Τι ειπώθηκε στο Ενεργειακό Φόρουμ για την Νοτιοανατολική Ευρώπη

Έως το τέλος του χρόνου θα έχει κατατεθεί το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, ενώ την Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου συνεδρίασε για πρώτη φορά η Επιτροπή που θα το διαβουλευτεί, αποτελούμενη από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εκπροσώπους της Βιομηχανίας, την Τράπεζα της Ελλάδος και εκπροσώπους του τραπεζικού κλάδου, τα Επιμελητήρια και φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών.

Την ανακοίνωση έκανε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς από το βήμα του Ενεργειακού Φόρουμ για την Νοτιοανατολική Ευρώπη, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη.

«Η ελληνική κυβέρνηση θα αναπροσαρμόσει και θα επανασχεδιάσει το ενεργειακό μείγμα. Στόχος είναι η Ελλάδα να καταστεί σημαντικός στρατηγικός παίκτης, που θα συνεργάζεται στενά με τους εταίρους, με στόχο τη διασύνδεση, με στόχο την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και την προστασία του κλίματος», επισήμανε.

Ο υφυπουργός προανήγγειλε διαρθρωτικές αλλαγές στην παραγωγή και διανομή ενέργειας και συνολικά στη λειτουργία της αγοράς ενέργειας, εκφράζοντας την πεποίθηση πως η ενεργειακή απεξάρτηση από τον άνθρακα θα προχωρήσει με πολύ πιο γοργούς ρυθμούς από ό,τι στο παρελθόν. «Θα επιταχυνθεί η απεξάρτηση και αυτό αναμένεται να δημιουργήσει ευκαιρίες για την περιοχή», είπε.

Σε ό,τι αφορά την διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας διαβεβαίωσε ότι θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες στο πλαίσιο των μηχανισμών αδειοδότησης, καθώς, όπως πρόσθεσε, υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Στο νέο μείγμα της ενεργειακής πολιτικής επισήμανε ότι πολύ σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι υποδομές φυσικού αερίου, όπου θα προωθηθούν επενδύσεις.

Ο κ. Θωμάς επισήμανε μεταξύ άλλων, πως η αλλαγή του ενεργειακού μείγματος προϋποθέτει και την ταχύτατη ανάπτυξη των δικτύων, με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων και ιδιωτικοποιήσεις των διαχειριστών και διανομέων, τόσο στην ηλεκτρική ενέργεια όσο και στο φυσικό αέριο. Για το τελευταίο, μάλιστα, προανήγγειλε ανακοινώσεις πριν το τέλος του έτους.

Σχετικά  με τον ενεργειακό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και τη συμβολή της Ελλάδας στη διαμόρφωσή του ο κ.Θωμάς ανέφερε ότι «η θέση μας, μας δίνει την ευκαιρία να διαδραματίσουμε ενεργό ρόλο διασφάλιση της ασφάλειας λειτουργίας των υποδομών». Γνωστοποίησε ότι η χώρα μας προτίθεται «να ξεκινήσει και να αυξήσει στην περιοχή τα έργα κοινού ενδιαφέροντος», προβλέποντας ότι θα αυξηθούν τα έργα κοινού ενδιαφέροντος στον τομέα ηλεκτρικής ενέργειας και προσθέτοντας ότι «θα αποπειραθούμε, θα προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε και έργα κοινού ενδιαφέροντος στον τομέα των ΑΠΕ», αξιοποιώντας και χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ. Για την ευόδωση των σχεδίων αυτών σημείωσε πως η Ελλάδα προσβλέπει στη συνεργασία σε επίπεδο πολιτικών ηγεσιών των ενδιαφερομένων χωρών αλλά και στο ενδιαφέρον των επενδυτών.

Η ΓΓ Ενέργειας

Η προσπάθεια υλοποίησης των δεσμεύσεων και των στόχων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η επιτάχυνση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών της χώρας, η πάταξη της γραφειοκρατίας για την προώθηση των επενδύσεων στον τομέα της ενέργειας είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, τόνισε η γενική γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, μιλώντας στο Ενεργειακό Φόρουμ.

«Η ανάπτυξη της καθαρής ενέργειας, με τη μέγιστη αξιοποίηση όλων των μεταλιγνιτικών προγραμμάτων, είναι ένα μέλλον που μας αφορά όλους» είπε η κ. Σδούκου, τονίζοντας ότι αυτό είναι ένα μέλλον με «περιβαλλοντική ποιότητα, με ποιότητα ζωής».

«Να υπερβούμε παραδοσιακές πολιτικές διαφορές και διαφωνίες, η επιστήμη και η νέα τεχνολογία πρέπει να τεθούν στην υπηρεσία της κοινωνίας μας. Είμαστε σίγουροι ότι τα αποτελέσματα θα είναι σύντομα ορατά σε κάθε έλληνα πολίτη» πρόσθεσε η κ. Σδούκου.

Η κ. Σδούκου στάθηκε στη σύγχυση που δημιουργούσαν διαφορετικές νομοθετικές προσεγγίσεις, φέρνοντας ως παράδειγμα προηγούμενα «εθνικά σχέδια δράσης», το ένα στο υπουργείο Ενέργειας και το άλλο στο υπουργείο Μεταφορών.

