Είναι απαραίτητο εφόδιο στην διαρκή προσπάθεια επίλυσης ζητημάτων καθώς πέρα από τη γνώση για τα επιμέρους δίνει τη δυνατότητα οργάνωσης της σκέψης και της δράσης. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως οι αιρετοί και όσοι εν γένει βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης πρέπει να είναι επιστήμονες – κάτι τέτοιο θα ήταν αντιδημοκρατικό – ωστόσο η επιστημονική γνώση είναι ένα προσόν χρήσιμο καθώς η συνθετότητα των ζητημάτων στις σύγχρονες κοινωνίες απαιτεί κάποιο τεχνοκρατικό υπόβαθρο.

Συγκεκριμένα τώρα σαν Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, μιας πόλης που φιλοδοξεί να αποκτήσει μεγάλες και σύγχρονες υποδομές και να αναπληρώσει το χαμένο έδαφος, η συνάφειά μου με τα τεχνικά ζητήματα – εκτιμώ ότι είναι ένα πλεονέκτημα.

Τι κληροδοτεί η εμπειρία της πανδημίας, στην Αυτοδιοίκηση όσον αφορά στη διαχείριση του δημόσιου χώρου;

Η πανδημία ήρθε να ανατρέψει πολλές σταθερές του δημοσίου βίου και να καθορίσει νέες συνισταμένες και στο δημόσιο χώρο. Η ανάγκη εφαρμογής μέτρων κοινωνικής απόστασης, τα πρωτόκολλα ασφαλείας αλλά και ο φόβος του ιού επαναπροσδιορίζουν το αστικό περιβάλλον και μας αναγκάζουν να το προσεγγίσουμε με βάση τα νέα δεδομένα. Ο δημόσιος χώρος μπαίνει μετ’ επιτάσεως στο επίκεντρο του διαλόγου, οξύνονται οι αντιθέσεις καθώς αυξάνονται οι ανάγκες αλλά ταυτόχρονα είναι πεπερασμένος.

Απαιτείται δηλαδή νέα στάθμιση των δικαιωμάτων των ωφελούμενων και των χρηστών του δημοσίου χώρου και ένα νέο σημείο ισορροπίας το οποίο θα ικανοποιεί πολλές ανάγκες. Την οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα (εστίαση – καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος), την βιώσιμη κινητικότητα όλων των δημοτών και των επισκεπτών, ανθρώπων με κινητικές δυσκολίες αλλά και την αισθητική ως αναπόσπαστο κομμάτι του αστικού περιβάλλοντος. Είναι μία δύσκολη εξίσωση και απαιτούνται λεπτοί χειρισμοί, διάθεση συνεννόησης και υπομονή, καθώς κάθε μεταβολή είναι λογικό να προκαλεί αναστάτωση.

Το σίγουρο είναι ότι η πανδημία φέρνει ξανά στην επιφάνεια ένα ζήτημα των ελληνικών πόλεων, αυτό της υστέρησης του δημοσίου χώρου, της έλλειψης κουλτούρας σεβασμού του και της αδυναμίας συντήρησής του από την Πολιτεία. Είναι μία παλιά πρόκληση για τα αστικά κέντρα της Ελλάδας με νέα όμως δεδομένα που καθιστούν αναγκαίες τις παρεμβάσεις. Είναι ταυτόχρονα και χρυσή ευκαιρία με αφορμή των κορωνοϊό να προχωρήσουμε πιο γρήγορα και αποφασιστικά στην κατεύθυνση στης βελτίωσης.

Οι οικονομικές επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης δεν άφησαν ανεπηρέαστους τους ΟΤΑ. Πως επηρεάζεται το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου από την δεδομένη απώλεια εσόδων και τι θα γίνει με τις σχεδιαζόμενες αναπλάσεις;

Οι επιπτώσεις είναι σαφείς και μετρήσιμες και στο Δήμο Θεσσαλονίκης ανέρχονται περίπου στα 6 εκ. ευρώ – είτε μέσω ελαφρύνσεων είτε λόγω έκτακτων δαπανών. Μας ικανοποιεί το γεγονός πως αυτές οι δαπάνες και οι ελαφρύνσεις είχαν αποτέλεσμα καθώς η Θεσσαλονίκη κατέγραψε ελάχιστα κρούσματα και μηδενικούς θανάτους από κορωνοϊό και σήμερα ( εδώ και μέρες δηλαδή) έχει επανεκκινήσει η τοπική οικονομία.

Αυτή η συλλογική επιτυχία έχει φέρει μία νέα εθνική αλλά και τοπική αυτοπεποίθησης και στόχος μας είναι να κεφαλαιοποιηθεί ώστε να δώσει μία νέα ώθηση στα πράγματα. Το αναπτυξιακό momentum της πόλης που διαφαινόταν στον ορίζοντα δεν πρέπει ούτε να αναβληθεί πόσο δε μάλλον να ακυρωθεί.

