“Work in progress”. Σε μια εποχή που οι πόλεις αλλάζουν διαρκώς, η συγκεκριμένη θεματική του φετινού Φεστιβάλ Αρχιτεκτονικής του Λονδίνου (London Festival of Architecture-LFA) μάλλον δεν εκπλήσσει. Η λονδρέζικη αρχιτεκτονική κοινότητα βρίσκεται από την 1η Ιουνίου -και μέχρι τις 30 του μηνός- σε δημιουργικό αναβρασμό, ακολουθώντας τα “χνάρια” του LFA 2015 από σημείο σε σημείο της πόλης. Όπως το χαρακτηρίζουν οι διοργανωτές, το LFΑ με τίτλο φέτος “Work in Progress” είναι μια γιορτή αρχιτεκτονικού πειραματισμού, σκέψης και πρακτικής. Ποιος αρχιτέκτονας δεν θα ήθελε λοιπόν να γιορτάσει;
Στο φεστιβάλ παρουσιάζονται public projects, που επιλέχθηκαν μέσα από διαδικασία ανοιχτής προκήρυξης, καθώς και έργα που παρέδωσαν οι εταίροι του LFΑ, σε συνδυασμό με μια σειρά από δράσεις και γεγονότα, που διοργανώνονται από κοινού με κορυφαίους πολιτιστικούς και ακαδημαϊκούς φορείς.

Το κίτρινο περίπτερο του Hall McKnight. Φωτογραφία: courtesy of John Bosworth
Η Ιρλανδία σε κίτρινο και κόκκινο
Η Ιρλανδία είναι η πρώτη τιμώμενη χώρα (Focus Country) της διοργάνωσης. Δεν είναι λοιπόν να απορεί κάποιος που τέσσερα αρχιτεκτονικά studios από την Ιρλανδία ένωσαν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν χρωματιστά περίπτερα για το φετινό φεστιβάλ: ένα κόκκινο, εντός του οποίου υπάρχει ανυψωμένη πεζογέφυρα και ένα κίτρινο, που στεγάζει μια τούβλινη βιβλιοθήκη. Η μεγαλύτερη από τις δυο κατασκευές είναι το κόκκινο περίπτερο, που σχεδιάστηκε στο πλαίσιο συνεργασίας των TAKA, Clancy Moore Architects και Steve Larkin Architects, με έδρα το Δουβλίνο. Το κίτρινο περίπτερο έχει αέρα Μπέλφαστ, αφού σχεδιάστηκε από το εδρεύον εκεί γραφείο του Hall McKnight. Σύμφωνα με το “Dezeen” και οι δύο κατασκευές έχουν στόχο να “αντιπροσωπεύσουν” το θέμα του φεστιβάλ, το “work in progress”, έστω με διαφορετικό τρόπο έκαστο. Το κόκκινο περίπτερο σχεδιάστηκε ώς το πλαίσιο για δραστηριότητα, ενώ το κίτρινο έχει στόχο να αναδείξει κάποια από τα “συστατικά” που απαρτίζουν μια πόλη. “Ενστερνιζόμενοι τη θεματική του φεστιβάλ, αυτοί οι εξωραϊσμοί στο δομημένο περιβάλλον παίζουν με τις προκαταλήψεις μας για την εργασία και τη διασκέδαση, το παλιό και το καινούργιο, το δημόσιο και το ιδιωτικό, τον χώρο και την πόλη” εξηγούν οι επιμελητές του project Raymund Ryan και Nathalie Weadick. Τα δύο περίπτερα έχουν χωροθετηθεί στο Cubitt Square, μέρος μιας τεράστιας ζώνης ανάπτυξης δίπλα στο King’s Cross Station και θα μείνουν εκεί μέχρι το τέλος του φεστιβάλ.

