EastMed: ένα απαιτητικό τεχνικό εγχείρημα

Υπεγράφη στις 2 Ιανουαρίου στο Ζάππειο, με κάθε επισημότητα, η συμφωνία-σταθμός μεταξύ Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ για την κατασκευή του αγωγού EastMed, που υπόσχεται να ανατρέψει τα δεδομένα στον γεωπολιτικό χάρτη της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Μεσογείου.

Η κινητικότητα για τον αγωγό είχε ξεκινήσει ήδη από τη θερινή περίοδο του 2019 με τη σύγκλιση της πρώτης τετραμερούς Ενεργειακής Υπουργικής Διάσκεψης, με τη συμμετοχή των Υπουργών που χειρίζονται το ενεργειακό χαρτοφυλάκιο από την Ελλάδα, την Κύπρο, το Ισραήλ και τις ΗΠΑ, αναδεικνύοντας την αποφασιστικότητα και την πολιτική βούληση που έχει πλέον διαμορφωθεί στο να «τρέξουν» τα σημαντικά διακρατικά ενεργειακά έργα στην ΝΑ Μεσόγειο, με αιχμή του δόρατος, τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed.

Ο αγωγός εκτός από στρατηγικής σημασίας θα είναι ένα ιδιαίτερα απαιτητικό έργο και από κατασκευαστικής άποψης.

Με συνολικό μήκος 1.900 χλμ., εκ των οποίων τα 1.300 υποθαλάσσια, ο EastMed θα έχει ως σημείο εκκίνησης το κοίτασμα φυσικού αερίου στη Λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου.

Με εκτιμώμενη δυναμικότητα 320-350 GWh/d, που θα μπορούσε να αγγίξει και τις 510 GWh/d, αναλόγως και των ευρημάτων ανοιχτά της Κρήτης από όπου και θα διέρχεται, ο EastMed αποτελεί ένα τεράστιο ενεργειακό project με κόστος που θα αγγίξει τα 5,2 δισ. ευρώ ενώ αναμένεται να είναι ο βαθύτερος και μακρύτερος υποθαλάσσιος αγωγός στον κόσμο. Σε επίπεδο ετήσιας δυναμικότητας, η αρχική χωρητικότητα του αγωγού θα ανέρχεται σε 10 δισ. κ.μ. με πρόβλεψη για επέκταση σε έως και 20 δισ. κ.μ.

Ο EastMed σε αδρές γραμμές, θα ακολουθήσει την εξής όδευση: Κοίτασμα Ανατολικής Μεσογείου-Κύπρος-Κρήτη-Πελοπόννησος-Δυτική Ελλάδα, όπου και θα συνδέεται με τον αγωγό Poseidon με κατεύθυνση τις Ιταλικές ακτές.

Comments are closed