«Το προηγούμενο υπουργείο Ενέργειας, ανέφερε ότι το 10% των αυτοκινήτων το 2030 πρέπει να είναι ηλεκτρικά. Το 10% σημαίνει 560.000 αυτοκίνητα. Για τα επόμενα χρόνια μέχρι το 2030 πρέπει να πωλούνται 46.000 ηλεκτρικά οχήματα τα χρόνο, είπε η κ. Σδούκου και πρόσθεσε: «Εμείς αυτό θέλουμε να το μαζέψουμε, να θέσουμε ένα ρεαλιστικό σχέδιο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης».

Η κ. Σδούκου ανέφερε ότι προχωρά, σύμφωνα με τη δέσμευση του πρωθυπουργού, η έκπτωση του φόρου για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, το άνοιγμα της πλατφόρμας για το «Εξοικονομώ κατ Οίκον».

Υπογράμμισε ότι μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται σε καλά επίπεδα ενεργειακής εξοικονόμησης, όμως – όπως εξήγησε – αυτό οφείλεται περισσότερο στην κρίση και στην μειωμένη κατανάλωση των νοικοκυριών και όχι στο ότι η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ενεργειακά αποδοτική χώρα. Τόνισε, ότι οι αδειοδοτήσεις των ενεργειακών επενδύσεων πρέπει να ακολουθούν την ευρωπαϊκή οδηγία και να δίνονται εντός διετίας, ενώ πρέπει να αποφευχθούν οι «επαναλήψεις» από την πλευρά των υπηρεσιών στις διαδικασίες με τους επενδυτές. Σημείωσε, ότι προχωρά το νέο χωροταξικό ειδικό πλαίσιο στις ΑΠΕ σε συνεργασία με τον αρμόδιο υπουργό κ. Οικονόμου. Τέλος, εξετάζεται η δυνατότητα συνεισφοράς των υβριδικών σταθμών και των συστημάτων αποθήκευσης, το κόστος των οποίων ολοένα και μειώνεται.

Ακόμη, η κ. Σδούκου αναφέρθηκε στον εθνικό και ευρωπαϊκό στόχο για την μείωση των εκπομπών αερίων άνθρακα.

«Νομίζω ότι μπορούμε να προλάβουμε το χρόνο και να πετύχουμε αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας» είπε και πρόσθεσε: «Πρέπει να δούμε πως το ευκταίο μπορεί να γίνει εφικτό».

Επισήμανε ότι το εθνικό σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα για μια οικονομία μηδενικού άνθρακα ως το 2050, προσαρμόζεται στην γενική απαίτηση, στο πλαίσιο της συνεργασίας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, να αναληφθούν από τις κυβερνήσεις «τολμηρές, καινοτόμες, οριζόντιες δράσεις για να αποφευχθεί η κλιματική αλλαγή».

«Η μετάβαση αυτή δε θα γίνει με το βαμβάκι, γιατί ανατρέπουν όλη τν παραγωγική διαδικασία που ξέρουμε. Από την παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας, πρακτικές εξοικονόμησης, μέχρι τον τρόπο που ασκείται η ενέργεια», υπογράμμισε.

ΡΑΕ

«Η ΡΑΕ επικεντρώνεται στη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια», τόνισε το μέλος της διοίκησης της ΡΑΕ Νεκταρία Καρακατσάνη στο Ενεργειακό Φόρουμ Ν.Α. Ευρώπης 2019.

«Δεν υπάρχουν αντίθετες πολικότητες, υπάρχει ένα συνεχές φάσμα, στο οποίο πρέπει να συμμετέχουμε όλοι, για να σχεδιάσουμε το ενεργειακό μέλλον της περιοχής» ανέφερε η κ. Καρακατσάνη και πρόσθεσε:

«Χρειαζόμαστε κοινό όραμα για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις, για να γίνει όσο το δυνατόν πιο ομαλή μετάβαση για τους καταναλωτές. Να θεσπίσουμε δίκαιους κανόνες για τον ανταγωνισμό, να αυξήσουμε τις επενδύσεις και να τονώσουμε την οικονομία».

Η κ. Καρακατσάνη τόνισε ότι η Ελλάδα κάνει βήματα σε ό,τι αφορά την απεξάρτηση της από τον άνθρακα και ανέφερε σχετικά στοιχεία: «Το μερίδιο αγοράς των ΑΠΕ έχει ξεπεράσει το 23 %, ο λιγνίτης έπεσε στο 21 %, το φυσικό αέριο βρίσκεται στο 30%». Η κ. Καρακατσάνη επεσήμανε ότι «για τις ρυθμιστικές αρχές η αποτελεσματικότητα και η μείωση του κόστους είναι το ζητούμενο» και επομένως «το κόστος παραγωγής θα πρέπει να μειωθεί περαιτέρω».

