Την Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών (ΕΠΔΔ) και τη νέα ψηφιακή υπηρεσία ίδρυσης ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr παρουσίασαν την περασμένη εβδομάδα ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυριάκος Πιερρακάκης και ο Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών κ. Λεωνίδας Χριστόπουλος.
Στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης συμμετείχαν οι Υπουργοί Επικρατείας κ. Γιώργος Γεραπετρίτης και Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης.
Η Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών συγκροτήθηκε ως μια συνεκτική πολιτική με το ν.4961/2022 για τις αναδυόμενες τεχνολογίες και θα κωδικοποιηθεί με το νέο Κώδικα Διοικητικών Διαδικασιών, ο οποίας θα έρθει στη Βουλή το αμέσως προσεχές διάστημα. Η ΕΠΔΔ έχει ως στόχο να καταγράψει το σύνολο των διοικητικών διαδικασιών του Δημοσίου Τομέα. Με τον τρόπο αυτό, θα είναι εφικτό οι διαδικασίες αυτές να αξιολογηθούν, να απλουστευτούν, να ανασχεδιαστούν, να ψηφιοποιηθούν και γενικά να γίνουν πιο φιλικές και εύχρηστες για πολίτες και επιχειρήσεις. Η ΕΠΔΔ αποτελείται από τρεις πυλώνες:
-Το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών (ΕΜΔΔ) «Μίτος» για την καταγραφή, αποτύπωση και τυποποίηση όλων των διοικητικών διαδικασιών του Κράτους.
-Το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών (ΕΠΑΔ) για τον ανασχεδιασμό και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών.
-Το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας για τον υπολογισμό της γραφειοκρατίας, τη μέτρηση των διοικητικών βαρών και τη συνεχή αξιολόγησή και τεκμηρίωση των αποτελεσμάτων της ΕΠΔΔ.
Η φιλοσοφία, οι στόχοι, οι πυλώνες και τα νέα της Εθνικής Πολιτικής Διοικητικών Διαδικασιών είναι δημόσια προσβάσιμα στο diadikasies.gov.gr. Βελτιώνεται, έτσι, συνολικά η λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης και των υπηρεσιών της.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάστηκε η νέα ψηφιακή υπηρεσία που υλοποίησε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ίδρυση ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr.
Πρόκειται για μια νέα μεγάλης κλίμακας απλούστευση που υλοποιεί η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ και αφορά σε ένα «γεγονός ζωής» που μέχρι σήμερα χαρακτηριζόταν από έντονη και ανελαστική γραφειοκρατία, καθώς απαιτούσε τη διεκπεραίωση με φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου πολίτη πέντε διαδικασιών σε διαφορετικές υπηρεσίες. Πλέον, η διαδικασία ενοποιείται σε μία μόνο πράξη και ψηφιοποιείται πλήρως για τον πολίτη.
Η νέα υπηρεσία είναι προσβάσιμη είτε απευθείας, στο atomiki.gov.gr, είτε μέσω του gov.gr, στην ενότητα «Επιχειρηματική δραστηριότητα» και την υποενότητα «Έναρξη και λύση επιχείρησης». Η λειτουργία της είναι ιδιαίτερα απλή, καθώς τα περισσότερα στοιχεία αντλούνται αυτόματα, κατόπιν έγκρισης του πολίτη, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Εγχειρίδιο με αναλυτικές οδηγίες για όλα τα βήματα της διαδικασίας διατίθεται στη σελίδα εισόδου της υπηρεσίας, στο πεδίο «Οδηγίες χρήσης».
Ήδη, έχουν γίνει 8 ενάρξεις ατομικής επιχείρησης. Όπως τόνισε ο κ. Χριστόπουλος, «πλέον, τα φυσικά πρόσωπα που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στον εμπορικό κλάδο με έδρα στην Ελλάδα, μπορούν να κάνουν χρήση της εφαρμογή για την «Έναρξη Ατομικής Επιχείρησης μέσω του Gov.gr» χωρίς να απαιτείται καμία προπαρασκευαστική ενέργεια», ενώ πρόσθεσε ότι «την έναρξη μπορεί να πραγματοποιήσει και τρίτο πρόσωπο με την προϋπόθεση να εξουσιοδοτηθεί μέσα από την παρούσα εφαρμογή».
