“Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο”

«Αποτελεί αδήριτη ανάγκη, να σχεδιάσουμε σήμερα, τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο, για την αντιμετώπιση (mitigation) και την προσαρμογή (adaptation) στις συνέπειες της κλιματικής κρίσης και να αξιοποιήσουμε κατάλληλα τους ευρωπαϊκούς πόρους για τον έλεγχο, την συντήρηση και την ενίσχυση των υποδομών μας, προχωρώντας υπεύθυνα και μεθοδικά, σε μία δίκαιη ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση, για να μην υποθηκεύουμε το μέλλον των παιδιών μας, και των επόμενων γενεών». Αυτό δήλωσε ο Πρόεδρος του Ταμείου Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, Κωνσταντίνος Μακέδος, στο 1ο Διεθνές Συνέδριο του ΤΜΕΔΕ, που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Τράπεζας της Ελλάδος και του Τεχνικού Επιμελητηρίου με τίτλο: “Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο”.

Όπως είπε «στόχος μας, η κλιματική ανθεκτικότητα της χώρας, και η σταδιακή μετάβαση, στην κλιματική ουδετερότητα,έως το 2050, στη βάση των εθνικών μας δεσμεύσεων». Σύμφωνα με τον κ. Μακέδο, «στο ΤΜΕΔΕ, με το 1ο μας Διεθνές Συνέδριο, φιλοδοξούμε να προβάλουμε με θεσμικό τρόπο, την ουσιαστική διάσταση του κλιματικού κινδύνου. Σήμερα επιχειρούμε ένα πρώτο, αλλά σημαντικό βήμα, δημιουργώντας το πλαίσιο για ένα συνεχή διάλογο, πάνω στην ανάγκη της βιωσιμότητας».

Όπως εξήγησε ο πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ: «Οι νέες προκλήσεις είναι μπροστά μας, η κλιματική κρίση λειτουργεί, ως μαζικός καταλύτης κινδύνου, που απειλεί την κοινωνική αρμονία, την ανάπτυξη, και το μέλλον των υποδομών και των έργων. Επηρεάζει την εξέλιξη των μεγάλων εθνικών και ευρωπαϊκών επενδύσεων. Όλα συγχρονίζονται – ή θα πρέπει να συγχρονίζονται- στο κοινό τόπο αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης».

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Στο ΤΜΕΔΕ, εργαζόμαστε μεθοδικά συμβάλλοντας με προτάσεις και λύσεις στα προβλήματα του νέου κόσμου, που διαβιούμε. Η τεχνολογία και καινοτομία μπορούν να διαδραματίσουν καταλυτικό ρόλο. Η επένδυση στον τεχνολογικό μετασχηματισμό, αποτελεί προϋπόθεση για να παραμείνουν, οι επιχειρήσεις βιώσιμες, βραχυπρόθεσμα και κυρίως μακροπρόθεσμα».

Στη θεματική ενότητα του Συνεδρίου «Υποδομές- αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Κλιματική Κρίση», ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαχειρίζεται 2,5 δισ. ευρώ από το RRF, πόροι που διοχετεύονται ισορροπημένα σε υποδομές και βιώσιμες μεταφορές και συντήρηση έργων ενώ ανακοίνωσε ότι σχεδόν διπλασιάστηκαν από τα 320 στα 500 εκατ. ευρώ οι διαθέσιμοι πόροι του Εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ως αποτέλεσμα της θετικής πορείας την ελληνικής οικονομίας.

Να αναλάβει δράση η κυβέρνηση και το υπουργείο, ώστε όλοι οι φορείς της διοίκησης και αυτοδιοίκησης να καταχωρήσουν τα στοιχεία όλων των υποδομών ευθύνης και αρμοδιότητας τους στο Εθνικό Μητρώο Υποδομών, έργο που αποφάσισε η κυβέρνηση και υλοποίησε το ΤΕΕ, ζήτησε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ. Ο κ. Στασινός ανακοίνωσε παράλληλα ότι το ΤΕΕ αναλαμβάνει πρωτοβουλία να καταρτίσει το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο και τις τεχνικές λύσεις για προστασία από τη διάβρωση των ελληνικών ακτών, φαινόμενο που κοστίζει 2,5 δις ευρώ ετησίως στην οικονομία.

Γ. Στασινός: Βιώσιμη Ανάπτυξη και Μηχανικοί είναι έννοιες ταυτόσημες

Στον ρόλο των μηχανικών στη βιώσιμη ανάπτυξη και την ανασυγκρότηση της χώρας, αναφέρθηκε από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Γιώργος Στασινός. «Είμαστε ο βασικότερος κλάδος για να υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη στην χώρα», ανέφερε χαρακτηριστικά. «Μηχανικοί και βιώσιμη ανάπτυξη είναι έννοιες ταυτόσημες», τόνισε.

«Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τις συνθήκες έτσι ώστε ακόμα και όταν υπάρχουν λιγότερα χρήματα να υπάρχουν δουλειές, και επενδύσεις, προκειμένου να μην ξαναζήσουμε την δύσκολη δεκαετία», τόνισε.