«Η ΡΑΕ έχει δημοπρατήσει 2.600 ΜΒ» συνέχισε και τόνισε ότι και στο μέλλον αναμένονται νέες επενδύσεις στην ενέργεια. Επεσήμανε, ότι προχώρησε το άνοιγμα της αγοράς λιανικής και ότι σήμερα γίνεται η επιλογή των καταναλωτών μεταξύ είκοσι παρόχων. Σημείωσε, ότι στη λιανική το μερίδιο της ΔΕΗ έπεσε στο 74%, από 98 % που είχε το 2015, ενώ και σε επίπεδο χονδρικής μειώθηκε στο 48% συνολικής ζήτησης, πέρυσι. Η κ. Καρακατσάνη υπογράμμισε, επίσης, ότι η αξιοποίηση LNG ξεπέρασε το 40% και μάλιστα επιτεύχθηκε για πρώτη φορά «ανάστροφη ροή» προς τη Βουλγαρία.

Τέλος, υπογράμμισε ότι το εργαλείο σύγκρισης των τιμών που έχει αναπτύξει η ΡΑΕ τον τελευταίο μήνα, ολοκληρώνεται σύντομα και ο καταναλωτής θα είναι σε θέση να αποτιμήσει επιπλέον χρεώσεις.

Ελληνική Εταιρία Διαχείρισης Υδρογονανθράκων

«Το φυσικό αέριο θα έχει ένα πολύ σημαντικό μερίδιο, πριν η τεχνολογία μπορέσει να υποκαταστήσει τα ορυκτά καύσιμα» τόνισε ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Διαχείρισης Υδρογονανθράκων Γιάννης Μπασιάς.

«Υπάρχει ανταγωνισμός κόστους» εξήγησε ο κ. Μπασιάς και πρόσθεσε ότι ποιο μοντέλο θα επιλεχθεί τελικώς για τη διακίνηση των υδρογονανθράκων εξαρτάται από το κόστος, εάν αυτό θα είναι μέσω αγωγών, ή μέσω πλοίων για το LNG.

«Αυτά είναι τεχνικά ζητήματα, αν η αγορά μπορεί να καλύψει το κόστος γίνονται» είπε ο κ. Μπασιάς και πρόσθεσε ότι σημασία έχει «το πολιτικό όραμα και η τεχνική ανάλυση που υποστηρίζει αυτό το όραμα», αλλά και «η παρουσία της αγοράς που θα πάρει τις αποφάσεις» και θα στηρίξει με τη χρήση της τεχνολογίας αυτό και το πολιτικό όραμα.

Ο κ. Μπασιάς σημείωσε ότι αναμένονται από τη Βουλή εγκρίσεις για τέσσερα μπλοκ, στο κεντρικό Ιόνιο, στον Κυπαρισσιακό, στα δυτικά και στα νοτιοδυτικά της Κρήτης, ενώ ήδη έχουν παραχωρηθεί έντεκα περιοχές.

Ο κ. Μπασιάς ανέφερε ότι είναι σημαντική η αξιοποίηση των κοιτασμάτων για την εξισορρόπηση του ισοζυγίου ενέργειας της χώρας, καθώς οι εισαγωγές φτάνουν τα έντεκα δισ. το χρόνο.

«Πριν τα τέλη του έτους θα έχουμε οριστικές απαντήσεις για το ποιες εταιρείες θα αρχίσουν να κάνουν επενδύσεις» ανέφερε ο πρόεδρος της ΑΑΔΕ.

Αναφερόμενος για τις εκτιμήσεις κοιτασμάτων στην ευρύτερη περιοχή, ο κ. Μπαστιάς τόνισε : «Αν το 30% των δεδομένων που έχουμε επαληθευτεί, θα έχουμε περίπου την ίδια πυκνότητα κουκίδων (σημείων με ενδιαφέρον) στην Ν.Α. Μεσόγειο. Όλα αυτά θα καθορίσουν πόσες επενδύσεις θα γίνουν την επόμενη δεκαετία».

Energean

Στα πλάνα της Energean αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της, Δημήτρης Γόντικας, τόσο στα κοιτάσματα του Πρίνου, όσο και στο πολύ μεγαλύτερο ενεργειακό κοίτασμα στο οποίο δραστηριοποιείται η εταιρία, στη θαλάσσια περιοχή του Ισραήλ.

Ιδιαίτερα, αναφέρθηκε στην προοπτική μέσα από «διεθνές κονσόρτσιουμ» να δημιουργηθεί «ένας υπόγειος χώρος αποθήκευσης φυσικού αερίου» στην περιοχή της εκμετάλλευσης στον Πρίνο και πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει άλλος υπόγειος χώρος αποθήκευσης στην περιοχή».

Ο αντιπρόεδρος της Energean υπογράμμισε ότι σε αυτή τη φάση είναι οι αποφάσεις κυβερνήσεων και ρυθμιστικών αρχών που θα καθορίσουν πως ακριβώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στο ενεργειακό περιβάλλον της Ν.Α. Ευρώπης.

Ashutosh Shastri

Την ευχή, να επιτευχθεί η ενεργειακή μετάβαση στην Ευρώπη, διατύπωσε ο πρόεδρος της Αρχής Ενεργειακής Οικονομίας της Ινδίας, Ashutosh Shastri.«Ο γεωπολιτικός παράγοντας θα λειτουργήσει καταλυτικά» είπε ο κ. Shastri και πρόσθεσε : «Έχουμε δει φοβερές διπλωματικές εξελίξεις στην περιοχή».