Να αναφέρουμε ότι την εν λόγω εφαρμογή μπορούν να χρησιμοποιήσουν μόνο όσοι πολίτες εκκινούν ατομική επιχείρηση με εμπορική δραστηριότητα. Όπως υπογράμμισε ο κ. Χριστόπουλος, «για τις ατομικές επιχειρήσεις μη εμπορικής δραστηριότητας (πχ δικηγόροι) ισχύει η φυσική διαδικασία και μόνο. Στόχος είναι, και αφού τεθεί σε λειτουργία το Μητρώο Μη Εμπορικής Οικονομικής Δραστηριότητας (ΜΜΕΟΔ), να δοθεί η δυνατότητα και στους υπόχρεους εγγραφής στο εν λόγω μητρώο να κάνουν χρήση της νέας εφαρμογής».
Μάλιστα, ο κ. Χριστόπουλος αναφέρθηκε και στο διοικητικό κόστος το οποίο ανερχόταν σε 17.400.000 ευρώ ετησίως σύμφωνα με στοιχεία του 2019 και με τη νέα διαδικασία, μέσω του gov.gr, πλέον το κόστος υπολογίζεται πως θα κυμαίνεται στα 7.691.000 ευρώ, συνεπώς θα μειωθεί κατά 56%.
Εξήγησε ότι «μέχρι και σήμερα ο πολίτης που επιθυμούσε να κάνει έναρξη ατομικής επιχείρησης με εμπορική δραστηριότητα έπρεπε να μεταβεί στο αρμόδιο Επιμελητήριο και να καταθέσει μια σειρά δικαιολογητικών ώστε να εκδώσει τη βεβαίωση προεγγραφής από το ΓΕΜΗ. Εννοείται ότι το ίδιο πρέπει να κάνει και σήμερα αν επιλέξει τον δρόμο της δια ζώσης εξυπηρέτησης. Ακολούθως, έπρεπε να μεταβεί σε κατάστημα του ΕΦΚΑ καταθέτοντας μια σειρά νέων δικαιολογητικών για να εκδώσει τη βεβαίωση προεγγραφής από τον ΕΦΚΑ». Όπως τόνισε, «για να κάνει έναρξη ατομικής επιχείρησης ο πολίτης χρειαζόταν να επισκεφθεί 5 υπηρεσίες χωρίς να συνυπολογίζονται οι υπηρεσίες που απαιτούνται προκειμένου για την έκδοση των απαραίτητων δικαιολογητικών».
Στα περίπου δύο χρόνια τροποποιήθηκαν τα παρακάτω νομοθετήματα:
Ο ν. 4892/2022 (Α’ 28) κατήργησε την υποχρέωση προεγγραφής στον e-ΕΦΚΑ από τους πολίτες που προβαίνουν σε έναρξη ατομικής επιχείρησης. Θέσπισε δε την αυτεπάγγελτη εγγραφή από τον e-ΕΦΚΑ κάτι που θα υλοποιηθεί τεχνικά στην 2η έκδοση της εφαρμογής Έναρξης Ατομικής Επιχείρησης μέσω Gov.gr
Με τον ν. 4919/2022 (Α’ 71) δημιουργήθηκε ένα σαφές και απλουστευμένο πλαίσιο καταχώρισης και δημοσίευσης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και θεσμοθετήθηκε διακριτό από το ΓΕΜΗ, Μητρώο Μη Εμπορικής Οικονομικής Δραστηριότητας (ΜΜΕΟΔ).
Έπειτα από συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με την ΑΑΔΕ εκδόθηκε απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ για τον ανακαθορισμό της χωρικής αρμοδιότητας του συνόλου των ΔΟΥ σύμφωνα με την οποία πλέον αντιστοιχεί ένας Ταχυδρομικός Κωδικός (ΤΚ) σε μια μοναδική ΔΟΥ.