Όπως είπε ο κ. Στασινός, «τα έργα πρέπει να γίνονται εντός χρονοδιαγράμματος. Πρέπει να δώσουμε μεγάλη ένταση και ενέργεια για την επίτευξη των στόχων».

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε σε έργα που αφορούν τις γέφυρες, διαβάσεις, τον προσεισμικό έλεγχο δημοσίων κτιρίων. Όπως είπε το ΤΕΕ έχει ολοκληρώσει το εθνικό μητρώο υποδομών, ενώ απαιτείται αναζήτηση ικανοποιητικών πόρων αλλά και προγραμμάτων, για έργα συντήρησης.

Ο κ. Στασινός αναφέρθηκε στην διάβρωση των ακτών για τις οποίες, όπως είπε, απαιτούνται έργα ύψους 2,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, επεσήμανε τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται εξαιτίας της γραφειοκρατίας και συμπλήρωσε χαρακτηριστικά ότι όσο δεν φτιάχνουν οι συνθήκες θα λείπουν συνεχώς χρήματα.

Τέλος ο Γιώργος Στασινός αναφέρθηκε στη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού που έχει παράλληλα και πράσινο πρόσημο. Αναφερόμενος σε έργα που εξελίσσει το ΤΕΕ, όπως ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης, η Ψηφιοποίηση των Αρχείων των Πολεοδομιών αλλά και το επικείμενο έργο για την ψηφιοποίηση της οριοθέτησης ρεμάτων, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ σημείωσε ότι όχι μόνο ψηφιοποιούνται και βρίσκονται πλέον ηλεκτρονικά όσα ήταν κρυμμένα στο χαρτί αλλά παράλληλα εξοικονομούνται πόροι και μειώνεται η επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Χρ. Σταϊκούρας: Ενισχύεται το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής

Στην ενίσχυση του εθνικού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για την υλοποίηση υφιστάμενων, αλλά και νέων έργων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής κρίσης αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας για τις Υποδομές, την αξιοποίηση πόρων RRF και την κλιματική αλλαγή.

Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, προανήγγειλε την δρομολόγηση υλοποίησης των έργων ύδρευσης Άρτας, Πρέβεζας, Λευκάδας και του Φράγματος Τσικνιά στη Λέσβο, ενώ έκανε γνωστό ότι αύριο περνάει από τη βουλή το μεγάλο οδικό έργο Ιωάννινα – Κακαβιά.

Ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ότι ο τομέας των Υποδομών και των Μεταφορών για την αντιμετώπιση και την προσαρμογή στην κλιματική κρίση, έχει τεθεί ως κορυφαία προτεραιότητα από τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Έτσι, το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων από τα 330 εκατομμύρια φθάνει πλέον στα 500 εκατομμύρια, προκειμένου να προωθηθούν υφιστάμενα έργα του ιδιωτικού τομέα, αλλά και για την κατασκευή νέων, πέρα από την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων.

«Με την καλή εκτέλεση του προϋπολογισμού, το εθνικό πρόγραμμα αυξάνεται σημαντικά και αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να εκτελέσουμε τα υφιστάμενα έργα και να σχεδιάσουμε καινούρια. Αυτό προκύπτει από τη μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας», ανέφερε.

«Εξαντλούμε εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους για να είμαστε συνεπείς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υπουργός και επανέλαβε ότι απαιτούνται συνολικά περί τα 3,5 δισεκατομμύρια για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης, στην κεντρική Ελλάδα, εξαιτίας των πρόσφατων καταστροφών.

Όσον αφορά τον τομέα των Μεταφορών, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, μέχρι του 2020, το 40% των εκπομπών αερίων θα προκύπτει από τον συγκεκριμένο κλάδο, άρα χρειάζονται πολιτικές και χρηματοδοτικά εργαλεία για την αντιμετώπιση τους προκειμένου να ενισχύσουμε τους όρους βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Όπως επεσήμανε, το σύνολο των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων είναι ήδη στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ όπως έκανε γνωστό, έχουμε υποβάλει συγκεκριμένη πρόταση χρηματοδότησης από το CEF2 για παρεμβάσεις στον σιδηρόδρομο. «Ήδη ανακοινώσαμε το Κινούμαι Ηλεκτρικά 3, ενώ προωθούμε και τα πράσινα καύσιμα στις αεροπορικές μεταφορές». «Πρέπει να ισορροπούμε, ανάμεσα σε υποδομές και μεταφορές με ασφάλεια και αποτελεσματική συντήρηση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας.

«Οι πόροι από το ΕΣΠΑ, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και τον εθνικό προϋπολογισμό, πρέπει να κατανέμονται ορθολογικά», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «πρέπει πάντα με σύνεση να επιδιώκουμε το καλύτερο, ενώ πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης τόσο από την πολιτική ηγεσία όσο και από τον ιδιωτικό τομέα».

Comments are closed