Συνέντευξη Πάρι Μπίλλια Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων ΠΚΜ: Περίπου 40 εκατ. ευρώ για έργα και μελέτες στο οδικό δίκτυο

Το βάρος στην καθημερινότητα και κατά συνεπαγωγή στην ασφάλεια του οδικού δικτύου ρίχνει η Αντιπεριφέρεια Υποδομών και Δικτύων του ΠΚΜ, σύμφωνα με τον Αντιπεριφερειάρχη και τέως πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Πάρι Μπίλια, ο οποίος παραχώρησε την πρώτη μιας σειράς συνεντεύξεων που θα πραγματοποιήσουμε το επόμενο διάστημα και θα φιλοξενήσουμε στο Blog του ΤΕΕ/ΤΚΜ, με μηχανικούς που κατέχουν ηγετικούς ρόλους στην Αυτοδιοίκηση, σε κρατικούς Οργανισμούς και υπηρεσίες.

Ο κ. Μπίλλιας, μιλά για το νέο του ρόλο, τους στόχους του που περιλαμβάνουν την εκτέλεση έργων και μελετών συνολικού ύψους 40 εκατομμυρίων μόνο για το οδικό δίκτυο της περιφέρειας. Αναφέρεται επίσης, στη γενικότερη δυνατότητα συμβολής της ΠΚΜ στην ανάκαμψη του κατασκευαστικού κλάδου, αλλά και τα προβλήματα που συναντά κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του.

Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών μετά από μια μακρά πορεία στη διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ. Ποιος είναι ο πρακτικός αντίκτυπος εκείνης της πορείας στα σημερινά σας καθήκοντα και πως  “ισορροπούν” ο τεχνοκράτης και ο πολιτικός στο ίδιο πρόσωπο;

Δεν είμαι πολιτικός, οπότε δεν τίθεται θέμα ισορροπίας. Πρώτα απ’ όλα είμαι μηχανικός. Ήμουν και εξακολουθώ να είμαι άνθρωπος της κοινωνίας και της εργασίας και έτσι πρόκειται να παραμείνω. Βεβαίως, η εμπειρία, η γνώση που αποκόμισα επί σειρά ετών ως πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στο Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας και η επαγγελματική μου σταδιοδρομία, αποτελούν σημαντικό εφόδιο, σπουδαία προίκα, προκειμένου να ασκήσω με επιτυχία τα καθήκοντά μου ως αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων, θέση την οποία μου εμπιστεύτηκε ο Απόστολος Τζιτζικώστας. Τολμώ να πω ότι νιώθω ιδιαίτερα χαρούμενος, καθώς στο παρελθόν, εκπροσωπώντας τους μηχανικούς, είχαμε καταθέσει προτάσεις στην ΠΚΜ για σειρά έργων. Σήμερα, λοιπόν, βρίσκομαι στην ευχάριστη θέση να προσπαθήσω να υλοποιήσω τις προτάσεις εκείνες.

Μετά από διαστήματα κρίσης, ο κλάδος των κατασκευών αποτελεί κατά κανόνα σημαντικό παράγοντα στην προσπάθεια επαναφοράς θετικού αναπτυξιακού προσήμου στην οικονομία. Η ΠΚΜ πόσο ενεργά μπορεί να βοηθήσει σ` αυτή την κατεύθυνση;

Οι κατασκευές αποτελούν έναν από τους στυλοβάτες της ελληνικής οικονομίας. Η στενή διασύνδεση της κατασκευαστικής δραστηριότητας με τη βιομηχανία δομικών και άλλων υλικών που χρησιμοποιούνται στα έργα, με τις αρχιτεκτονικές και μελετητικές δραστηριότητες, καθιστούν τις κατασκευές στρατηγικό τομέα για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Εμείς στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με τους πόρους που διαθέτουμε τόσο από το ΕΣΠΑ, όσο και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, έχουμε ήδη καταρτίσει και βρίσκονται σε εξέλιξη έργα και μελέτες για να καλύψουμε τις ανάγκες, και στις επτά περιφερειακές ενότητες.Ενδεικτικά θα αναφέρω την ολοκλήρωση έργων οδικών δικτύων και τη σύνδεσή τους με το εθνικό οδικό δίκτυο (π.χ. περιφερειακή οδός Κατερίνης, η ολοκλήρωση του ανισόπεδου κόμβου Κ16 στην Λαχαναγορά, οι συντηρήσεις του επαρχιακού και εθνικού οδικού δικτύου, οι καθαρισμοί ρεμάτων κ.ά.). Ας μην ξεχνάμε ότι, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι πρωταθλήτρια στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ, κάτι το οποίο ισχύει όλα τα χρόνια της θητείας του Απόστολου Τζιτζικώστα και έτσι θα παραμείνει.