Πώς θα λειτουργεί η εφαρμογή
Για τη χρήση της υπηρεσίας απαιτείται ο πολίτης:
- να διαθέτει ελληνικό ΑΦΜ
- να είναι ενήλικος Έλληνας υπήκοος ή υπήκοος άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης
- να μην έχει ήδη ατομική επιχείρηση
- η έδρα της επιχείρησης να είναι στην Ελλάδα.
Τα στοιχεία που θα χρειαστεί να γνωρίζει ο χρήστης καθώς θα του ζητηθούν να τα συμπληρώσει είναι:
- οι προσωπικοί κωδικοί πρόσβασης στο Taxisnet
- ο Αριθμός Ταυτότητας Ακινήτου για ιδιόκτητη έδρα ή ο αριθμός συμβολαίου και το έτος σύνταξης του για μισθωμένη έδρα με την προϋπόθεση ότι στο μισθωτήριό αναγράφεται ο ΤΚ στη διεύθυνση της έδρας
- τα στοιχεία της Επιχείρησης όπως ΚΑΔ και εμπορικός τίτλος.
Σε περίπτωση που δεν προβεί το ίδιο το φυσικό πρόσωπο σε ενέργειες έναρξης αλλά αποφασίσει να εξουσιοδοτήσει τρίτο πρόσωπο το μόνο που απαιτείται είναι να γνωρίζει τον ΑΦΜ του εξουσιοδοτούμενου.
Η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς με την δημιουργία της Βεβαίωσης έναρξης εργασιών της επιχείρησης. Το έγγραφο διαθέτει τα χαρακτηριστικά ασφαλείας του gov.gr με προηγμένη ηλεκτρονική σφραγίδα και χρονοσήμανση, κωδικάριθμο και κωδικό QR για την επαλήθευση του.
Μπορεί να διακινηθεί τόσο ηλεκτρονικά όσο και έντυπα, ενώ στην έντυπη μορφή του δεν χρειάζεται επικύρωση αφού επιβεβαιώνεται με την εφαρμογή εγγυρότητας εγγράφων του gov.gr. Η ανάκτηση της βεβαίωσης γίνεται στη σελίδα myΑΑΔΕ.
Μόλις εκδοθεί η βεβαίωση έναρξης εργασιών για την ατομική επιχείρηση ο πολίτης πρέπει να προβεί σε εγγραφή και υπαγωγή στην ασφάλιση του eΕΦΚΑ χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη ψηφιακή υπηρεσία μέσω του gov.gr. Σε περίπτωση παράλειψης του συγκεκριμένου βήματος και μη υποβολής αίτησης, η εγγραφή θα πραγματοποιηθεί αυτεπάγγελτα με πράξη του αρμόδιου ασφαλιστικού οργάνου.
Η νέα διαδικασία για την έναρξη ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr έχει ήδη καταχωριστεί στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών «Μίτος». Όλοι οι πολίτες να έχουν τη δυνατότητα να δουν πληροφορίες για την διαδικασία όπως τους τρόπους που αυτή παρέχεται, τους φορείς που είναι αρμόδιοι, το θεσμικό πλαίσιο, τα προαπαιτούμενα και πολλά άλλα, καθώς και να διαπιστώσουν πόσα ψηφιακά βήματα πραγματοποιούνται μέσα στα 5 λεπτά που απαιτούνται για να προβούν στην ίδρυση της ατομικής τους επιχείρησης.
Όπως σημειώθηκε στο επόμενο χρονικό διάστημα θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε η συγκεκριμένη εφαρμογή να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από αλλοδαπούς πολίτες, που έχουν βάσει της άδειας διαμονής τους τη δυνατότητα για άσκηση αυτόνομης επαγγελματικής δραστηριότητας και θα υλοποιεί διασύνδεση με τον e-ΕΦΚΑ για την αυτεπάγγελτη εγγραφή.