O David Bowie και η αντίληψη της θνητότητας μέσα από το design του Blackstar

 

Πηγή εικόνων: dezeen

Πηγή εικόνων: dezeen

To άλμπουμ “Blackstar” του David Bowie, με εξώφυλλο αυτό ακριβώς που αναφέρει ο τίτλος, ένα μαύρο αστέρι, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις 8 Ιανουαρίου, την ημέρα των 69ων γενεθλίων του καλλιτέχνη. Δύο ημέρες αργότερα, ο “εξωγήινος” της διεθνούς μουσικής (και όχι μόνο) σκηνής έφυγε από τη ζωή, οπότε το άλμπουμ θεωρήθηκε ώς το ύστατο χαίρε του στον κόσμο και ανέβηκε στην κορυφή των charts παγκοσμίως.
Το εικαστικό του εξωφύλλου το δημιούργησε ο γραφίστας και σχεδιαστής Jonathan Barnbrook -και δεν ήταν το μοναδικό που έχει κάνει για τον Bowie. Τα τελευταία 15 χρόνια, πέντε άλμπουμ το αείμνηστου Ντέιβντ έφεραν την υπογραφή του Βρετανού designer, γεγονός που τον καθιστά έναν από τους σταθερότερους συνεργάτες του, στο εικαστικό κομμάτι.
Ο Barnbrook μίλησε στο “Dezeen”, αποκαλύπτοντας μεταξύ άλλων ότι ο Bowie προτιμούσε να συνεργάζεται απευθείας μαζί του, ανταλλάσσοντας ιδέες μέσω e-mail ή Skype, αντί να αναθέτει τις συνομιλίες σε κάποια ομάδα συνεργατών του.
«Ήθελε πάντα να κάνει κάτι ενδιαφέρον, προς δυσαρέσκεια, συχνά, της δισκογραφικής του εταιρείας. Αντιλαμβανόταν την αξία της εικόνας πάνω σε ένα εξώφυλλο, όταν άλλοι άνθρωποι την ξεχνούσαν […] Ο Bowie ήταν, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον, ο καλλιτέχνης που ευθυνόταν για την μεταφορά του τρόπου σκέψης των σχολών καλών τεχνών στην κυρίαρχη -mainstream- κουλτούρα» σημείωσε ο Barnbrook.
Blackstar2Απαντώντας σε ερώτημα σχετικά με το εξώφυλλο του Blackstar, ένα μαύρο αστέρι σε λευκό φόντο, δήλωσε: “Το σχέδιο είναι απλό, αλλά γεμάτο συμβολισμό. Αυτός ήταν ένας άνθρωπος που αντιμετώπιζε την ίδια του τη θνητότητα. Το ότι χρησιμοποιήθηκε η εικόνα ενός μαύρου αστεριού, αντί να γραφτεί με γράμματα η λέξη Blackstar, έχει ένα είδος τετελεσμένου, μια σκοτεινότητα, μια απλότητα, που αντιπροσωπεύει τη μουσική”.
Το εξώφυλλο δέχτηκε και κριτική, καθώς πολλοί είπαν ότι ο γραφίστας θα χρειάστηκε μόνο πέντε λεπτά για να σχεδιάσει αυτό το αστέρι. “Αυτό που νομίζω εγώ είναι ότι υπάρχει μια παρανόηση ώς προς την απλότητά του”, είπε.
Το εξώφυλλο, συνέχισε, μεταφέρει βαθύτερα νοήματα. “Η ιδέα της θνητότητας βρίσκεται εκεί, και φυσικά, η ιδέα μιας μαύρης τρύπας που ρουφάει τα πάντα, το Big Bang, η απαρχή του Σύμπαντος, το αν υπάρχει τέλος στο σύμπαν. Όλα αυτά είναι πράγματα που σχετίζονται με τη θνητότητα” σημείωσε.

Άρθρο με πληροφορίες από το dezeen

Διαβάστε την αποκλειστική συνέντευξη του Jonathan Barnbrook ΕΔΩ

Comments are closed