Πόσο θα επηρεαστούν τα χρονοδιαγράμματα των μεγάλων έργων και αναπτυξιακών project της Θεσσαλονίκης από τις επιπτώσεις της πανδημίας;

Την περίοδο της πανδημίας, έγινε σε όλους ορατό ότι το Δημόσιο μπορεί να δουλέψει, μπορεί να παράγει, μπορεί να εκσυγχρονιστεί, μπορεί να είναι αποτελεσματικό στον πολίτη. Μπορώ να πω με χαρά ότι στην αντιπεριφέρεια Υποδομών και Δικτύων, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, εργαστήκαμε και κανένα έργο, καμία μελέτη, κανένας σχεδιασμός, δεν έμεινε πίσω. Γι’ αυτό και σήμερα μπορώ να δηλώσω ότι κανένα έργο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας δεν θα μείνει πίσω λόγω της πανδημίας. Παρά το επιβεβλημένο lockdown και των προβλημάτων που αυτό επέφερε σε όλους τους τομείς, ανάμεσά τους και η δημόσια διοίκηση, κανένα από τα χρονοδιαγράμματα των έργων δεν πήγε πίσω.

Με ποια έργα θα θέλατε να συνδεθεί η θητεία σας ως Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων;

Είμαι μηχανικός και μου αρέσει να είμαι πρακτικός. Η θητεία μου θέλω να συνδεθεί με αποτελέσματα, θέλω να συνδεθεί με έργα. Οι υποδομές που υλοποιούμε ή σχεδιάζουμε θα βελτιώσουν τη ζωή των πολιτών, αλλά και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ΠΚΜ.Τα  έργα θα μείνουν και θα κάνουν ευκολότερη την καθημερινότητα όλων μας. Ωστόσο, ανάμεσα στα δεκάδες έργα που τρέχουν ή θα τρέξουν από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, υπάρχουν τρία που ξεχωρίζω. Κορυφαίο όλων, είναι η ανάδειξη και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, μήκους 40 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι. Πρόκειται για το μεγαλύτερο και εμβληματικότερο έργο της Θεσσαλονίκης για τη νέα εποχή, ένα έργο παρακαταθήκη, ένα έργο αναπτυξιακό, το οποίο ξεκίνησαν η Περιφέρεια, επτά παράκτιοι Δήμοι και το ΤΕΕ/ΤΚΜ. Το εγχείρημα είναι πολύ δύσκολο και για να προχωρήσει πρέπει να ξεπεραστούν πολλά προβλήματα, ανάμεσά τους και γραφειοκρατικά, ωστόσο η αγαστή συνεργασία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με τους επτά Δήμους (Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης, Θερμαϊκού), είναι το κλειδί για την επιτυχία. Το αμέριστο ενδιαφέρον και η συμπαράσταση του Περιφερειάρχη, Απόστολου Τζιτζικώστα αποτελεί την εγγύηση για την υλοποίηση του έργου.Μάλιστα, σε αυτόν τον… μαραθώνιο δράσεων που απαιτείται, έγινε το πρώτο, μεγάλο και ουσιαστικό βήμα για να «τρέξει» το έργο, καθώς παραδόθηκε προς έγκριση στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας η μελέτη του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου. Θέλω να ελπίζω ότι σε ένα χρόνο από σήμερα, θα προωθηθεί για την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος. Πρέπει να τονίσω πάντως ότι το συγκεκριμένο έργο έχει μπροστά του πολύ δρόμο και το στοίχημα είναι να αρχίσει η υλοποίηση των παρεμβάσεων που προβλέπονται εντός της τρέχουσας θητείας.