Ο κ. Shastri τόνισε ωστόσο ότι ορισμένα από τα πρόσφατα έργα και οι σχεδιασμοί έχουν να κάνουν με ζητήματα οικονομικής φύσης και όχι μόνο πολιτικά» και διερωτήθηκε, «πόσα από τα έργα, που αναφέρθηκαν στο συνέδριο, μπορεί να «χωρέσει» και να αντέξει οικονομικά η περιοχή.

Εθνική Τράπεζα

Στην αύξηση των πιστώσεών της προς τον ενεργειακό τομέα κατά 3 δισ. ευρώ την επόμενη τριετία στοχεύει η Εθνική Τράπεζα, στο πλαίσιο της εφαρμογής της στρατηγικής της για τη στήριξη της ανάδειξης της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο της Ευρώπης, όπως επισήμανε, από τη Θεσσαλονίκη, ο διευθύνων σύμβουλός της, Παύλος Μυλωνάς.

Μιλώντας από το βήμα του Ενεργειακού Φόρουμ Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ο CEO της Εθνικής Τράπεζας γνωστοποίησε ακόμη ότι η εγκεκριμένη πιστωτική έκθεση του ιδρύματος στον ενεργειακό τομέα ξεπερνά τα 4 δισ. ευρώ, ενώ ειδικά στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), το μερίδιο αγοράς του διαμορφώνεται σήμερα στο 40%.

«Έχουμε ως προτεραιότητα τη χρηματοδότηση του ενεργειακού τομέα. Κάναμε τη σχετική στρατηγική επιλογή πριν από αρκετά χρόνια και σήμερα είμαστε ο πρώτος πάροχος χρηματοδότησης στον συγκεκριμένο τομέα στην Ελλάδα» επισήμανε ο κ.Μυλωνάς, ενώ υπενθύμισε ότι η Εθνική διεκδίκησε -και πέτυχε- την ανάληψη πολύ σημαντικών συμβάσεων στον ενεργειακό τομέα, όπως αυτή που αφορά τον σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη «και βεβαίως πρόκειται να υπάρξουν και άλλες».

Πρόσθεσε ότι ο ενεργειακός τομέας είναι πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας στο μέλλον, καθώς εκτιμάται ότι έχει ήδη πολύ σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη και ότι θα αποτελέσει έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς και στα επόμενα χρόνια.

«Προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ, η τιμή των ευρωπαϊκών αδειών εκπομπών (άδειες άνθρακα) έχει αυξηθεί σε περίπου 25 ευρώ ανά τόνο, έναντι μόλις 5 ευρώ προ διετίας. Στο σκηνικό αυτό, οι τιμές χονδρικής της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 20 ευρώ/μεγαβατώρα την τελευταία διετία, στα περίπου 70 ευρώ, το υψηλότερο επίπεδο στην Ευρώπη. Καθώς οι τιμές του άνθρακα αναμένεται να σταθεροποιηθούν σε περίπου 30 ευρώ/τόνο, η ανάγκη για μετάβαση σε ένα διαφορετικό ενεργειακό μοντέλο έχει γίνει άμεση. Δεδομένου ότι η πυρηνική ενέργεια δεν είναι επιλογή, χρειάζεται να αυξήσουμε την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ΑΠΕ και φυσικού αερίου» σημείωσε.

Οι επενδυτικές ανάγκες ύψους 25 δισ. ευρώ στην Ευρώπη την επόμενη 10ετία αποτελούν ευκαιρία για τις τράπεζες, αλλά…

Ο κ. Μυλωνάς επισήμανε ακόμη πως εκτιμάται ότι χρειάζονται επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 25 δισ. ευρώ στην Ευρώπη την επόμενη δεκαετία, προκειμένου να επιτευχθούν οι ενεργειακοί στόχοι της, εκ των οποίων τα 10 δισ. ευρώ αφορούν στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών (ΑΠΕ), ίσο ποσό στη συνδεσιμότητα και τα υπόλοιπα στην εξοικονόμηση ενέργειας από τα νοικοκυριά.

«Αυτή είναι μια μεγάλη ευκαιρία χρηματοδότησης για τις τράπεζες. Όμως, τα μεγάλα (ενεργειακά) έργα είναι πολύ δύσκολο να χρηματοδοτηθούν. Είναι τεράστια σε όγκο (…) κι έχουν μεγάλη περίοδο επώασης, στη διάρκεια της οποίας δεν υπάρχει ροή κεφαλαίου, για να γίνει αποπληρωμή, άρα πρέπει ο πάροχος της χρηματοδότησης να μπορεί να συνεχίσει την παροχή κεφαλαίου άσχετα από αυτό» υπογράμμισε.