Το ημιδιάφανο περίπτερο των Gensler, Jeremijenko και Shuster +Moseley φέρνει το γραφείο στο …πάρκο. Φωτογραφία από: http://www.parkhack.london/
Περίπτερο “δεμένο” με τη φύση
Πιο “δεμένο” με τη φύση είναι το περίπτερο που δημιούργησε το αρχιτεκτονικό γραφείο Tate Harmer, σε συνεργασία με την αρχιτεκτονική φίρμα Gensler και τους καλλιτέχνες Natalie Jeremijenko και Shuster +Moseley. Το περίπτερο αυτό ουσιαστικά είναι …τυλιγμένο γύρω από τον κορμό ενός δέντρου στη Hoxton Square στο ανατολικό Λονδίνο. Η ημιδιαφανής αυτή κατασκευή, σαν ένα υπερμέγεθες “κουκούλι”, παρέχει προσωρινό χώρο γραφείων, ενθαρρύνοντας τους εργαζόμενους να κάνουν τη δουλειά τους στο …πάρκο. Το TREExOFFICE, όπως ονομάζεται η κατασκευή, στερεώνεται στο έδαφος μέσω ενός ξυλόβαθρου και τυλίγει ένα από τα περίπου 60.000 δέντρα που υπάρχουν στα πάρκα της περιοχής. Η κατασκευή είναι φτιαγμένη από συμπιεσμένο χαρτί, ξύλο και ημιδιαφανή φύλλα πλαστικού και πολυκαρβονικού, που επιτρέπουν τη θέα προς το πράσινο του πάρκου. “Η ανάπτυξη του TREExOFFICE ήταν μια εκπληκτική ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα νέο concept για τον χώρο των γραφείων, που θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε στην πόλη” δήλωσε ο συνιδρυτής του γραφείου Tate Harmer, Rory Harmer. Το ημιδαφανές “κουκούλι” (pod) είναι εξοπλισμένο με ξύλινους πάγκους εργασίας, ασύρματο διαδίκτυο και ηλεκτρισμό. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κάνουν κράτηση σε έναν από τους οκτώ χώρους γραφείων, επικοινωνώντας με τον …σπιτονοικοκύρη. Τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν κατά τη διάρκεια του περιπτέρου θα “επιστρέψουν” στα πάρκα αφού θα διατεθούν για τη συντήρησή τους. Το project ολοκληρώθηκε στις αρχές Ιουνίου προκειμένου να συμπέσει με τη λειτουργία του φεστιβάλ και θα παραμείνει εκεί που βρίσκεται μέχρι τον Δεκέμβριο. Αν αυτό το έργο-‘πιλότος” πετύχει, δεν αποκλείεται να επεκταθεί και σε άλλες πόλεις.

Οι περισσότερες από τις μπρουταλιστικές παιδικές χαρές έχουν κατεδαφιστεί. Η συγκεκριμένη από αφρολέξ, που θα λειτουργήσει μέχρι 16/8, ξετρελαίνει τα πιτσιρίκια. Φωτογραφίες από dezeen.com
Μπρουταλιστικός παιδότοπος
Η αρχιτεκτονική κολεκτίβα Αssemble, υποψήφια για το βραβείο Turner, ένωσε τις δυνάμεις της με τον Βρετανό καλλιτέχνη Simon Terrill και δημιούργησαν από κοινού ρέπλικες -σε φυσικό μέγεθος- παιδικών χαρών από την εποχή του αρχιτεκτονικού Μπρουταλισμού. Τα αντίγραφα είναι φτιαγμένα από αφρολέξ και καταλαμβάνουν ολόκληρη γκαλερί εντός του Βασιλικού Μουσείου Βρετανών Αρχιτεκτόνων (RIBA) στο κεντρικό Λονδίνο. Τα πρωτότυπα ήταν κατασκευασμένα από μπετόν και είχαν φτιαχτεί ώς συνοδευτική υποδομή στις μπρουταλιστικές κατοικίες των μέσων του 20ου αιώνα στο Λονδίνο. Σήμερα έχουν κατεδαφιστεί στο μεγαλύτερο μέρος τους αλλά ο Terrill κατόρθωσε να βρει φωτογραφίες στα αρχεία του RIBA, που ενέπνευσαν την έκθεση. Ο Μπρουταλιστικός Παιδότοπος (Brutalist Playground) άνοιξε στις 10 Ιουνίου και θα μείνει στη διάθεση μικρών και μεγάλων παιδιών μέχρι τις 16 Αυγούστου.
Άρθρο με πληροφορίες από τις ιστοσελίδες του Φεστιβάλ Αρχιτεκτονικής του Λονδίνου και της πρωτοβουλίας parkhacklondon και από το dezeen.com
Διαβάστε ΕΔΩ το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αρχιτεκτονικής του Λονδίνου
Διαβάστε ΕΔΩ περισσότερα για τον Μπρουταλιστικό Παιδότοπο στο RIBA