Το δεύτερο έργο με το οποίο θέλω να συνδεθεί η θητεία μου, είναι η κατασκευή οδικού άξονα, ο οποίος θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη χερσόνησο της Σιθωνίας. Η τουριστική ανάπτυξη του δεύτερου ποδιού της Χαλκιδικής, προβλέπεται ότι θα είναι ραγδαία τα επόμενα χρόνια. Κι επειδή των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν, βάζουμε ήδη μπρος στον σχεδιασμό του οδικού δικτύου της Σιθωνίας της επόμενης δεκαετίας, έναν σχεδιασμό ο οποίος θα δίνει λύσεις στον όγκο των μετακινήσεων που θα προκύψουν από και προς το δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής, της τουριστικής ατμομηχανής της Κεντρικής Μακεδονίας.

Το τρίτο έργο με το οποίο θέλω να συνδεθεί η θητεία μου είναι η ολοκλήρωση δύο παρεμβάσεων, των παρακάμψεων των Γιαννιτσών και της Χαλκηδόνας. Και για τις δύο παρακάμψεις έχουμε ολοκληρώσει όλες τις μελέτες, καθιστώντας το έργο μελετητικά ώριμο. Η ολοκλήρωση των συγκεκριμένων παρεμβάσεων θα ανοίξει το δρόμο προκειμένου να αρχίσουν οι εργασίες μετατροπής της οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.

Υπάρχουν πράγματα που σας δυσκολεύουν στην άσκηση των καθηκόντων σας;

Σαφώς και υπάρχουν. Η απίστευτη γραφειοκρατία, ιδιαίτερα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, δημιουργεί συχνά πυκνά προσκόμματα. Για να ξεπεραστούν τα εμπόδια, απαιτείται άμεσα νομοθετική παρέμβαση τόσο στο νόμο του «Καλλικράτη», όσο και στον 4412 περί δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών. Δυστυχώς, με τη γραφειοκρατία που υπάρχει σήμερα, είναι πολύ δύσκολη και χρονοβόρα η ανάθεση έργων και μελετών με διαγωνιστικές διαδικασίες. Το πρόβλημα επιτείνει το μειωμένο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, καθώς και ο μεγάλος αριθμός μελετητικών και κατασκευαστικών εταιρειών. Οι εταιρείες είναι τόσο πολλές που, προκειμένου να κερδίσουν κάποιον διαγωνισμό προχωρούν σε μεγάλες εκπτώσεις οι οποίες είναι σε βάρος της ποιότητας των έργων. Επιπλέον, συχνά προχωρούν σε δικαστικές προσφυγές οι οποίες επίσης δημιουργούν καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων.

Ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα είναι η υποστελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών από μηχανικούς. Τα έργα για να μελετηθούν, να δημοπρατηθούν και να κατασκευαστούν, χρειάζονται μηχανικούς.

Ποια έργα δρομολογείτε στην ΠΚΜ για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών;

Στην Aντιπεριφέρεια Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας, δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στην καθημερινότητα των πολιτών, γι’ αυτό και προχωρούμε στη συντήρηση του οδικού δικτύου. Τα έργα εκτείνονται σε όλο το επαρχιακό οδικό δίκτυο, αλλά και στα τμήματα του εθνικού δικτύου, τα οποία βρίσκονται στη δικαιοδοσία των υπηρεσιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Τον προσεχή Σεπτέμβριο ολοκληρώνεται πρόγραμμα συντηρήσεων άμεσης επέμβασης ύψους 6 εκ. ευρώ, ενώ για την επόμενη τριετία ξεκινούν οι διαγωνισμοί για εργασίες άμεσης επέμβασης ύψους 9 εκ. ευρώ.