Τζ. Πάιατ

Είμαι πεπεισμένος ότι τώρα είναι η ώρα για επενδύσεις στην Ελλάδα, τόνισε ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ, από το βήμα του Ενεργειακού Φόρουμ Νοτιοανατολικής Ευρώπης 2019 (Southeast Europe Energy Forum 2019). Ο κ. Πάιατ αναφέρθηκε στο «φιλόδοξο πρόγραμμα της κυβέρνησης για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων», τη βούλησή της για συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα και την προσπάθεια που καταβάλλεται για την προώθηση των μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να δοθεί ώθηση στην ελληνική οικονομία και να υπάρξουν άμεσα αποτελέσματα.

«Γι’ αυτόν τον λόγο επιδοκιμάζουμε τον ενθουσιασμό της νέας κυβέρνησης για την άδεια υπεράκτιων ερευνών για τις ExxonMobil, Total και ΕΛΠΕ και προσμένουμε την επικύρωσή της από την (ελληνική) Βουλή. Πιστεύουμε ότι η υπεράκτια έρευνα εδώ, στην Ελλάδα, έχει μεγάλη δυναμική και ποιος θα μπορούσε να είναι καλύτερος εταίρος στο να βοηθήσει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας από την ExxonMobil, τη μεγαλύτερη εισηγμένη πετρελαϊκή και πετροχημική εταιρεία στον κόσμο;», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αμερικανός πρέσβης.

Υπογράμμισε, δε, ότι η επικύρωση της άδειας της ExxonMobil «θα στείλει το θετικό σήμα που περιμένουν οι Αμερικανοί επενδυτές» και εξέφρασε την πεποίθηση ότι «οι αμερικανικές επενδύσεις θα διαδραματίσουν έναν σημαντικό ρόλο στο ενεργειακό μέλλον της Ελλάδας και σε επικείμενες ιδιωτικοποιήσεις όπως αυτή των ΕΛΠΕ».

«Εκτιμούμε, επίσης, την προσήλωση της κυβέρνησης στην απλούστευση της διαδικασίας για την απόκτηση αδειών για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τη δημιουργία ίσων και διάφανων όρων για τους επενδυτές», σημείωσε ο κ. Πάιατ και πρόσθεσε: «οι αμερικανικές εταιρείες έχουν πολλά να προσφέρουν στην Ελλάδα σ’ αυτόν τον τομέα- τα καλύτερα από την αμερικανική τεχνολογία, την καινοτομία και τις βιώσιμες και περιβαλλοντικά φιλικές πρακτικές- όπως αποδεικνύει το νέο αιολικό πάρκο της GE (General Electric) στα Κάτω Λακώματα». Επιπροσθέτως, ο Αμερικανός πρέσβης αναφέρθηκε στον σχεδιαζόμενο «οδικό χάρτη» της κυβέρνησης για τις άδειες που αφορούν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την ενοποίηση όλων των σχετικών με τις ΑΞΕ κλάδων κάτω από μία «υπηρεσία μίας στάσης» (one-stop) στο ΥΠΕΞ.

Επίσκεψη Ρος

Ο κ. Πάιατ αναφέρθηκε ακόμα στην πολύ επιτυχημένη, όπως τόνισε, αμερικανική παρουσία στην περσινή ΔΕΘ, όπου οι ΗΠΑ ήταν τιμώμενη χώρα, αλλά και στη νέα επίσκεψη του Αμερικανού υπουργού Εμπορίου Γουίλμπορ Ρος στην Αθήνα. «Μετά την επιτυχία-ορόσημο ως τιμώμενη χώρα στη ΔΕΘ 2018, τηρούμε την υπόσχεσή μας να διατηρήσουμε αυτή τη δυναμική και να κάνουμε τα επόμενα βήματα στις σχέσεις μας με τη Βόρεια Ελλάδα».

Όπως ανέφερε ο Αμερικανός πρέσβης, οι ΗΠΑ, μέσω της παρουσίας τους [Αμερικανικό Επιμελητήριο (ΑmCham), Found.ation και Industry Disruptors/Game Changers] στην 84η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης θα εστιάσουν στο να μοιραστούν την εμπειρία και την τεχνογνωσία τους στην επιχειρηματικότητα, την καινοτομία και την τεχνολογία.

Σε ό,τι αφορά τη χθεσινή επίσκεψη του Αμερικανού υπουργού Εμπορίου Γουίλμπορ Ρος στην Αθήνα, ο κ. Πάιατ υπενθύμισε την περσινή παρουσία του κ. Ρος ως επικεφαλής υψηλόβαθμης αμερικανικής αντιπροσωπείας στην 83η ΔΕΘ και σημείωσε πως ο Αμερικανός αξιωματούχος θα είναι ο οικοδεσπότης επιχειρηματικού γεύματος εργασίας για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στη Νέα Υόρκη, στις 25 Σεπτεμβρίου, «κεφαλαιοποιώντας τα πρόσφατα οφέλη και φυτεύοντας τους σπόρους για αύξηση του εμπορίου και των επενδύσεων».

Ο Αμερικανός πρέσβης υπογράμμισε ακόμα τον ηγετικό ρόλο της Ελλάδας, ως θεματοφύλακα της ευρωπαϊκής ενεργειακής ασφάλειας και διαφοροποίησης. «Με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (Trans Adriatic Pipeline) να βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση και την κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας να αρχίζει σύντομα, τα ενεργειακά πρότζεκτ αποτελούν οδηγό στις (επενδυτικές) ευκαιρίες στη Βόρεια Ελλάδα, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και ενισχύοντας παράλληλα την περιφερειακή θέση της Ελλάδας», υπογράμμισε ο Αμερικανός πρέσβης.

