-Βλέπεις εκείνο το κτήριο;
Καθώς το αυτοκίνητο αφήνει πίσω του το Hyde Park καθοδόν προς το αεροδρόμιο, ο οδηγός του ταξί δείχνει έναν υπερσύγχρονο γυάλινο πύργο δίπλα στο “Mandarin Oriental hotel”.
-Ναι το βλέπω.
-Κάποια από τα διαμερίσματα εκεί στοιχίζουν πάνω από 50 εκατ. λίρες. Και δεν κατοικεί κάποιος εκεί. Είναι πάντα σκοτεινά.
Η συνομιλία αυτή επαναλαμβάνεται με τους οδηγούς των ταξί σχεδόν κάθε φορά που επισκέπτομαι το Λονδίνο, γράφει στη Harvard Business Review o πανεπιστημιακός καθηγητής Richard Florida, υπεύθυνος για τς πόλεις στο Martin Prosperity Institute της Σχολής Μάνατζμεντ Ρότμαν του Πανεπιστημίου του Τορόντο.
Το Λονδίνο, η Νέα Υόρκη και το Παρίσι έχουν υποστεί κατάληψη από τους “υπερπλούσιους” του πλανήτη, γράφει ο Florida και προσθέτει ότι σύμφωνα με κάποιους, αυτή η κατάληψη διώχνει από τις πόλεις π.χ., τους καλλιτέχνες, μετατρέποντάς τες σε αυτό που ο γνωστός μουσικός David Byrne έχει αποκαλέσει “θόλους ηδονής για τους πλούσιους”.
Εικαστικοί καλλιτέχνες, μουσικοί κι άλλοι εκπρόσωποι των δημιουργικών επαγγελμάτων, οι ίδιοι άνθρωποι που στις δεκαετίες του 1970 και του 1980 μεταμόρφωσαν παρατημένα studios, lofts και χώρους εργασίας σε πολυπόθητα ακίνητα, πλέον παραγκωνίζονται από τους χώρους που οι ίδιοι διαμόρφωσαν από τραπεζίτες, στελέχη επιχειρήσεων, “techies” και …υπερπλούσιους.
Τι μένει όμως όταν βγάλεις τη δημιουργικότητα από την εξίσωση; Στο SoHo σήμερα, τα καταστήματα ειδών πολυτελείας δείχνουν να ξεπερνούν πλέον τους χώρους παραστάσεων και τα στούντιο των καλλιτεχνών. Απειλεί αυτή η αλλαγή την ανάπτυξη της δημιουργικότητας στις πόλεις; Κατά τον συντάκτη του άρθρου, παρά τις μεγάλες εισροές “υπερπλούσιων” στον αστικό πυρήνα και τη μεταμόρφωση ορισμένων από τις πιο χαρακτηριστικές γειτονιές καλλιτεχνών, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι έχει μειωθεί η δημιουργική ικανότητα των πόλεων. “Οι πόλεις είναι μεγάλα μέρη. Η δημιουργικότητα μπορεί να μετακινηθεί και μετακινείται από γειτονιά σε γειτονιά. Εν καιρώ, η συνεχιζόμενη μεταμόρφωση των πόλεων ενδέχεται να θέσει όντως σε κίνδυνο τη δημιουργικότητα, αλλά αυτό δεν έχει συμβεί ακόμη” σημειώνει.
Άρθρο με πληροφορίες από τη Harvard Business Review
Διαβάστε το πρωτότυπο άρθρο ΕΔΩ