Ταυτόχρονα, έχουμε δημοπρατήσει και αναμένεται να συμβασιοποιηθούν έργα συντήρησης για α) την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, β) την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Μουδανίων, γ) την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας (μέχρι τα Γιαννιτσά) και δ) την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Αρναίας, συνολικού προϋπολογισμού 28,3 εκ. ευρώ.

Την ίδια ώρα βρίσκονται σε εξέλιξη έργα συντήρησης της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Κατερίνης (οδικό τμήμα Χαλκηδόνα – Κατερίνη) προϋπολογισμού 9,5 εκ. ευρώ,γίνεται συντήρηση στο παράπλευρο οδικό δίκτυο του ΠΑΘΕ προϋπολογισμού 2 εκ. ευρώ, βρίσκεται σε εξέλιξη η δημοπράτηση του έργου της συντήρησης του οδοστρώματος στην παράπλευρη οδό της περιφερειακής οδού, στην περιοχή του Γενικού Νοσοκομείου «Παπαγεωργίου», προϋπολογισμού 700.000 ευρώ και,πρόκειται να δημοπρατηθεί άμεσα έργο κοπής και απομάκρυνσης ανεπιθύμητης βλάστησης στην Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης και στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Μουδανιών.

Επιπλέον, έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση μελετών αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο της ΠΚΜ, προϋπολογισμού 2 εκ. ευρώ.

Οι δράσεις μας, σχετικά με την καθημερινότητα των πολιτών, σαφώς δεν εξαντλούνται στη συντήρηση του οδικού δικτύου. Μεγάλη βαρύτητα δίνουμε σε έργα καθαρισμού ρεμάτων και φρεατίων. Εκτελούνται έργα καθαρισμού ρεμάτων και δικτύου ομβρίων, έργα αποκατάστασης ρεμάτων και αρδευτικών τάφρων, συνολικού προϋπολογισμού 17 εκ. ευρώ και προγραμματίζονται αντιπλημμυρικά έργα προϋπολογισμού 4,7 εκ. ευρώ. Ταυτόχρονα, έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση μελετών αντιπλημμυρικής προστασίας προϋπολογισμού 6 εκ. ευρώ.

Ο ηλεκτροφωτισμός των οδών, αποτελεί ένα ακόμα μεγάλο κεφάλαιο, σχετικά με τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Γι’ αυτό και προχωρούμε στην αναβάθμιση του οδοφωτισμού στους επτά νομούς της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, έργο προϋπολογισμού 12 εκ. ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο, το οποίο όχι μόνον θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα των πολιτών, αφού οι δρόμοι θα γίνουν φωτεινότεροι και κατά συνέπεια ασφαλέστεροι, αλλά θα έχει και σημαντικά ενεργειακά, περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη.

Το αντικείμενο της σύμπραξης αφορά στην αντικατάσταση 14.996 φωτιστικών σωμάτων και λαμπτήρων, από αντίστοιχα νέας τεχνολογίας led, την εφαρμογή συστημάτων απομακρυσμένου ελέγχου και τηλεμετρίας και τη λειτουργία και συντήρηση του δικτύου οδοφωτισμού. Επιπλέον, στο πλαίσιο του έργου περιλαμβάνεται η αποκατάσταση των βλαβών και η επισκευή του ηλεκτρολογικού δικτύου στο σύνολό του. Το έργο, συνολικά, θα προσφέρει σημαντικότατη ενεργειακή εξοικονόμηση, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70%.

Η σταδιακή αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο της Κεντρικής Μακεδονίας αναμένεται να αρχίσει στο τέλος του τρέχοντος έτους, ενώ σε περίπου δύο χρόνια από σήμερα όλοι οι δρόμοι θα είναι πλήρως φωτισμένοι. Ο ανάδοχος θα έχει για 12 χρόνια την ευθύνη υλοποίησης λειτουργίας του ηλεκτροφωτισμού του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου.

Εξάλλου, σε συνεργασία με δήμους και την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, πρόκειται να προχωρήσουμε σε διαγωνισμό, μέσω ΣΔΙΤ, για την κατασκευή δεκαπέντε σχολικών μονάδων.

Comments are closed