Αναφέρθηκε, παράλληλα, σε ορισμένες “επιπρόσθετες ευκαιρίες”, όπως ο αγωγός East Med και το αυξημένο δυναμικό LNG μέσω της πλατφόρμας FSRU στην Αλεξανδρούπολη, που αναμένεται να εδραιώσουν περαιτέρω τη θέση της Ελλάδας ως ηγέτιδας στην περιφερειακή ενεργειακή διαφοροποίηση.

Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο Αμερικανός πρέσβης στην ελληνική συμμετοχή στην Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών (Three Seas Initiative). Η Ελλάδα υπήρξε ιδιαίτερα δραστήρια στη γεφύρωση της ροής της ενέργειας από την ανατολή στη δύση και αυτή η Πρωτοβουλία δίνει στην Ελλάδα μια επιπρόσθετη στρατηγική ευκαιρία να συνεργαστεί με τις ΗΠΑ και τους εταίρους της στην ΕΕ από την κεντρική και την ανατολική Ευρώπη, επισήμανε ο κ. Πάιατ, υπογραμμίζοντας πως «η συμμετοχή στην Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών υπόσχεται στην Ελλάδα επιπρόσθετες επενδυτικές ευκαιρίες στον επιχειρηματικό τομέα, τις μεταφορικές συνδέσεις, τις ενεργειακές υποδομές και τις ψηφιακές επικοινωνίες».

«Όπως έχει πει και ο υπουργός Ενέργειας Ρικ Πέρι, είναι φυσική η θέση της Ελλάδας σ’ αυτό το φόρουμ», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως η Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών συνδέει την Αδριατική, τη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα «και η Ελλάδα με τη γεωστρατηγική της θέση μπορεί να διπλασιαστεί αυτό τον αριθμό διασυνδέσεων», προσφέροντας πρόσβαση στο Αιγαίο, τη Μεσόγειο και το Ιόνιο.

«Η ενέργεια, αδιαμφισβήτητα θα παίξει σημαντικό ρόλο στο μέλλον της Ελλάδας και ειδικότερα στο μέλλον της Βόρειας Ελλάδας, και οι Ηνωμένες Πολιτείες θα παραμείνουν αφοσιωμένος υπέρμαχος και εταίρος σε αυτόν τον τομέα».

ΕΛΠΕ

Αύξηση της ζήτησης για νέα, συνεχώς καλύτερα, πιο βελτιωμένα και φιλικότερα προς το περιβάλλον, προϊόντα, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας θα είναι τα χαρακτηριστικά που θα κυριαρχήσουν στον κλάδο της ενέργειας τα επόμενα χρόνια και τα ΕΛΠΕ εργάζονται για να ανταποκριθούν σε αυτές τις προκλήσεις, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ Ανδρέας Σιαμίσης, στο Ενεργειακό Φόρουμ ΝΑ Ευρώπης 2019.

«Δεν πρόκειται να χαθούν τα υγρά καύσιμα στο ενεργειακό μας μείγμα, ωστόσο θέλουμε να κινηθούμε σε πιο «πράσινη» κατεύθυνση. Αυτό πρέπει να γίνει τώρα, γιατί σε είκοσι χρόνια θα είναι πολύ αργά. Νομίζω, ότι το ίδιο όραμα μοιράζονται και άλλοι παίκτες στην αγορά ενέργειας» τόνισε ο κ. Σιαμίσης και πρόσθεσε: «Η ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης είναι να διαμορφώσει το ρυθμιστικό πλαίσιο της αγοράς, με τρόπο που να διασφαλίζει ίσους και σταθερούς όρους συμμετοχής και ανταγωνισμού στις αγορές σε όλους».

Ο κ. Σιαμίσης τόνισε ότι μέσα στους στόχους των ΕΛΠΕ είναι και η ενίσχυση της θέσης τους στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και πρόσθεσε: «Ο όμιλος μας έχει και κέρδη προ φόρων γύρω στα 700- 800 εκ. ευρώ. Δεν επιθυμούμε να εμπλακούμε σε έργα μικρής κερδοφορίας. Θέλουμε, οι ΑΠΕ, για εμάς, να έχουν κάποιο μέγεθος. Για να έχουν νόημα, για εμάς, θα πρέπει να είναι ένα χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ άνω των 100 εκ. ευρώ. Ένα εύλογο μέγεθος για τον όμιλό μας θα ήταν το ελάχιστο 300-400 ΜΒ από ΑΠΕ και κάτι τέτοιο πρέπει να το αναζητήσουμε, κατά προτεραιότητα φυσικά στην Ελλάδα, αλλά και εκτός».