Το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Θεσσαλονίκης είναι φιλόδοξο και παρά την κρίση παραμένει. Δεν υπάρχει καμία υπαναχώρηση από τον αρχικό σχεδιασμό και εκτιμώ ότι η όποια οικονομική υστέρηση δεν θα το επηρεάσει. Αντίθετα, το διαμορφωθέν οικονομικό και δημοσιονομικό πλαίσιο που φαίνεται να διαμορφώνεται σε επίπεδο Ευρ. Ένωσης αλλά και σε εθνικό επίπεδο, μου δίνει την αίσθηση πως μπορούμε να βγούμε κερδισμένοι. Η ανακατανομή και οι μεταβιβάσεις πόρων, η κατεύθυνσή τους σε έργα υποδομών, η απορρόφηση των σχετικών κονδυλίων και εν τέλει η αξιοποίησή τους ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για την ίδια τη χώρα. Ωφελημένοι θα βγουν όσοι έχουν ώριμα σχέδια και είναι αποφασισμένοι να προχωρήσουν και να κάνουν την κρίση ευκαιρία. Ανήκουμε σε αυτούς.

Το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που σχεδιάζετε και πρόσφατα εξαγγείλατε, συνεπάγεται μεταβολές στην γενικότερη πολιτική του Δήμου, όσον αφορά το κυκλοφοριακό; Υπάρχουν σχέδια για πιθανές πεζοδρομήσεις, ή άλλες μεταβολές;

Οι πόλεις είναι ζωντανοί οργανισμοί και εξελίσσονται στο χρόνο καθώς επίσης και όλα τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια κοινότητα είναι επί της ουσίας αστικά προβλήματα. Αν δείτε τα στοιχεία, το 60% του πληθυσμού σε λίγα χρόνια θα ζει σε αστικό περιβάλλον. Αυτό σημαίνει όχι απλά ότι πρέπει να είμαστε σε διαρκή εγρήγορση και να παρακολουθούμε τις αλλαγές αλλά σε πολλά πεδία να μπορούμε και να τις σχεδιάζουμε, να τις προκαταβάλλουμε και να τις διαμορφώνουμε. Η πανδημία και οι αλλαγές στο δημόσιο χώρο, όπως είπα παραπάνω, απαιτούν πρωτοβουλίες προς όλες τις κατευθύνσεις ώστε το συνολικό ισοζύγιο να είναι θετικό. Δώσαμε παραπάνω χώρο στην εστίαση, χρειαζόμαστε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης εντός του αστικού ιστού, μας απασχολεί η ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλείται από τα οχήματα άρα μία άμεση και εφαρμόσιμη λύση είναι η ενίσχυση του ποδηλάτου. Περιττεύει νομίζω να πω ότι και εδώ υπολειπόμαστε άλλων ευρ. πόλεων που το έχουν εντάξει στην καθημερινότητά τους. Η Θεσσαλονίκη με 400 χιλιόμετρα ασφαλτοστρωμένων δρόμων έχει αυτή τη στιγμή λιγότερα από 15 χιλιόμετρα δίκτυο ποδηλατοδρόμων.

Τα οφέλη από τον υπερδιπλασιασμό αυτού του δικτύου είναι πασιφανή – αξιοποιούμε τη μορφολογία της πόλης και ενισχύουμε ένα εναλλακτικό οικολογικό μέσο μετακίνησης.

Παράλληλα εξετάζουμε και τη μετατροπή άλλων οδών σε ήπιας κυκλοφορίας αλλά και πεζόδρομους ώστε να δώσουμε ανάσα στους πεζούς αλλά και την ευκαιρία να απολαύσουμε πεζή την πόλη.

Το σχέδιό μας είναι συνολικό και προϋποθέτει και άλλα συστατικά. Αξιόπιστες αστικές συγκοινωνίες, ανάταξη του ΟΑΣΘ, ολοκλήρωση του Μετρό. Είναι όλα αυτά συγκοινωνούντα δοχεία. Μία βιώσιμη και λειτουργική πόλη προϋποθέτει όλα αυτά.

Πως μπορεί η Αυτοδιοίκηση γενικότερα να διευκολύνει την καθημερινότητα των Μηχανικών στην άσκηση του επαγγέλματός τους;

Μεταρρύθμιση, αναβάθμιση υπηρεσιών, αποφυγή νέας γραφειοκρατίας, ψηφιακός μετασχηματισμός της διοίκησης, αμεσότητα και ευκολία στη συναλλαγή. Αυτό είναι το σχήμα στο οποίο πιστεύω και αυτό εφαρμόζουμε και στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Η πανδημία έδωσε το έναυσμα, ήταν ο καταλύτης ώστε πολλά από αυτά που συζητούνταν επί μία δεκαετία, προχώρησαν άμεσα υπό τον καταναγκασμό των νέων ρυθμίσεων της υγειονομικής κρίσης. Οι ωφέλειες αυτής της στρατηγικής επιλογής και της δημόσιας αυτής πολιτικής θα γίνουν αντιληπτές στο σύνολό τους σε μικρό χρονικό διάστημα.

Εμείς προχωρούμε το επόμενο διάστημα σε ανοικτούς διεθνείς διαγωνισμούς για τη ψηφιοποίηση του αρχείου των οικοδομικών αδειών της πολεοδομίας, για τη δημιουργία ενός σύγχρονου γεωδαιτικού-τοπογραφικού συστήματος τριγωνομετρικών σημείων και την εξέλιξη του γεωγραφικού συστήματος πληροφοριών του Δήμου.

Τέλος, σαν Δήμαρχος αλλά και μηχανικός είμαι διαθέσιμος να συμβάλλω με τις δυνάμεις μου στην ικανοποίηση δίκαιων αιτημάτων του κλάδου καθώς και να συνεργαστώ με το ΤΕΕ/ΤΚΜ στην κατεύθυνση επίλυσης προβλημάτων.

Comments are closed