Ο κ. Σιαμίσης τόνισε ακόμη ότι και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι ένας κλάδος στον οποίο «αναπόφευκτα» πρέπει να δραστηριοποιηθούν τα ΕΛΠΕ, ως ένας από τους «εμπειρότερους» παίκτες εμπορίας υδρογονανθράκων. Πρόσθεσε, ότι ήδη – μέσω συμμετοχών σε άλλες εταιρίες – έχουν γίνει κινήσεις στον τομέα του φυσικού αερίου.

«Το φυσικό αέριο θα αποτελέσει κινητήριος δύναμης για το σύστημα. Ωστόσο πρέπει να υπάρξει ένα κανονιστικό πλαίσιο που θα στηρίξει αυτή τη μετάβαση» είπε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ και πρόσθεσε: «Έχουμε το 35% στη ΔΕΠΑ και συμμετοχή και στην ΕΛΠΕΝΤΙΣΟΝ. Το φυσικό αέριο υποκαθιστά, εν μέρει, τα καύσιμα που χρησιμοποιούμε. Θα μας ενδιέφερε επίσης να διευρύνουμε την περιουσία μας στην αγορά, αν η αγορά το επιτρέψει».

Ειδικότερα, σε ερώτηση για τη ΔΕΠΑ απάντησε ότι η φιλοσοφία των ΕΛΠΕ δεν είναι η συμμετοχή, χωρίς έλεγχο και λόγο στις αποφάσεις. «Δεν ενδιαφερόμαστε να είμαστε «σιωπηροί χρηματοδότες» είπε ο κ. Σιαμίσης.

Συμπλήρωσε επίσης τόνισε ότι πριν από λίγα χρόνια τα ΕΛΠΕ διύλιζαν δώδεκα εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου και τα δέκα τα πουλούσαν στην εγχώρια αγορά, ενώ σήμερα διυλίζουν δεκαέξι εκ. τόνους αργού και το 60% της παραγωγής εξάγεται. «Θα πρέπει να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί, ανταγωνιζόμαστε εταιρίες με έδρα την Αίγυπτο, την Τουρκία, που δεν είναι μέλη της Ε.Ε., οι οποίες υπόκεινται ίσως σε χαλαρότερη περιβαλλοντική νομοθεσία. Επομένως, η σταθερότητα της τροφοδοσίας και η ποιότητα των προϊόντων μας, είναι καθοριστική για την επιτυχία».

Ιδιαίτερα, ανέφερε ως κομβικό σημείο την νέα νομοθεσία του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας, για τη χρήση από 1.1.2020, ενός νέου προϊόντος καυσίμου από τα πλοία, του «Μαζούτ Πολύ Χαμηλού Θείου» και τις ανακατατάξεις που θα φέρει στην αγορά, τονίζοντας πάντως ότι τα ΕΛΠΕ παρακολουθούν όλες τις εξελίξεις στην ενέργεια.

«Ανταγωνιστικότητα, καλύτερο προϊόν, μεγαλύτερη διεθνής παρουσία, καλύτερο μέλλον, είναι η αλυσίδα» τόνισε ο κ. Σιαμίσης.

ΔΕΣΦΑ

Στις προοπτικές του φυσικού αερίου και ιδιαιτέρως του υγροποιημένου φυσικού αερίου αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΣΦΑ, κ. Nicola Battiliana, υπογραμμίζοντας ότι «η ΔΕΣΦΑ θα αποτελέσει έναν από τους πυλώνες» της συγκεκριμένης ενεργειακής αγοράς.

«Το φυσικό αέριο είναι μια επιλογή και για την ναυτιλία. Πιστεύουμε ότι πάνω από το μισό των ferry boat της χώρας μέσα στη δεκαετία θα ανανεωθούν. Αν επιλέξουν το φυσικό αέριο ως καύσιμο θα έχουμε μια τεράστια αύξηση της ζήτησης της κατανάλωσης. Αυτή η αγορά μπορεί να ξεκινήσει με τη Ρεβυθούσα.

Το φυσικό αέριο δεν προκαλεί σκόνη, δεν περιέχει θείο, έχει χαμηλότερους ρύπους διοξειδίου άνθρακα. Και στην Ιταλία υπήρξε μια μεγάλη αύξηση φορτηγών που χρησιμοποιούν LNG. Θέλουμε και εμείς να ακολουθήσουμε αυτό το μοντέλο και το μελετούμε», είπε. «Θεωρούμε τη Ρεβυθούσα τον πυρήνα του συστήματος της ΔΕΣΦΑ» πρόσθεσε ο κ. Battilana και συνέχισε: «Προτεραιότητα μας είναι να ενισχύσουμε το δίκτυο και το λογισμικό. Αυτή τη στιγμή γίνεται μια προπαρασκευαστική δουλειά, σε βάθος δεκαετίας, να εκπονηθεί ένα σχέδιο ανάπτυξης με νέα πρότζεκτς, για να προετοιμάσουμε το δίκτυο να δεχθεί νέες ποσότητες ζήτησης φυσικού αερίου, να προετοιμάζουμε την Ελλάδα για την επόμενη δεκαετία».

«Κάθε χώρα κάθε αγορά κάθε έμπορος θα πρέπει να εντάξει το χαρτοφυλάκιο του το LNG, το οποίο θα αυξήσει τη σημασία του από οικονομικής και στρατηγικής άποψης». «Δε συμμερίζομαι την άποψη, ότι μετά το 2023 δε θα υπάρχει ανταγωνισμός, γιατί δε θα υπάρχει νέα παραγωγή LNG» είπε ο κ Σιφναίος και συνέχισε: «Θα υπάρξουν πολλές εξελίξεις το LNG θα είναι βασικό συστατικό του μίγματος φυσικού αερίου».

Ο κ. Σιφναίος επεσήμανε τη διαρκώς αυξανόμενη σημασία του φυσικού αερίου στην ενεργειακή αγορά.

«Το 2018 ήταν μια χρονιά έντονης ανάπτυξης, οι προβλέψεις φανερώνουν αύξηση ενός δις. κυβικών, δηλαδή, θα έχουμε 4,8 δις. κυβικά μέχρι το 2040» είπε ο κ. Σιφναίος και πρόσθεσε:

«Ο δρόμος περνά από το φυσικό αέριο, αν δεν το στηρίξουμε, θα βρεθούμε χωρίς υποδομή για τη μετάβαση και χωρίς ανάπτυξη».

ΤΑΡ

«Είμαστε υπερήφανοι για το πώς υλοποιήθηκε ο ΤΑΡ ως έργο» τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος Ελλάδας του Trans Adriatic Pipeline (ΤΑΡ) Κατερίνα Παπαλεξανδρή.

«Χειριστήκαμε με σεβασμό τα εδάφη από όπου πέρασε ο αγωγός, συνεργαστήκαμε με τις τοπικές κοινωνίες και τις ελληνικές αρχές και κάναμε πράξη μια από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα» είπε η κ. Παπαλεξανδρή και πρόσθεσε: «Ο ΤΑΠ ενίσχυσε την επιχειρηματικότητα και δημιούργησε και συνεχίζει να δημιουργεί νέες θέσεις απασχόλησης, στήριξε την εθνική και την τοπική οικονομία. Προετοιμάζεται να δοθεί σε εμπορική λειτουργία του 2010. Αυτή την εποχή προετοιμαζόμαστε για την εισαγωγή φυσικού αερίου στον αγωγό και στην ολοκλήρωση των έργων».

Όπως, είπε η κ. Παπαλεξανδρή ο ΤΑΡ «είναι το πρώτο ανεξάρτητο σύστημα φυσικού αερίου που θα λειτουργήσει στην Ελλάδα», το οποίο θα δώσει «πρόσβαση στην πιο καθεαρή μορφή ορυκτού καυσίμου» και «θα συμβάλει στην απεξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από τον άνθρακα» και πρόσθεσε:

«Μετατρέπει την Ελλάδα σε έναν ενεργειακό κόμβο. Ένας αγωγός 900 χιλιομέτρων που κατασκευάστηκε με σεβασμό στον άνθρωπο και στο περιβάλλον. Αν δούμε τη μεταφορά αερίου ως ένα κτίριο, θεωρούμε ότι ο ΤΑΡ είναι τα θεμέλια του».

ΕΔΑ ΘΕΣΣ

Το 60% των ενεργειακών καταναλωτών στη Θεσσαλονίκη χρησιμοποιεί φυσικό αέριο, ενώ EDA Thess έχει δώσει πρόσβαση σε τριακόσιες πενήντα χιλιάδες καταναλωτές, με ισάριθμους μετρητές και σε δεκαεπτά κεντρικούς διανομείς ανέφερε ο γενικός διευθυντής της ΕΔΑ ΘΕΣΣ, Λεωνίδας Μπακούρας.

«Έχουμε δύο στόχους τη διείσδυση του φυσικού αερίου σε όλο και περισσότερες περιοχές και την ανάπτυξη του δικτύου ώστε να μπει περισσότερος κόσμος. Μέσα σε τρία χρόνια πάνω από 66.000 οικογένειες μπήκαν στο δίκτυο μας. Το δίκτυο μας λειτουργεί με ασφάλεια, αδιάλειπτη παροχή, όλο το εικοσιτετράωρο, όλο το χρόνο» είπε ο κ. Μπακούρας και συνέχισε:

«Υπάρχουν 350.000 σημεία μετρητές και 17 έμποροι διανομείς. Έχουμε λειτουργική ανεξαρτησία, όλοι οι καταναλωτές είναι ελεύθεροι να πληροφορηθούν ποιο χρήστη θέλουν. Ηλεκτρονικό σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών Διαφάνεια, αντικειμενικότητα, διαφύλαξη δεδομένων, άμεση σύνδεση είναι τα αυτά που μας χαρακτηρίζουν, διασφαλίζουμε και τηρούμε το ρυθμιστικό, το κανονιστικό πλαίσιο».

Ο κ. Μπακούρας πρόσθεσε ότι αναμένεται και το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο από τη ΡΑΕ για να γίνει αντικατάσταση ορισμένων μετρητών, αφού κάποιοι δεν είναι προσβάσιμοι στα κτίρια, έτσι ώστε να δίνονται εγκαίρως οι μετρήσεις στους χρήστες και να υπολογίζονται οι χρεώσεις.

Comments are closed